ISA AL MASIH
AS - DARI PALESTIN KE
KASHMIR
Benarkah Isa
Al Masih as Turun Dari Langit?
Rasulullah saw telah
menjelaskan siapa sebenarnya Isa Al Masih as yang dijanjikan di akhir zaman dan
dari mana datangnya. Rasulullah saw bersabda, “Kaifa antum izaa nazala Ibnu
Maryama fiikum wa imamukum minkum (bagaimanakah keadaan kamu (umat Islam)
ketika datang anak Maryam (Nabi Isa) di antara kamu (umat Islam), menjadi imam
kamu dari kalangan kamu sendiri (minkum)” – (Bukhari, jilid 2, Kitabul Anbiya,
bab Nuzul Isa Ibnu Maryam). Berdasarkan kepada hadis ini, Rasulullah saw
menjelaskan bahawa Nabi Isa atau Isa Al Masih as yang dijanjikan akan turun di
akhir zaman adalah dari kalangan umat Rasulullah saw iaitu dari antara umat
Islam sendiri sebab dalam hadis tersebut terdapat perkataan “MINKUM” yang
bermaksud “dari kalangan kamu sendiri”. Dia digelar atau dimisalkan sebagai Isa
Al Masih as kerana membawa misi yang serupa sepertimana misi Isa Al Masih as
yang pernah diutus di kalangan umat Israil. Pada masa Isa Al Masih as diutus,
umat Israil pada ketika itu berpecah belah dan pada zaman Isa Al Masih as dari
umat Rasulullah saw yang mana kedatangannya dijanjikan di akhir zaman juga
menyaksikan umat Islam dalam keadaan yang serupa sepertimana umat Israil. Isa
Al Masih as diutus tanpa membawa syariat baru tetapi meneruskan dan
mengembalikan ajaran sebenar Nabi Musa as yang telah dicemari oleh
tangan-tangan kotor ulama umat Israil pada ketika itu. Demikian jugalah Isa Al
Masih as yang dijanjikan di akhir zaman sesungguhnya diutus tanpa membawa
syariat baru tetapi meneruskan dan mengembalikan ajaran yang pernah dibawa oleh
Rasulullah saw. Terdapat penjelasan daripada Rasulullah saw bahawa di akhir
zaman umat Islam sama seperti umat Israil, “Sayyidina Abdullah bin Amar ra
berkata, Baginda Rasul saw bersabda, “Pasti akan datang di atas umatku
sebagaimana yang telah terjadi kepada umat bani Israil, seperti sepasang
sepatu, hingga kalau umat bani Israil berzina dengan ibunya secara
terang-terangan maka umatku juga akan berbuat demikian. Ketahuilah bahawa umat
bani Israil telah pecah kepada 72 firkah (pecahan) dan umatku akan pecah kepada
73 firkah, kesemuanya akan menjadi bahan api neraka kecuali satu firkah.” Para
sahabat bertanya, “firkah yang manakah itu wahai Rasul Allah?” Baginda Rasul
saw bersabda, “firkah itu ialah di mana aku dan sahabat-sahabat aku ada di
dalamnya”” (Tirmidzi, Kitabul Iman – 2:87). Oleh itu amat jelas bahawa
penyelamat kepada umat Nabi Musa as adalah Isa Al Masih as dari Bani Israil dan
penyelamat kepada umat Nabi Muhammad saw adalah orang Islam yang bergelar
sebagai Nabi Isa atau Isa Al Masih as. Ini juga membuktikan bahawa Nabi Musa as
adalah sama dengan Rasulullah saw sebagaimana firman Allah, “Sesungguhnya,
Kami telah mengirimkan kepada kamu seorang rasul, yang menjadi saksi atasmu,
sebagaimana Kami pernah mengirimkan seorang rasul kepada Firaun” (Al Muzzammil
: 16). Samada Nabi Musa as atau Nabi Muhammad saw, kedua-duanya
disusuli oleh seorang Nabi yang diberi nama Isa Al Masih as. Umat Islam
sebenarnya keliru dalam memahami hadis tersebut di atas kerana dalam sabda
Rasulullah saw terdapat perkataan ”NAZALA” iaitu yang bermaksud ”TURUN”. Dalam
konteks Isa Al Masih as yang dijanjikan, perkataan ”nazala” tidak semestinya
bermaksud turun dari atas atau langit kerana perkataan yang sama digunakan oleh Allah swt dalam beberapa
ayat Al Quran, misalnya dalam surah Al Hadid : 26, “… Dan Kami turunkan
besi…”, apakah besi turun dari langit?
Benarkah Isa
Al Masih as Diangkat Ke Langit?
Allah swt berfirman, “Dan
kerana ucapan mereka: Sesungguhnya kami telah membunuh Isa Putera Maryam, Rasul
Allah, padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak pula menyalibnya akan tetapi
dia (Al Masih) disamarkan kepada mereka. Dan sesungguhnya mereka yang berselisih
dalam hal ini benar-benar ada dalam keraguan tentangnya; mereka tidak mempunyai
pengetahuan (yang pasti) tentang ini melainkan menuruti dugaan (belaka); dan
mereka tidak yakin telah membunuhnya. Tetapi Allah telah mengangkat
(rafa’ahullahu) dia kepadaNya dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha
Bijaksana” (An Nissa: 158-159). Umat Yahudi berkeyakinan bahawa dakwaan Isa
Al Masih as sebagai Nabi yang diutus kepada mereka adalah palsu. Ulama Yahudi
ingin membuktikan dakwaan palsu Isa Al Masih as ini dengan membunuhnya di atas
tiang salib kerana mati di atas tiang salib telah tersurat dalam kitab Taurat
sebagai mati terkutuk, “… sebab seorang yang digantung terkutuk oleh Allah…”
(Ulangan 21:23). Perlu juga difahami dalam konteks perkataan “telah
disalib” dari sudut keyakinan umat Yahudi, bermakna orang yang dihukum di
tiang salib mestilah benar-benar terbukti mati baru boleh dikatakan “telah
disalib”. Dalam hal ini, walaupun seseorang telah diletakkan di atas tiang
salib tetapi jika tidak mati bermakna “telah tidak disalib”. Maka inilah
yang dijelaskan oleh Allah swt, “… dan mereka tidak pula menyalibnya… “,
ertinya para ulama Yahudi telah gagal dalam usaha mereka untuk membunuh Isa Al
Masih as dengan cara menyalibnya. Seterusnya Allah menjelaskan, “… tetapi
dia (Al Masih) disamarkan kepada mereka …”, jika benar orang lain ditukar
wajahnya dengan wajah Isa Al Masih as
dan orang tersebutlah yang telah disalib sebagaimana fahaman umat Islam hari
ini, seharusnya Allah swt mengatakan, “diserupakan (Isa Al Masih as) dengan
salah seorang dari antara mereka” bukannya “… disamarkan kepada
mereka…”. Allah swt Yang Maha Bijaksana menggunakan perkataan “… tetapi
dia (Al Masih) disamarkan kepada mereka …” untuk menjelaskan bahawa Isa Al
Masih as telah diperlihatkan kepada para ulama Yahudi serta pengikut mereka
yang menyaksikan peristiwa penyaliban Isa Al Masih as seolah-olah telah mati di
atas tiang salib sebagaimana yang diinginkan oleh mereka.
Secara harfiah
perkataan BAR RAFA’AHULLAAHU boleh diertikan sebagai “Dia (Allah)
telah mengangkat ia (Isa Al Masih as)” atau boleh juga, “Ia (Isa Al
Masih as) telah diangkat oleh Allah.” Disebabkan mengangkat seseorang dengan
jasad kasar ke satu tempat yang berada di langit satu perbuatan yang bercanggah
dengan sunnatullah, maka perkataan “raafa’ahullahu” hendaklah diertikan
secara kiasan yang menjurus kepada makna di mana darjat Isa Al Masih as telah diangkat oleh Allah swt
atau Isa Al Masih as dimuliakan oleh Allah swt. Untuk lebih jelas lagi serta
lebih mudah difahami, banyak perkataan rafa’a digunakan oleh Allah swt
dalam Al Quran Karim, misalnya:
“RAFA’A BA’DHAHUM DARAJAATIN (Dia
mengangkat/meninggikan sebahagian dari mereka beberapa darjat).” (Al Baqarah:
254)
“RAFA’A
BA’DHAKUM FAUQA BA’DHIN DARAJAATIN (Dia mengangkat sebahagian kamu di atas
yang lain beberapa darjat.” (Al An’aam: 166)
“INNII
MUTAWAFFIIKA WA ROOFI’UKA ILAIYA (Sesungguhnya Aku akan mewafatkan engkau
dan akan mengangkat engkau kepadaKu.” (Al Imran: 56)
“YARFA’ILLAAHUL
LAZIINA AAMANUU MINKUM (Allah akan mengangkat orang-orang beriman dari
antara kamu.” (Al Mujaadilah: 12)
“FII
BUYUUTIN AZINALLAAHU ANTURFA’A (di rumah-rumah yang Allah telah mengizinkan
supaya rumah-rumah itu dimuliakan).” (An Nur: 37)
Demikian juga banyak
sabda-sabda Rasulullah saw yang mendokong makna perkataan “rafa’a”, misalnya:
“Asallahu
an yarfa’aka (semoga Allah akan mengangkat/memuliakan engkau).” (Shahih
Bukhari, jilid II, halaman 125)
“wa
yarfa’u qauman wa yadha’u aakhariin (dan mengangkat suatu kaum serta
menghinakan kaum yang lain).” (Shahih Bukhari, jilid III, halaman 197).
