Friday, November 6, 2020

Tafsir Surah An-Naas (No. 04)

Apabila insan tidak berkata secara amanah maka waktu itu dia di bawah hukum syaitan, seolah-olah dia sendiri seperti itu. Ayat MINAL JINNATI WANNAAS memberikan kesaksiannya. (Tohfa Ghaznawiyah, Rohani Khazain Jilid 15, halaman 561)

Katakanlah bahawa kamu mintalah doa sebegini, “kami mohon perlindungan Tuhan iaitu Tuhan yang merupakan Penjaga manusia, Raja manusia dan Tuhan manusia, dari syaitan yang meletakkan rasa was-was di dalam hati manusia, yang hendak memesongkan manusia dari agama, yang kadang-kadang secara sendiri dan kadang-kadang menyerupai manusia”. Semua ini mengisyaratkan bahawa satu zaman akan tiba di mana pada masa itu tidak ada lagi perikemanusiaan yang merupakan akar perlindungan, tidak ada lagi keadilan yang sebenar yang merupakan syarat kepada raja, dan pada zaman itu hanya Tuhan sahaja yang boleh menjauhkan segala musibat. Semua kalimat ini memberi isyarat ke arah akhir zaman di mana keamanan dan kejujuran sudah hilang dari dunia. (Tohfa Goleria, Rohani Khazain, Jilid 17, halaman 221-222)

Dia yang merupakan Penjaga manusia, Raja manusia dan Tuhan manusia, aku memohon perlindungan dari khannas yang menyebarkan rasa was-was. Khannas yang meletakkan rasa was-was di dalam hati manusia terdiri dari jin dan manusia. Dalam ayat ini mengisyaratkan bahawa zaman khannas menyebarkan rasa was-was ini ialah ketika Islam tidak ada murabbi dan wakil Tuhan di muka bumi, dan tidak ada juga raja yang prihatin terhadap Islam. Waktu itu orang Islam dalam setiap kesempatan, hanya Tuhan sahaja yang dapat memberikan perlindungan, Dia jugalah Murabbi dan Raja.

Sekarang jelas bahawa khannas adalah salah satu nama daripada syaitan, yakni apabila syaitan menyerupai seekor ular, dia tidak melakukan kerjanya dengan keras dan kasar melainkan secara halus, membuat rencana penipuan dan meletakkan rasa was-was, dan patukannya begitu halus dan tersembunyi, inilah sebabnya dikatakan khannas. Dalam bahasa Ibrani disebut nahasy.

Sebab itu dipermulaan Taurat tertulis nahasy telah memesongkan Hawa, dan disebabkan terpesong maka Hawa telah makan buah yang sudah dilarang memakannya. Kemudian Adam juga memakan buah tersebut. Dari surah an-Naas ini jelas bahawa nahasy inilah yang akan muncul kembali pada akhir zaman, dan nama lain daripada nahasy ini ialah dajjal. (Tohfa Goleria, Rohani Khazain Jilid 17, nota kaki halaman 272-275)

>>bersambung<<

(Tafsir Hazrat Maseeh Mau’udas, halaman 428)


No comments:

Post a Comment

Makkah Al-Mukarramah

  Wahai anak-anak! Kita semua tahu bahawa alam ini diciptakan oleh Allah semata-mata untuk kekasih-Nya Nabi Muhammad sallallaahu alaihi wa...