“innallaha
yarfa’u bihadzihil kitabi aqwaaman wayadha’ul aakhariina (sesungguhnya Allah
melalui kitab ini akan mengangkat beberapa kaum dan merendahkan/menghinakan
yang lain).” (Shahih Musllim, jilid II, halaman 201)
Manakala umat Islam dalam
menunaikan solat adalah dikehendaki membaca doa ini, “rabbighfirlii
warhamnii wajburnii warfa’nii (ya Tuhanku ampunilah dosaku, kasihanilah aku,
tolonglah aku dan angkatlah aku). Apakah umat Islam berdoa agar diangkat
dengan tubuh kasar ke langit? Dapatlah difahami bahawa perkataan “rafa’a”
bermaksud diangkat kedudukan, darjat, kemuliaan dan kedekatan diri kepada Allah
swt secara rohani dan bukan secara jasmani. Demikianlah Allah swt benar-benar
telah mengangkat darjat serta memuliakan Isa Al Masih as, sesuai juga dengan
pengakuan Isa Al Masih as sendiri, “Dan Dia telah menjadikan aku seorang
yang diberkati di manapun aku berada dan Dia memerintahkan kepadaku
(mendirikan) solat dan (menunaikan) zakat selama aku hidup.” (Maryam: 32).
Isa Al Masih as sesungguhnya telah dimuliakan Allah dalam bentuk kehidupan yang
penuh berkat, dihindari dari mati terkutuk di atas tiang salib dan ramai umat
manusia memuliakannya hingga hari ini.
Isa Al Masih
as Dari Bani Israil Sudah Wafat
Kini timbul pula persoalan dan
perdebatan sesama para ulama kerana beberapa ulama dan pemikir Islam tersohor
percaya malahan dapat membuktikan dengan berdasarkan kepada Al Quran dan hadis
Rasulullah saw bahawa Nabi Allah Isa Al Masih as as tidak ada di langit. Di
antara ulama yang berpendapat bahawa Isa Al Masih as as telah wafat secara
alami adalah:
Muhammad
Asad, The Muslim World League, Mecca and Islamic Centre, Geneva (The Message
of the Quran).
Rasheed
Raza, Mesir (Al Mannar, jilid 5, m/s 900-9001).
Mahmood
Shaltoot, Mufti Mesir (Al Fatawa, m/s 52-75).
Allama
Ahmad Al-Ajooz (Is The Prophet Jesus
Alive?, m/s 23).
Allama
Mustafa Al-Maraghi, Universiti Al Azhar, Mesir (Tafsir al Maraghi, m/s 195).
Professor
Abbas Mahmood, Lebanon (Life of Jesus, m/s 213)
Syed
Qutub, Ikhwanul Muslimeen (Fee Zilalul Quran, jilid 7, m/s 66)
Dr.
Mahmood bin Shareef, Professor of Economics, College in Egypt (Al-Adyan fil
Quran, m/s 210-214).
S’ad
Muhammad Hassan Wizaarat (Al Mahdiyya Fil Islam, m/s 38).
Shaikh
Muhammad Al-Ghazali, Mesir (Nazarat Fil Quran).
Al-Shaikh
Abdullah Al Kheeshavi, Ghazza (Afkaar Momineen Fee Haqaeq-al-Deen).
Zainudeen
Rahnuma, Iran (Translation of the Quran)
Shaikh
Abdullah Saleh, Ketua Qadi, Kenya (Sautul Haq, m/s 6).
Haji
Abdul Karim Amrullah (Professor Dr. Hamka), Indonesia (Al Qaulus Sahih)
Jika pendapat mereka yang
tersebut di atas mengenai Isa Al Masih as as tidak benar, apakah mereka ini
tidak faham bahasa Al Quran? Dr. Hamka sendiri adalah seorang ulama yang
tersohor di nusantara ini. Ulama manakah yang berani mengatakan bahawa pendapat
Dr. Hamka tidak benar? Kebanyakan para ulama percaya bahawa Isa Al Masih as as
masih hidup di langit dan akan turun ke bumi bergabung dengan Imam Mahdi bagi
memenangkan Islam. Malangnya, pendapat ini menyamai agama akidah Kristian
kerana mereka juga mempercayai Isa Al Masih as sebagai anak Tuhan telah naik ke
langit dan masih hidup di sana dan akan turun ke bumi tetapi bagi memenangkan
agama Kristian.
Bagi menerangkan kewafatan Isa
Al Masih as as, para mufassirin (ahli tafsir) berpendapat bahawa di akhirat
Allah swt akan bertanya kepada Isa Al Masih as as seperti mana firmanNya dalam
surah Al Maa’idah: 117-118, “Dan ketika Allah berfirman, ‘Hai Isa putera
Maryam, adakah engkau berkata kepada manusia, ‘jadikanlah aku dan ibuku sebagai
dua tuhan selain Allah?’ Isa menjawab, ‘Maha Suci Engkau, tidak layak bagiku
mengatakan apa yang bukan hakku; sekiranya aku ada mengatakannya tentu Engkau
mengetahuinya. Engkau mengetahui apa-apa
yang ada di dalam diriku dan aku tidak mengetahui apa-apa yang ada di dalam
diri Engkau. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui segala yang ghaib. Aku
tidak pernah mengatakan kepada mereka selain daripada yang telah Engkau
perintahkan kepada ku, iaitu, ‘Sembahlah Allah Rabku dan Rabmu dan aku sentiasa
menjadi penjaga atas mereka selama aku ada di antara mereka, akan tetapi
setelah Engkau WAFATKAN aku (Tawaffaitanii), maka Engkaulah yang menjadi
penjaga mereka dan Engkau penyaksi atas segala sesuatu” (Al Maa’idah : 117-118).
Apabila Allah swt bertanya tentang keadaan umat Isa Al Masih as sepertimana
hari ini mereka beriktikad bahawa Isa Al Masih as adalah anak Allah serta
jelmaan Allah, maka Isa Al Masih as menjawab dia tidak tahu menahu keadaan
tersebut kerana dia tidak lagi menjadi penjaga ke atas mereka dan Allah swt
telah mewafatkannya. Sekiranya Isa Al Masih as masih hidup di langit dan akan
turun ke bumi sudah tentu dia akan dapat mengetahui keadaan umat yang
mengikutinya beriktikad bahawa dia adalah anak Allah serta jelmaan Allah. Ini
bermakna Isa Al Masih as berkata bohong di hadapan Allah swt (nauzubillah
minzalik) dengan berkata bahawa dia tidak tahu keadaan umatnya.
Selanjutnya Allah berfirman
dalam surah Ali Imran: 56, “Ingatlah ketika Allah berfirman: Hai Isa, sesungguhnya
Aku akan mewafatkan (mutawaffika) dan mengangkat engkau di sisi Ku dan akan
membersihkan engkau dari (tuduhan) orang-orang kafir dan akan menjadikan
orang-orang yang mengikuti engkau di atas orang-orang kafir hingga hari kiamat;
kemudian kepada Akulah tempat kembalimu, lalu Aku akan menghakimi di antaramu
tentang apa yang kamu perselisihkan.” Menurut professor Dr. Hamka dengan
berdasarkan kepada loghat, ungkapan mutawaffika adalah memberi
makna mematikan. Sila rujuk tafsir Al Azhar, juz II, halaman 181. Pada
masa yang sama professor Dr. Hamka dalam tafsir Al Azharnya berhubung dengan
kewafatan Isa Al Masih as telah memuatkan fatwa Syaikh Mahmud Syaltut seperti
berikut:
Tidak
ada dalam Al Quran yang mulia dan tidak pula dalam sunnah yang suci
suatu alasan yang jitu, yang baik untuk dijadikan dasar akidah, yang dapat
menimbulkan ketenteraman dalam hati bawahasanya Isa diangkat ke langit dengan
tubuhnya dan sampai sekarang dia masih hidup di langit dan bahawa dia akan
turun ke bumi pada akhir zaman.
Kesimpulan
yang diperolehi dari ayat yang berkenaan dengan persoalan ini ialah bahawa
Allah menjanjikan kepada Isa bahawa Dia akan mewafatkannya menurut ajalnya dan
mengangkatnya kepadaNya dan memeliharanya daripada tipu daya orang kafir dan
bahawa janji Tuhan ini memang telah terjadi maka tidaklah ia mati dibunuh oleh
musuh-musuhnya dan tidaklah ia disalibkan tetapi disempurnakan Allah
ajalnya dan diangkat darjatnya.
(sila
rujuk tafsir Al Azhar, juz III, halman 184)
Apa yang dijelaskan di sini
ialah janji Allah kepada Isa Al Masih as
bahawa Allah akan mewafatkannya terlebih dahulu dan setelah itu darjat
Isa Al Masih as akan diangkat ke sisiNya yakni dalam erti kata lain ditinggikan
darjatnya. “Tidaklah ia disalibkan”, sesuai dengan fahaman dan tujuan para ulama
Yahudi adalah bermakna mereka gagal membunuh Isa Al Masih as meskipun
mereka berjaya meletakkanya di atas tiang salib.
Ijmak Para
Sahabat
Khabar angin bertiup kencang
bahawa Rasulullah saw telah terbunuh sewaktu perang Uhud. Lantaran itu turunlah
ayat, “Dan Muhammad tidak lain melainkan seorang rasul. Sesungguhnya telah
berlalu rasul-rasul sebelumnya. Jadi jika ia mati atau terbunuh, akan
berpalingkah kamu atas tumitmu? Dan barangsiapa berpaling atas tumitnya, maka
ia tidak akan memudaratkan Allah sedikitpun. Dan Allah pasti akan memberi
ganjaran kepada orang-orang yang bersyukur” (Al Imran: 145). Ayat ini
memberi kesedaran kepada umat Islam bahawa Rasulullah saw hanyalah manusia
biasa yang pasti akan wafat sepertimana rasul-rasul sebelumnya tetapi ini
tidaklah bermakna umat Islam harus goyah keimanannya disebabkan pemergian
Rasulullah saw. Sehubungan dengan ayat ini juga tertulis dalam sejarah Islam
tatkala Rasulullah saw telah wafat, Hazrat Umar ra dengan pedang terhunus di
tangan mundar-mandir sambil berkata, “Barangsiapa yang mengatakan Rasulullah
wafat, akan aku penggal batang lehernya…”
Dalam kejadian bersejarah ini tidak ada yang berani mententeramkan
Hazrat Umar ra kecuali apabila Hazrat Abu Bakar telah membacakan surah Al
Imran: 145. Setelah itu akurlah Hazrat Umar ra bahawa Rasulullah saw
benar-benar telah wafat sepertimana wafatnya nabi-nabi sebelumnya (termasuklah
Isa Al Masih as as).
Syaikh Muhammad Abduh, seorang
cendekiawan tersohor dan salah seorang pembentuk dasar Universiti Al Azhar,
Mesir memberikan penjelasan tentang surah Al Imran: 145 seperti berikut:
Sesungguhnya
Muhammad itu tidak lain melainkan seorang rasul, sesungguhnya telah berlalu
rasul-rasul sebelumnya atau mereka telah mati. Sungguh sebahagian para Nabi
telah terbunuh seperti Zakaria dan Yahya dan tidak ada salah seorang di antara
mereka yang kekal. Akan tetapi dia mesti terkena hukum sunnatullah yakni dengan
kematian, maka dia akan berlalu sebagaimana telah berlalu para Nabi sebelumnya.
Kalau begitu, tidak ada yang kekal selain Allah Yang Maha Tunggal dan janganlah
seorang mukmin yang bertauhid menyimpang dan berkeyakinan kepada selainNya,
maka jika ia telah mati sebagaimana halnya Musa dan Isa telah mati atau
terbunuh sebagaimana terbunuhnya Zakaria dan Yahya kalian akan kembali atas
tumit (kekufuran) kalian.
(Tafsir
Almanaar, jilid IV, halaman 132-133)
Hingga saat ini belum pernah
ditemui ada sumber rujukan yang sahih samada hadis, ayat Al Quran atau fakta
sejarah yang boleh diketengahkan oleh sesiapapun bagi mendokong bahawa Isa Al
Masih as dari Bani Israil telah diangkat ke langit dan masih hidup hingga hari
ini. Fakta yang dapat dipaparkan oleh Al Quran Karim ialah kenyataan yang jelas
berkaitan dengan kewafatannya. Di sebalik itu pula sabda-sabda suci Rasulullah
saw menjanjikan satu kepastian akan diutusnya seorang Nabi yang bergelar Isa Al
Masih as dari kalangan umat Islam. Allah Yang Maha Mengetahui juga selanjutnya
menjelaskan, agar umat Islam tidak keliru bahawa Isa Al Masih as yang
dijanjikan kedatangannya di akhir zaman adalah seseorang yang dimisalkan dari
umat Rasulullah saw, sebagaimana firmanNya dalam surah Az Zukhruf: 58, “Dan
ketika Ibnu Maryam dijadikan misal (mathalan) lihatlah kaum engkau bersorak
menentang (yashiddun) kerananya.” Dalam ayat ini terdapat dua perkataan
yang amat penting iaitu mathalan dan yashiddun. Dengan merujuk
kepada kamus Munjid (Arabi-Urdu) perkataan “yashiddun” bermaksud “menolak atau
menentang”. Manakala perkataan “mathalan” dengan merujuk kepada kamus yang sama
bermaksud “tamsilan atau misalan”. Oleh itu jelaslah bahawa apabila kelak tiba
masanya di mana Allah swt menjadikan seseorang sebagai misalan kepada Nabi Isa
as maka umat Islam akan bangkit
menentangnya. Umat Islam tidak akan mempercayai dakwaannya bahawa dia lah yang dijanjikan
sebagai Nabi Isa yang ditunggu-tunggu kedatangannya oleh umat Islam di akhir
zaman.
Mengenali Isa
Al Masih as Dari Umat Rasulullah saw
Rasulullah saw juga memberikan
gambaran bagi membezakan rupa bentuk kedua-dua personaliti terhormat ini. Gambaran
tentang Isa Al Masih as dari Bani Israil termaktub dalam Bukhari, juz 3: 164, “Isa
kulitnya berwarna kemerah-merahan, rambutnya ikal, dadanya lebar.” Manakala
gambaran Isa Al Masih as dari umat Rasulullah saw termaktub dalam Bukhari, juz
3: 165, “Maka dialah seorang yang berkulit kuning langsat, rambutnya jatuh
terurai di kedua belah bahunya, tingginya sedang.”
Nama Al Masih
Adalah Satu Bukti
Allah swt berfirman dalam
surah Al Imran: 46, “Ketika berkata malaikat-malaikat: Hai Maryam,
sesungguhnya Allah memberi engkau khabar suka dengan satu kalimat (firman)
daripadaNya (tentang seorang anak laki-laki) namanya Al Masih Isa Ibnu Maryam,
yang dimuliakan di dunia dan akhirat, dan ia adalah dari orang-orang yang
didekatkan.” Nama Isa Al Masih as adalah nama pemberian daripada Allah swt
sendiri, para mufassirin memberikan penjelasan bahawa nama Nabi Isa as
dicantumkan dengan Al Masih adalah disebabkan seperti berikut:
Dia
melakukan pengembaraan di negeri-negeri dan bahagian dunia. (Tajul ‘Arus, 1306 Hijrah,
jilid II, halaman 224).
Dia
banyak melakukan perjalanan di muka bumi dalam hal penghambaan kepada Allah dan
tidak menetap di satu tempat sahaja. (Tafsir Alqurthubi, jilid V,
halaman 1331).
Dia
melakukan perjalanan di muka bumi dan tidak berdiam diri pada satu negeri
sahaja dan kerana dia diurapi dengan minyak suci yang berkat yang mana
nabi-nabi lain pun diurapi dengan minyak yang sama (Tafsir Alfakhrur-Raazi,
1985, jilid IV, halaman 56).
Kata
Al Masih adalah bentuk mubaalaghah dari kata maasih (isim
fa’il) yang bererti yang diurapi dengan minyak dan yang banyak melakukan
perjalanan (Almunjid, 1925, halaman 560).
Mencari Domba
Yang Hilang Dari Bani Israil
Bani Israil terdiri daripada
dua belas suku dan pada waktu Isa Al Masih as diutus terdapat hanya dua suku
Bani Israil di Palestin, sepuluh suku bertebaran di merata tempat kerana telah
diusir dan menjadi tawanan ketika serangan ke atas Palestin oleh raja Babylon
yang bernama Nebuchadnezar pada tahun 597-587 SM. Suku-suku Bani Israil ini
menetap di merata tempat hingga meliputi
daerah-daerah seperti di Iran, Afghanistan, hingga ke Kashmir di India.
Misi Isa Al Masih as adalah amanah daripada Allah swt untuk mencari sepuluh
suku Bani Israil yang telah hilang pedoman untuk dibawa kembali sujud kepada
Allah swt, misi ini pasti tidak gagal kerana ianya rencana daripada Allah Yang
Maha Berkuasa. Menurut kitab Injil ketika Isa Al Masih as disalib, beliau hanya
berumur sekitar 33 tahun dan menurut hadis pula umur Isa Al Masih as menjangkau
sehingga 120 tahun sepertimana dalam hadis yang diriwayatkan oleh Siti Fatimah,
“Sesungguhnya Isa Ibnu Maryam hidup selama 120 tahun.” (Thabrani, Kanzul
‘Ummal, 1989, jilid XI, halaman 79). Oleh itu terbuktilah Isa Al Masih as
adalah sebuah nama dari Allah swt kerana sememangnya sudah takdir dari Allah
bahawa Isa Al Masih as dikehendaki banyak melakukan perjalanan untuk menjejaki
suku-suku Bani Israil yang telah hilang. Tidak seperti dua suku Bani Israil di
Palestin yang ingkar hingga nekad untuk membunuhnya, sepuluh suku Bani Israil
ini telah beriman kepada Isa Al Masih as dan akhirnya mereka beriman pula
kepada agama Islam.
Diketengahkan satu kisah dari
Hazrat Ali ra dan tiga hadis lain yang mendukung gelaran Al Masih as telah
sempurna:
Hazrat
Ali ra pernah berkata, “Dan jika engkau mau, aku akan bercerita tentang Isa
Ibnu Maryam as, bahawasanya sungguh beliau berbantalkan batu, berpakaian dengan
kain kasar, makan kekayuan, gulainya adalah lapar, lampu malamnya adalah bulan
dan naungan di musim dinginnya adalah langit belahan timur dan baratnya.”
(Najhul Balaaghah, halaman 227).
“Allah
Ta’ala telah mewahyukan kepada Isa as bahawa: Wahai Isa, pergilah dari satu
tempat ke tempat lain, supaya jangan dikenali orang yang akan menyusahkanmu,”
(hadis riwayat Ibnu Asakir, Kanzul ‘Umal, 1989, Jilid III, halaman 156). Hadis ini menjelaskan bahawa
Isa Al Masih as diperintahkan berpindah randah agar tidak dikenali oleh umat
Yahudi yang ingin membunuhnya. Bersesuaian dengan tugas yang dipikulnya, maka
Isa Al Masih as telah keluar dari bumi Palestin untuk menjejaki suku-suku Bani
Israil yang hilang.
“Adalah
Isa Ibnu Maryam mengembara, maka apabila hari telah senja dia sering makan
dedaunan padang pasir, dia minum air biasa yang bersih dan berbantalkan tanah.”
(hadis riwayat Addailami, Kanzul ‘Ummal, 1989, jilid III, halaman 342). Hadis ini menceritakan
keadaan yang diharungi oleh Isa Al Masih as yang hidup mengembara menyampaikan
risalah Allah swt kepada suku-suku dari Bani Israil.
“Yang
paling dicintai oleh Allah adalah orang-orang yang gharib (miskin). Ditanyakan
kepada beliau (saw) apakah gharib itu? Apakah orang-orang seperti Nabi Isa as
yang melarikan diri dari negerinya dengan membawa lman? (Hadis riwayat Abdullah
ibn Umar ra, Kanzul Ummal).
Hadis ini membuktikan bahawa Nabi Isa as keluar dari negeri asalnya iaitu
Palestin sesudah terselamat dari penyaliban.
Dalam kitab Injil tertulis, “Tidaklah
aku disuruhkan kepada yang lain, melainkan hanya kepada domba-domba Israil yang
sesat dari Bani Israil” (Matius 15:20). Sesuai pula dengan Al Quran, Allah
swt berfirman, “Dan dia adalah seorang rasul untuk Bani Israil” (Ali Imran:
50). Tidak ada nas dari Al Quran atau hadis bahawa Isa Al Masih as yang
pernah diutus kepada Bani Israil akan juga diutus kepada umat Rasulullah saw.
Kesaksian Dari
Kitab Injil – Isa Al Masih as
Diselamatkan
Kitab Injil menjelaskan dengan
nyata bahawa Allah swt telah menyelamatkan Isa Al Masih as dari terkorban di
atas tiang salib. Dalam Matius 12: 38-40, “Pada ketika itu berkatalah
beberapa ahli Taurat dan orang Farisi kepada Yesus (Isa Al Masih as): Guru,
kami ingin melihat suatu tanda daripadamu. Tetapi jawabnya kepada mereka:
Angkatan yang jahat dan tidak setia ini menuntut suatu tanda. Tetapi kepada
mereka tidak akan diberikan tanda selain tanda Nabi Yunus. Sebab seperti Nabi
Yunus tinggal di dalam perut ikan tiga hari tiga malam, demikian juga Anak
Manusia akan tinggal di dalam rahim bumi tiga hari tiga malam.” Fakta
penting dari tanda Nabi Yunus as ialah beliau as telah ditelan dan berada dalam
perut ikan dalam keadaan hidup dan selepas tiga hari bebas dari perut ikan juga
masih dalam keadaan hidup. Oleh itu persamaannya ialah selepas Isa Al Masih as
diturunkan dari tiang salib dalam keadaan tidak sedarkan diri, beliau telah
dirawat oleh murid-muridnya yang masih setia dan diletakkan dalam kuburan yang
berbentuk bilik di mana dua atau tiga orang boleh muat di dalamnya. Isa Al
Masih as dibawa masuk ke dalam kuburan tersebut dalam keadaan hidup (masih
pengsan) dan setelah tiga hari beliau keluar dari situ juga dalam keadaan
hidup.
Keadaan Isa Al Masih as
sebelum saat penangkapannya tiba adalah seperti yang dinyatakan dalam Matius
26: 36-42, “Maka sampailah Yesus bersama-sama murid-muridnya ke suatu tempat
yang bernama Getsemani. Lalu ia berkata kepada murid-muridnya: Duduklah di
sini, sementara aku ke sana untuk berdoa. Dan ia membawa Petrus dan kedua anak
Zebedeus sertainya. Maka mulailah ia merasa sedih dan gentar, lalu katanya
kepada mereka: Hatiku sangat sedih seperti mau mati rasanya. Tinggallah di sini
dan berjaga-jagalah dengan Aku. Maka ia maju sedikit lalu sujud dan berdoa,
katanya: Ya! Bapaku jika sekiranya mungkin biarlah cawan ini lalu daripada ku,
tetapi janganlah seperti yang ku kehendaki, melainkan seperti yang Engkau
kehendaki.” Ayat ini juga boleh ditemui dalam Markus 14:33-36 dan Lukas
22:41-44. Isa Al Masih as sungguh sedih dan gelisah dalam doanya sehingga
dinyatakan, “… lalu katanya kepada mereka: Hatiku sangat sedih seperti mau
mati rasanya… “. Isa Al Masih as begitu yakin doanya akan diterima oleh
Allah swt kerana dia sendiri seringkali memberitahu murid-muridnya bahawa
seorang hamba yang jujur lagi beriman akan didengar doanya oleh Allah swt
sepertimana kata Isa Al Masih as dalam Matius 21:22, “Dan apa saja yang kamu
minta dalam doa dengan penuh kepercayaan, kamu akan menerimanya.” dan dalam
Yahya 11:41-42, “Lalu Yesus mengadah ke atas dan berkata: Bapa, aku mengucap
syukur kepadaMu kerana Engkau telah mendengarkan aku. Aku tahu bahawa Engkau
selalu mendengarkan aku…” Sudah tentu dalam keadaan yang sangat kritikal
seperti ini Isa Al Masih as akan diselamatkan oleh Allah swt. Sepertimana
dijelaskan dalam Ibrani 5:7, “Dalam hidupnya sebagai manusia ia telah
mempersembahkan doa dan permohonan dengan ratap tangis dan keluhan kepada Dia,
yang sanggup menyelamatkannya dari maut dan kerana kesalehannya ia telah
didengarkan.” Ayat ini benar-benar memberi jaminan bahawa doa Isa Al Masih
as di taman Getsemani juga telah didengar dan diterima Allah swt. Isa Al Masih
as tahu bahawa Allah swt akan menyelamatkannya tetapi tidak mengetahui cara
bagaimana dia diselamatkan. Para ulama Yahudi telah merancang untuk membunuh
Isa Al Masih as di atas tiang salib agar beliau mati terkutuk kerana
mendakwakan dirinya Nabi palsu. Namun Allah swt mempunyai rencana lain dan Dia
adalah sebaik-baik perencana.
Bagaimana caranya Allah
menyelamatkan Isa Al Masih as dari mati terkutuk di atas tiang salib?
Semasa Isa Al Masih as dalam
proses pengadilan, isteri Pilatus (hakim) telah bermimpi dan mimpi ini telah
disampaikan kepada Pilatus sepertimana terdapat dalam Matius 27:19, “Ketika
Pilatus sedang duduk di kerusi pengadilan, isterinya mengirim pesan kepadanya:
Jangan engkau mencampuri perkara orang benar itu, sebab kerana dia aku sangat
menderita dalam mimpi tadi malam.” Ini adalah langkah pertama cara Allah
swt menyelamatkan Isa Al Masih as dengan melalui isteri Pilatus yang
membenarkan bahawa Isa Al Masih as tidak bersalah. Setelah Pilatus menerima
pesanan isterinya maka dia berusaha menyelamatkan Isa Al Masih as, ini diterangkan
dalam Yohanes 19:12, “Sejak itu Pilatus berusaha untuk membebaskan Dia…” Pilatus begitu yakin bahawa Isa Al Masih as
tidak bersalah, ini digambarkan dalam Matius 27: 22-23, “Kata Pilatus kepada
mereka: Jika begitu, apakah yang harusku perbuat dengan Yesus, yang disebut
Kristus? Mereka semua berseru: Ia harus disalibkan! Katanya: Tetapi kejahatan
apakah yang telah dilakukannya? Namum mereka semakin keras berteriak: Ia harus
disalibkan!”
Seseorang yang disalib
tidaklah seperti orang yang digantung yakni mati dengan serta merta. Seseorang
yang disalib dengan tangan dan kaki dipaku serta dibiarkan tiga hari tiga malam
tanpa air dan makan adalah sebagai penyeksaan. Jika didapati masih hidup
selepas tiga hari maka tulang-tulang orang tersebut akan dipatah-patahkan,
dengan cara ini akan mati akhirnya dengan cara perlahan-lahan. Berdasarkan
kepada kitab Injil, Isa Al Masih as diletakkan di atas salib selama tiga jam
sahaja dan tulang-tulangnya juga tidak dipatahkan. Pilatus yang berusaha
menyelamatkan Isa Al Masih as dengan sengaja melewat-lewatkan hukuman yang
dijatuhkan sehingga pada hari Jumaat tengahari. Apabila hari menjelang malam
bermakna bermulanya hari suci Sabat dan membiarkan seseorang masih tergantung
di tiang salib adalah dilarang, perkara ini boleh dirujuk dalam Yohanes 19:31, “Kerana
hari itu hari persiapan dan supaya pada hari Sabat mayat-mayat itu tidak
tinggal tergantung pada kayu salib sebab Sabat itu adalah hari yang besar…”.
Dengan kehendak Allah swt terjadi ribut menyebabkan suasana pada ketika itu
gelap seperti sudah hampir malam sebagaimana diterangkan dalam Lukas 23:44, “Ketika
itu hari sudah kira-kira jam dua belas, lalu kegelapan meliputi seluruh daerah
itu sampai jam tiga.” Kitab Injil seterusnya menjelaskan dalam Markus
15:34, “Dan pada jam tiga berserulah Yesus dengan suara nyaring: Eloi, Eloi,
lama sabakhtani?, (Allahku, Allahku, mengapa Engkau tinggalkan aku?).” Isa
Al Masih as berseru sedemikian rupa kerana sebelum itu dia telah berdoa dengan
bersungguh-sungguh agar diselamatkan dari kematian terkutuk di atas tiang salib
tetapi dia tidak memahami seolah-olah Allah swt telah meninggalkannya,
sedangkan pada kebiasaannya Allah swt mendengar dan menjawab doanya.
Sebenarnya Isa Al Masih as
dengan ketentuan dari Allah swt telah jatuh pengsan, sepertimana dijelaskan
dalam Yohanes 19: 33-34, “Tetapi ketika mereka sampai kepada Yesus dan
melihat bahawa ia telah mati, mereka tidak mematahkan kakinya, tetapi seorang
dari antara perajurit itu menikam perutnya dengan tombak dan segera mengalir keluar
darah dan air.” Bidang kedoktoran mengesahkan darah dan air yang keluar
membuktikan jantung Isa Al Masih as masih berfungsi, ini menandakan beliau
hanya pengsan sahaja yang disangkakan telah mati sehingga para askar Rom pada
waktu itu berpendapat tulang-tulangnya tidak perlu dipatahkan. Selanjutnya
seorang pengikut Isa Al Masih as bernama Yusuf dari Arimatea meminta dari
Pilatus agar Isa Al Masih as diserahkan kepadanya dan Pilatus kehairanan kerana
Isa Al Masih as yang diusahakannya agar selamat begitu cepat matinya. Perkara
ini dijelaskan dalam Markus 15:44, “Pilatus heran waktu mendengar bahawa
Yesus sudah mati. Maka ia memanggil kepala pasukan dan bertanya kepadanya
apakah Yesus sudah mati.” Sebenarnya Isa Al Masih as berada di atas tiang
salib dari jam 12 hingga jam 3 petang, bermakna beliau hanya berada di atas
tiang salib selama 3 jam sahaja sebab itulah Pilatus merasa hairan atas laporan
bahawa Isa Al Masih as sudah mati. Dengan ketentuan dari Allah swt, seorang
yang bernama Yusuf dari Arimatea adalah anggota Majlis yang mengadili Isa Al
Masih as dan dia tidak bersetuju dengan hukuman yang dijatuhkan ke atas Isa Al
Masih as sepertimana dijelaskan dalam Lukas 23:50-51, “Adalah seorang yang
bernama Yusuf. Ia anggota Majlis Besar dan seorang yang baik lagi benar. Ia
tidak setuju dengan keputusan dan tindakan Majlis itu…” Pilatus telah
memberikan arahan supaya jasad Isa Al Masih as diserahkan kepada Yusuf dari
Arimatea sepertimana dalam Matius 27:58, “Ia pergi menghadap Pilatus dan
meminta mayat Yesus. Pilatus memerintahkan untuk menyerahkannya kepadanya.”
Yusuf dari Arimatea pun mengambil jasad Isa Al Masih as untuk diuruskan dan
seorang lagi pengikut bernama Nikodemus telah membawa bersama lebih kurang 30kg
(50 kati) campuran minyak mur dan gaharu. Campuran ini merupakan bahan
perubatan yang mampu menghentikan pengaliran darah serta mengelakkan luka dari
dijangkiti kuman, hingga hari ini masih diamalkan dan dikenali sebagai
“Marham-i-Isa” sepertimana dijelaskan dalam Yahya 19:39, “Juga Nikodemus
datang ke situ. Dialah yang mula-mula datang waktu malam kepada Yesus. Ia
membawa campuran minyak mur dengan minyak gaharu, kira-kira lima puluh kati
beratnya.”
Sesudah
Peristiwa Penyaliban
Sesuai dengan tanda Nabi Yunus
as yang ditelan oleh ikan dalam keadaan hidup dan keluar dari perut ikan juga
dalam keadaan hidup selepas tiga hari, Isa Al Masih as juga dimasukkan dalam
perut bumi oleh pengikut-pengikutnya dalam keadaan hidup dan keluar dari perut
bumi juga masih dalam keadaan hidup. Selepas tiga hari Isa Al Masih as sedar
dari keadaan pengsan, bertenaga semula dan luka-luka yang dialaminya dengan
izin Allah swt sembuh secukupnya maka beliau pun pergi ke Galilea dalam keadaan
menyamarkan diri. Perjalanan Isa Al Masih as diterangkan dalam Markus 16 : 7, “Tetapi
sekarang pergilah, katakanlah kepada murid-muridnya dan kepada Petrus: Ia
mendahului kamu ke Galilea; di sana kamu akan melihat dia seperti yang sudah
dikatakannya kepada kamu.” Dalam Lukas 24: 15 dijelaskan pula, “Ketika
mereka sedang bercakap-cakap dan bertukar fikiran, datanglah Yesus sendiri
mendekati mereka, lalu berjalan bersama-sama dengan mereka.” Akhirnya Isa
Al Masih as berjumpa dengan murid-muridnya ketika mereka sedang makan dan
apabila melihat Isa Al Masih as mereka menyangkakan hantu. Isa Al Masih as
menyakinkan mereka bahawa dialah Isa Al Masih as yang sebenarnya sambil
menunjukkan kesan luka di tangan dan kakinya. Hal ini diterangkan dalam Lukas
24:37-40, “Mereka terkejut dan takut dan menyangka bahawa mereka melihat
hantu. Akan tetapi ia berkata kepada mereka: mengapa kamu terkejut dan apa
sebabnya timbul keragu-raguan di dalam hati kamu? Lihatlah tanganku dan kakiku,
aku sendirilah ini; rabalah aku dan
lihatlah kerana hantu tidak ada daging dan tulangnya seperti yang kamu lihat
ada pada ku.” Disebabkan Isa Al Masih as adalah manusia biasa maka dia
merasa lapar dan bertanyakan kepada murid-muridnya jika ada makanan sepertimana
diceritakan dalam Lukas 24:41-43, “Dan ketika mereka belum percaya kerana
girangnya dan masih heran, berkatalah ia kepada mereka: Adakah padamu makanan
di sini? Lalu mereka memberikan kepadanya sepotong ikan goreng. Ia mengambilnya
dan memakannya di depan mata mereka.” Tidak dapat dinafikan lagi bahawa Isa
Al Masih as tidak naik ke syurga atau langit, beliau telah sedar dari keadaan
pengsan dan akhirnya bertemu semula dengan murid-muridnya. Kesan luka masih
terdapat pada tubuhnya dan wujudnya sebagai manusia biasa juga dibuktikan
dengan keperluannya kepada makanan.
Dari kitab Injil dapat
diketahui bahawa Isa Al Masih as selepas terselamat dari penyaliban tetap
berada dalam kebimbangan ditangkap semula oleh orang-orang Yahudi. Oleh itu Isa
Al Masih as menyamar sehingga murid-muridnya sendiri tidak mengenalinya, Lukas
24:13-16, “Pada hari itu juga dua orang dari murid-murid Yesus pergi ke
sebuah kampung tujuh batu jauhnya dari Yerusalem dan mereka bercakap-cakap
tentang segala sesuatu yang telah terjadi. Ketika mereka sedang bercakap-cakap
dan bertukar fikiran, datanglah Yesus sendiri mendekati mereka, lalu berjalan bersama-sama
dengan mereka. Tetapi ada sesuatu yang menghalangi mata mereka sehingga mereka
tidak dapat mengenali dia.” Demikian juga seorang pengikut Isa Al Masih as
bernama Maria Magdalena tidak mengenalinya, Yohanes 20:14-15, “Sesudah
berkata demikian ia menoleh ke belakang dan melihat Yesus berdiri di situ,
tetapi ia tidak tahu, bahawa itu adalah Yesus. Kata Yesus kepadanya: Ibu,
mengapa engkau menangis? Siapakah yang engkau cari? Maria menyangka orang itu
adalah penunggu taman, lalu berkata kepadanya: Tuan, jikalau tuan yang
mengambil dia, katakanlah kepadaku, di mana tuan meletakkan dia, supaya aku
dapat mengambilnya.” Pada masa yang sama juga untuk mengelakkan dirinya
dikenali, Isa Al Masih as tidak menetap satu tempat dan oleh sebab itu beliau
mengambil keputusan untuk pergi ke satu tempat bernama Galilea 70 batu dari
Yerusalem, Matius 28:10, ”Maka kata Yesus kepada mereka: Jangan takut. Pergi
dan katakanlah kepada saudara-saudaraku, supaya mereka pergi ke Galilea dan di
sanalah mereka akan melihat aku.” Kemudian terbuktilah Isa Al Masih as
telah bertemu dengan murid-muridnya, Yohanes 20:26, “Delapan hari kemudian
murid-murid Yesus berada kembali dalam rumah itu dan Thomas bersama-sama dengan
mereka. Sementara pintu-pintu terkunci, Yesus datang dan ia berdiri di
tengah-tengah mereka dan berkata: Damai sejahtera bagi kamu.” Demikian
senario Isa Al Masih as dalam meneruskan kehidupan selepas peristiwa
penyalibannya. Dia menyamarkan diri, pergi jauh ke tempat lain dan berjumpa
dengan murid-muridnya secara rahsia.
Dari Palestin
Ke Kashmir
Selepas peristiwa penyaliban,
bukti-bukti jelas menunjukkan Isa Al Masih as bergerak ke sebelah Timur mencari
domba-domba yang hilang di kalangan Bani Israil. Dalam kitab Injil, Matius 2:2,
dikatakan bahawa bintang yang menjadi tanda lahirnya Isa Al Masih as dapat
dilihat dari sebelah Timur dan bintang tersebut terletak di sebelah Barat iaitu
tempat kelahiran Isa Al Masih as yakni Nazareth. Hanya kepada umat Israillah
tanda ini diperlihatkan kerana Nabi yang bakal diutus adalah untuk mereka.
Fenomena ini membuktikan bahawa bintang sebagai tanda kelahiran seorang Nabi
Israil diperlihatkan oleh Allah swt kepada bangsa-bangsa Israil yang berada nun
jauh negeri-negeri sebelah Timur.
Dari Kitab-kitab sejarah Islam
antara lain menukilkan kisah-kisah bangsa Israil di negeri-negeri sebelah
Timur:
Dalam Kitab Tabqat e Nasri
menceritakan penaklukkan Afghanistan oleh Genghis Khan. Dalam kitab ini
diselitkan sebuah kisah bahawa pada zaman Dinasti Syabnisi terdapat suatu kaum
yang disebut Bani Israil, sebahagian daripada mereka adalah saudagar.
Orang-orang ini pada tahun 622 Mesihi iaitu sezaman dengan Rasulullah saw,
mereka menetap di kawasan Herat. Seorang sahabat bernama Khalid ibn Walid ra
berkunjung ke sana menemui mereka dan menyeru mereka kepada Islam. Lima atau
enam kepala suku mereka mengikuti Khalid ibni Walid ra menemui Rasulullah saw.
Salah seorang daripada kepala suku tersebut bernama Qes (Kish/Kisy). Rasulullah
memberi nama baru kepada Qes yaitu Abdul Rasyid dan memberikan nama julukan
dengan nama dari Ibrani yaitu Pathan. Suku-suku ini akhirnya menerima Islam dan
ikut serta bertempur bersama Rasulullah saw.
Dalam Kitab Majma’ul Ansab,
Mullah Khuda Dad menulis, bahawa Putra sulung Yakub adalah Yehuda, putra Yehuda
adalah Usrak, putra Usrak adalah Aknur, Putra Aknur adalah Ma’alib, putra
Ma’alib adalah Farlai, putra Farlai adalah Qes, putra Qes adalah Thalut, putra
Thalut adalah Armea, dan putra Armea adalah Afghan dan anak keturunannya adalah
bangsa Afghan. Afghan hidup sezaman dengan Nebukadnezar. Generasi ketururunan
ke 34 dari Afghan barulah lahir Qes yang hidup sezaman dengan Rasulullah saw
yang kemudian memeluk Islam (sila rujuk buku A Nature of a Visit to Ghazni,
Kabul, and Afghanistan, by G.T. Vigne : 1840).
Dalam Kitab sejarah Makhzan e
Afghani oleh Khawaja Ni’matullah Herati yang ditulis pada tahun 1018 Hijrah,
diterjemahkan oleh Professor Bernhard Doran dari Kharqui University, terbitan
London tahun 1836, dapat diketahui bahawa bangsa Afghan bernenek moyang kepada Israil
yaitu kepada Raja Thalut (Saul) dari putranya Armea (Armiya). Ditulis pula
bahawa Nebukadnezar telah membuang bangsa Bani Israil ini ke kawasan
pergunungan di Ghaur, Ghazni, Kabul, Khandar (Khandahar) dan Koh Firoz.
Sebuah
kitab yang ditulis lebih dari 10 abad yang lalu berjodol, Ikmaluddin oleh
Sheikh Al Said us Sadiq (wafat pada tahun 962 Masihi di Khorasan), halaman 359,
tertulis, “Nabi Yus Asaf (Yesus) telah banyak mengunjungi berbagai negeri,
hingga ia sampai di negeri ini, yang namanya Kashmir. la tetap tinggal di sini,
hingga ia wafat. la telah meninggalkan tubuh kasarnya, dan rohnya berangkat
kepada Nur. Sebelum ia wafat, ia telah memanggil seorang muridnya bernama Yabid
(Thomas), yang selalu mengkhidmati dan mengikutnya. la berwasiat kepadanya
seperti ini, ‘Saya hampir akan meninggalkan dunia ini, dan saya akan diangkat
ke alam baqa. Jagalah apa-apa kewajipanmu, jangan tergelincir daripada hak dan
kerjakan ibadah.’ la menyuruh muridnya itu membuat sebuah rumah-rumahan di atas
kuburnya. Sesudah selesai berkata, lalu ia berbaring, kepalanya ke arah Maghrib
(Barat) dan mukanya ke Masyrik (Timur), kemudian barulah nafasnya yang
penghabisan dihembuskan.”
Dalam
Kitab sejarah Raudhatush Shafa, sebuah kitab klasik dalam dunia Islam,
diceritakan bahawa Isa Al Masih as as pergi menuju Nasibain (Nisibis) untuk
bertabligh. Nisibis adalah satu tempat yang terletak dalam perjalanan di antara
Utara Iraq dan Syiria. Akhirnya raja Nasibain berserta tenteranya beriman
kepada Isa Al Masih as as. Dari Nisibis beliau melanjutkan pengembaraan
melintasi wilayah Babylon (Iraq), sungai Euphrat terus menuju Persia (Iran).
Dalam sejarah ada sepucuk surat yang terkenal yang disebut “Creed of Eusebeus”
yang diterjemahkan oleh Heinmer pada tahun 1650. Surat itu mengandungi undangan
raja Abgerus kepada Isa Al Masih as as ke istananya dari seberang sungai
Euphrat. Hal ini membuktikan bahawa Isa Al Masih as telah melintasi sungai
Euphrat menuju Media (Persia/Iran) dan seterusnya memasuki wilayah Afghanistan
di mana beliau telah berjaya menemui suku-suku Israil yang hilang.
Kesaksian dari para Peneliti Sejarah dan penulis lain:
Rabi Ben Yamin dari Toledo
(Sepanyol) melakukan ekspedisi pada abad ke-12 untuk pencarian suku-suku Israil
yang hilang, dia menjelaskan bahawa orang-orang Yahudi telah menetap di China,
lran dan Tibet.
Josephus seorang penulis
sejarah kuno umat Yahudi pada tahun 93 Masehi, di dalam bukunya jilid 11
menjelaskan tentang kaum Yahudi yang kembali dari ditawan bersama Nabi Ezra as.
Penulis ini menjelaskan bahawa 10 suku Bani Israil hingga saat ini menetap di
seberang Timur sungai Euphrat (Persia) dengan jumlah yang amat ramai.
Dalam buku Histrory of
Afganistan oleh L.P. Ferrier yang diterjemahkan oleh Capt. W.M. Jasse, terbitan
London 1858, tertulis sebuah riwayat bahawa tatkala Nadir Syah tiba di Peshawar
untuk menakluk Hindustan, maka para tokoh suku Yusuf Zai mempersembahkan
kepadanya sebuah kitab Injil dalam bahasa Ibrani dan juga beberapa peralatan
dari suku mereka untuk kegunaan dalam melaksanakan ritual agama kuno mereka.
Beberapa orang Yahudi ikut serta dalam perkemahan Nadir Syah dan ketika Nadir
Syah memperlihatkan barang-barang tersebut maka orang-orang Yahudi yang ada
bersama pada masa itu mengenali barang-barang tersebut adalah milik bangsa
mereka.
Dr. Bernier dalam bukunya
Travel in The Moghul Empire, telah menulis, “Yakni, tidak diragukan lagi
bahawa orang-orang Kashmir adalah Bani Israil. Dan pakaian mereka, wajah
mereka, serta beberapa tradisi mereka, dengan jelas mengaku bahawa mereka
berasal dari rumpun keluarga Bani Israil”.
Dalam buku Dictionary of
Geography oleh A.K. Johnston, pada halaman 250, tentang kata Kashimiri
tertulis, “Penduduknya mempunyai susuk tubuh yang tinggi, tegap dan gagah.
Dan kaum wanitanya manis, cantik, berhidung bengkok, rupa dan penampilan mereka
betul-betul menyerupai orang-orang Yahudi (tidak menyerupai orang-orang
Hindustan pada umumnya).
Seorang penganalisa, Francis
Burnear menulis dalam jurnal perjalanannya, “Setelah turun naik mendaki
pergunungan Pire Panjale dan menginjak daerah Kashmir, yang teristimewa
memeranjatkan saya ialah persamaan penduduk negeri itu dengan orang Yahudi.”
Dalam buku The Valley of
Kashmir, halaman 315 oleh Sir Walter Lawrence 1895, tetulis “Kebanyakan raut
wajah mereka seperti Ibrani,”
Dalam
buku Strans, Life of Jesus pada halaman 750 tertulis, “..ini benar, Al Masih
tidak mati di atas kayu salib, kerana dia hanya tinggal sebentar saja di atas
kayu salib itu. Darah yang keluar dari tubuhnya itu menunjukkan keraguan atas
kematiannya”.
Secara
khusus sebuah buku berjodol The Heavenly High Snow Peak of Kashmir menceritakan
bahawa Isa Al Masih as telah sampai Kashmir, India dan diceritakan juga bahawa
Isa Al Masih as tidak mati di tiang salib. Di samping itu juga dengan tegas
ditunjukkan makam Isa Al Masih as. Kisah dari buku ini pernah dimuatkan dalam
Asia Magazine pada bulan Oktober 1930.
Kitab kuno berbahasa Sanskrit
berjodol Bhavishya Maha Purana, ditulis
oleh Sutta pada tahun 115 Masehi, menceritakan kehadiran Isa Al Masih as di
negeri Hindustan. Dalam Kitab ini diabadikan pertemuan antara Raja Shalewahin
dengan Isa Al Masih as di Wien (Srinagar Utara, Kashmir). Kisahnya adalah
seperti ini, “Di negeri itu ia (Raja Shalewahin) menampakkan di Wien seorang
raja saka, yang berkulit putih dan memakai baju putih. Dia (Raja Shalewahin)
bertanya siapakah ia. Jawabnya ialah bahawa ia Yusashaphat (Yus Asaf), dan
dilahirkan oleh seorang dara, dan ia berkata bahawa ia mengatakan yang
sebenarnya dan ia berkewajiban membersihkan agama. Raja itu bertanya apakah
agamanya. la menjawab : “Wahai Raja, kalau kebenaran telah lenyap dan tak ada
pembatas di negeri Maleech, saya muncul di sana, dan karena pekerjaan saya maka
yang bersalah dan jahat menderita, dan saya juga menderita karena tangan
mereka”. Raja itu bertanya lagi apa agamanya”. la menjawab, ” Agamaku untuk
menimbulkan cinta, kebenaran, dan kesucian dalam hati dan karena itu saya
disebut Isa Masih”. Raja itu pergi setelah memberikan penghormatan kepadanya?.”
(Ha1.282, Parwa (Bab) III, Adhyaya II, Salok 9-31, dari terjemahan Bahasa
Ingeris oleh Dr. Widyavaridi Shiv Nath Shastri).
Bukti-bukti sejarah seterusnya
memaparkan, selepas Afghanistan Isa Al Masih as melanjutkan perjalanannya
memasuki Taxila (Hindustan Utara-Pakistan) dan bertemu Raja Gondhapares sekitar
tahun 60 Masehi (sila rujuk Acta Thomae, Ante Nicene Christian Library , Vol
XX, 46). Dari Taxila beliau menuju kota Murree dan di kota inilah ibunda Isa Al
Masih as iaitu Hazrat Siti Maryam wafat dan disemadikan. Masyarakat kota ini
menyebut pusara Hazrat Siti Maryam dengan nama Mai Mara da Asthan yang
bermaksud tempat istirehat ibunda Maryam. Dari kota Murree Isa Al Masih as
meneruskan perjalanannya menuju kota yang dikenali pada masa ini dengan nama Aish
Muqam (Aish berasal dari kata Isa) yang terletak lebih kurang 70km dari
Srinagar, Kashmir, India. Di sinilah berakhirnya perjalanan Isa Al Masih as,
beliau menetap serta berkeluarga dan mempunyai keturunan di sini, sesuai dengan
firman Allah dalam Surah Ar-Ra’ad: 38, “Dan sesungguhnya Kami telah mengutus
beberapa Rasul sebelum kamu dan Kami memberikan kepada mereka isteri-isteri dan
keturunan.”
Menurut penduduk Kashmir, di
Srinagar terdapat sebuah kuburan yang dipercayai kuburan seorang Nabi yang
sudah beribu tahun lamanya. Kata mereka Nabi itu namanya Yus Asaf, yang datang
dari Barat lebih 2000 tahun yang lalu. Kuburan ini dikenali oleh orang ramai
sebagai kuburan seorang Nabi dan ada di antara mereka mengatakan kuburan Isa
Sahib (sahib artinya Tuan). Oleh itu jelaslah bahawa Nabi Yus Asaf adalah Yesus
yakni Isa Al Masih as dari Bani Israil. Masyarakat Kashmir menyebut orang ini
Nabi dan kata Nabi pula adalah berasal dari kata dalam bahasa Arab dan Ibrani
(bahasa umat Yahudi). Jika Nabi tersebut dari salah satu kelompok orang
Hindustan maka dia akan dipanggil dengan Avatar bukan Nabi. Malahan diyakini
pula bahawa Nabi ini datang dari sebelah Barat pada waktu yang sezaman dengan
Isa Al Masih as dari Bani Israil. Jika bukan Isa Al Masih as, adakah Nabi lain?
Sesungguhnya dalam jangka waktu di antara Isa Al Masih as dan Nabi Muhammad saw
tidak ada Nabi lain kecuali Isa Al Masih as. Penduduk Srinagar pun menyebut
kuburan ini sebagai kuburan Isa Sahib. Manakala sebutan Yus dan Yesus adalah
hampir sama bahkan tidak dapat dibezakan
dan Asaf pula adalah nama beliau as dalam kitab Injil yang ertinya “pengumpul”
atau “penghimpun”. Kemudian Yus Asaf meninggalkan kitab yang bernama Busyra
(khabar suka) yang mana jelas persamaannya dengan kitab Injil yang juga
bermakna “khabar suka”. Seorang Professor bernama Dr. Hassnain (pakar Arkeologi
dan ahli sejarah India) dan juga Sir Francis Younghusband, berdasarkan kepada
hasil kajian mereka mendapati bahawa Nabi Yus Asaf ini menyampaikan ajarannya
dengan tamsil-tamsil seperti yang terdapat dalam kitab Injil.
Beberapa Ciri
Persamaan
Kashmir terletak di India
Utara dan Barat Nepal dan penduduk Kashmir pun menganggap diri mereka sebagai
keturunan Bani Israil. Daerah-daerah di Kashmir pun dinamakan sama atau mirip
dengan daerah-daerah di tanah air mereka di Israil. Bukti-bukti lain yang amat
jelas, banyak daerah-daerah di Kashmir memiliki nama yang sama dengan
daerah-daerah di Israil:
Nama-nama daerah di Kashmir
Kabul
Punisia
Zaidan
Himas
Golgota
Tibet
Lasya
Laddha
Syur
Sihi
|
Bandingkan dengan nama-nama
daerah di Israil
Kabul
Punch
Zaida
Hamasy
Gilget
Tibet
Lhasa
Leddha
Suret
Skit
|
Persamaan lain dari segi
budaya kehidupan hingga hari ini penduduk Kashmir tetap menghormati hari
Sabath, mengkhatan anak pada usia 7 hari dan merayakan beberapa hari perayaan
Israil. Demikian juga halnya dengan amalan tradisi turun temurun oleh bangsa
Pathan (masyarakat di Afghanistan dan Peshawar, Pakistan) sama seperti tradisi
Bani Israil misalnya mengkhatan anak berusia 7 hari, berpakaian model Tizzit,
menyalakan lilin pada malam Jumaat. Pria dari bangsa Pathan ini mengamalkan
adat menikahi janda abang ipar yang belum memiliki anak sama seperti Bani
Israil dan ini dapat dirujuk dalam kitab Injil perjanjian lama, ulangan 25:
5-6.
Di perbatasan India dan
Myanmar didiami oleh Bangsa Shin Lung (suku Menashe). Bangsa ini memiliki
tradisi penyembelihan haiwan korban seperti suku-suku Israil kuno dan menyebut
diri sebagai Bani Menashe. Memiliki cerita turun temurun bahawa nenek moyang
mereka berasal dari negeri di Barat yang kemudian berhijrah ke Timur Jauh dan
berasimilasi dengan suku bangsa Cina. Mereka yakin bahawa mereka bukan orang
Cina, mereka menyebut diri sebagai Lusi (10 suku). Tradisi Menashe adalah
mengkhatan, upacara memberkati anak pada usia 8 hari, hari keagamaan yang mirip
Yahudi, pernikahan ipar, menyebut Tuhan mereka dengan Y’wa (asal dari Yehuwa
yakni sebutan Tuhan bagi Israil), di setiap kampung pasti ada imam yang bernama
Harun (Aaron - Imam pertama bangsa Israil), memiliki puisi yang berkisah
tentang penyeberangan laut ( sejarah Nabi Musa as).
Beberapa perkampungan di tanah
tinggi pergunungan perbatasan China dan Tibet, satu bangsa Cina yang dikenali
sebagai Chiang Min percaya nenek moyang mereka berasal dari Barat, beriktikad
Tuhan adalah satu yang mereka namakan sebagai Yawei (Yehuwa). Para imam
mestilah anak muda pria yang sudah berkahwin (Imamat 21: 7,13) dan diwariskan
secara turunan (seperti tradisi Yahudi). Para imam menggunakan jubah putih dan
bersurban. Mezbah dibuat dari batu yang tidak dipotong dengan alat logam
(Keluaran 20 : 25) dan tidak boleh didekati oleh orang asing atau orang cacat
(Imamat 21:17-23). Para imam menggunakan tali pengikat jubah dan tongkat kayu.
Dalam upacara-upacara, mereka mengibarkan 12 bendera sebagai lambang Ayah yang
memiliki 12 anak (suku), wanitanya memakai tudung dan berlaku juga pernikahan
ipar.
Demikianlah 10 suku Israil
yang hilang sebenarnya samada telah diusir atau berhijrah berabad-abad lamanya
ke negeri-negeri di sebelah Timur dan meskipun telah berasimilasi dengan suku,
budaya, adat, dan agama setempat namun bentuk susuk tubuh, budaya, dan agama
mereka masih mirip dengan bangsa Yahudi di Israil. Isa Al Masih as meninggalkan
Palestin setelah terselamat dari terkorban di atas tiang salib, untuk
menyempurnakan misi dari Allah swt iaitu membimbing kembali domba-domba Israil
yang sudah sesat di merata tempat di Timur. Ringkasnya, fakta dari kitab-kitab
sejarah, arkeologi dan antropologi telah membuktikan dengan sejelas-jelasnya
bahawa bangsa-bangsa yang mendiami kawasan-kawasan Afghanistan dan Kashmir di
India adalah berasal dari Bani Israil, bahkan orang Afghan sendiri mengakui
bahawa mereka adalah keturunan Bani Israil. Suku-suku Bani Israil di
Afghanistan dan Kashmir pada masa ini telah memeluk agama Islam, namun mereka
menganggap diri mereka sebagai Bani Israil (keturunan Israil) dari anak
keturunan Kish, keturunan Raja Saul.
Demikianlah Nabi Isa as atau
Yesus atau Yus Asaf atau Isa Al Masih as menunaikan kewajibannya menyampaikan
risalah yang diamanahkan oleh Allah swt kepada domba-domba yang sesat dari Bani
Israil. Pada mulanya disalib oleh ulama-ulama Yahudi yang jahil dan kemudian
diselamatkan oleh Allah swt serta dilanjutkan usianya sehingga 120 tahun.
Berjalan jauh melintasi banyak negeri dari Barat ke Timur dengan satu matlamat
untuk menghimpun domba-domba Israil yang hilang dan sesat. Akhirnya wafat dalam
kemenangan, darjatnya diangkat oleh Allah swt, dibersihkan namanya dari tuduhan
terkutuk umat Yahudi, dibersihkan namanya dari itikad musyrik umat Nasrani, dan
dibersihkan namanya dari pemaham syirik sebagai manusia yang hidup di langit
ribuan tahun lamanya.
Di kawasan pergunungan
merentasi Afghanistan dan lembah Srinagar, Kashmir yang hijau, subur, dengan
sumber-sumber air yang bersih, di sinilah Allah Yang Maha Kuasa telah
menempatkan Isa Al Masih as bersama ibunya dan melindungi mereka hingga akhir
hayat, di tengah-tengah kaum yang menerima mereka. Maka genaplah firman Allah
swt, surah Al Mukminun: 50, “Dan telah Kami jadikan (Isa) putera Maryam
berserta ibunya suatu bukti yang nyata bagi (kekuasaan Kami), dan Kami
melindungi mereka di suatu tanah tinggi yang datar yang banyak terdapat
padang-padang rumput dan sumber-sumber air bersih yang mengalir”.
Firman Allah swt ini tepat sekali merujuk kepada satu tanah tinggi yang indah
permai dan subur yang diberi nama Khasmir.
Allahu Akbar! Tiada Tuhan
selain Allah
Yang Maha Kuasa lagi Maha
Melindungi
No comments:
Post a Comment