DARI KRISTIAN
KE ISLAM
Mudahnya
Masuk Syurga Menurut Agama Kristian
Adalah
penting bagi umat Islam untuk memahami akidah pokok agama Kristian. Menurut fahaman akidah umat
Kristian, Isa Al Masih dilahirkan tanpa seorang ayah, maka sebab itu dianggap
sebagai anak Tuhan. Hanya Isa Al Masih
as sahaja yang dianggap suci bersih dari sebarang dosa. Manakala seluruh umat
manusia yang dilahirkan ke dunia ini adalah berdosa kerana mewarisi dosa yang
pernah dilakukan oleh nabi Adam as dan isterinya Siti Hawa semasa mereka berdua
masih berada di syurga kerana dihasut oleh Iblis agar memakan buah yang
dilarang oleh Allah swt. Disebabkan sifat rahim Tuhan maka Isa Al Masih as
sahaja yang layak menebus dosa umat manusia yang diwarisi itu sebab dia bersih
dari sebarang dosa. Orang yang mewarisi dosa tidak layak untuk menebus dosa
umat manusia. Oleh itu Isa Al Masih as yang juga dianggap sebagai anak Tuhan
perlu dikorbankan di atas tiang salib semata-mata untuk menebus dosa umat manusia. Menurut fahaman akidah umat
Kristian, ini adalah rencana Allah swt untuk melepaskan seluruh umat manusia
dari menanggung dosa warisan. Selepas 3 hari disalib maka Isa Al Masih as pun
hidup semula dan naik ke langit dan duduk di sisi dengan Tuhan di langit. Suatu
hari nanti Isa Al Masih as akan turun ke bumi bagi menyelamatkan umat manusia
dan memenangkan agama Kristian. Sesiapa yang ingin selamat dan masuk syurga
wajiblah berkeyakinan bahawa Isa Al Masih as adalah anak Tuhan yang wajib mati
di atas tiang salib untuk menebus dosa umat manusia. Kini masih hidup di langit
bersama Tuhan dan akan turun kelak ke bumi sebagai juruselamat. Ringkasnya
akidah agama Kristian ini berpaksikan konsep “TRINITI” yakni TIGA dalam SATU.
Terdapat tiga entiti iaitu TUHAN BAPA + TUHAN ANAK + ROHUL KUDUS. Kesemua tiga
entiti ini adalah satu adanya. Sememangnya minda tidak mampu memahami konsep
triniti ini, oleh itu tidak perlu mempersoalkannya, cukup sekadar dapat
diketahui akidah pokok agama Kristian.
Manakala majoriti umat Islam
pula berkeyakinan bahawa Isa Al Masih as belum sempat disentuh oleh musuh telah
diselamatkan oleh Allah swt dengan mengangkatnya naik ke langit dan akan turun
kelak ke bumi untuk menyelamatkan umat manusia dan memenangkan Islam dengan
bergabung bersama Imam Mahdi untuk menentang dajjal, mematahkan salib dan
membunuh babi. Intipati fahaman Kristian dan Islam ekoran penyaliban Isa Al
Masih as adalah sama yakni Isa Al Masih as belum wafat dan masih hidup di
langit hingga saat ini. Isu penyaliban Isa Al Masih as telah dianalisa dan
dibahas dengan mendalam dalam bab sebelumnya dengan mengambil kira pelbagai
fakta yang tersedia dalam sabda-sabda suci Rasulullah saw dan Al Quran. Dalam
bab ini akan dibongkar bukti-bukti dari kitab Injil bahawa Isa Al Masih as
telah disalib tetapi diatas ketentuan Allah swt tidak wafat di atas tiang
salib.
Patahnya
Salib
Umat Islam wajar memahami
secara mendalam tentang agama Kristian agar dapat menutup mulut
mubaligh-mubaligh Kristian yang selalu mencemuh ajaran agama Islam dan agar
dapat mematahkan akidah ajaran Kristian. Jika umat Islam menggunakan Al Qur’an
untuk menghadapi penganut agama Kristian, mereka akan mengatakan bahawa mereka
tidak mempercayai Al Qur’an dan tidak dapat menerima dalil-dalil dan keterangan
daripada Al Qur’an. Jika bersandarkan kitab Injil untuk memperlihatkan
kekeliruan dan kesalahan fahaman akidah dalam agama Kristian mereka akan
terpaksa mengakuinya. Sebagai contoh, ulama-ulama Yahudi ingin menyalib Isa Al
Masih as kerana mereka tidak percaya Isa Al Masih as sebagai nabi kerana pada
pendapat mereka nabi Musa as adalah penutup segala nabi, manakala paderi
Kristian mengatakan bahawa kematian Isa Al Masih as di tiang salib ialah
sebagai menebus dosa umat manusia. Namun berdasarkan kepada Matius 27:46, Isa
Al Masih as telah berseru ketika di atas tiang, “Eli-eli lama sabakhtani”
ertinya “Ya Tuhanku, Ya Tuhanku, mengapa Engkau meninggalkan aku?” Ini
salah satu dalil di dalam kitab Injil yang dapat membuktikan bahawa ajaran
penebusan dosa dalam agama Kristian adalah tidak benar. Isa Al Masih as adalah
seorang nabi dan segala rencana Allah swt pasti Dia akan memberitahunya.
Sebagai seorang nabi, beliau seharusnya bersedia untuk memikul tanggungjawab
dan melaksanakan perintah Allah swt. Jika Allah swt membenarkan konsep penebusan
dosa ini melalui kematian di tiang salib, sudah tentu Isa Al Masih as rela
dikorbankan di atas tiang salib tanpa berseru “Eli-eli lama sabakhtani.”
Isa Al Masih as berseru kerana tidak mahu mati di tiang salib yang dianggap
sebagai mati terkutuk mengikut Kitab Ulangan 21:23, “... sebab orang yang
digantung terkutuk oleh Allah...” Oleh itu berdasarkan kepada ketidak
relaan Isa Al Masih as disalib sahaja sudah dapat membantah kepercayaan agama
Kristian yang berlambangkan tiang salib.
Satu lagi bukti untuk
mematahkan kepercayaan tiang salib dengan menggunakan kitab mereka sendiri
dalam Matius 15:24, Isa Al Masih as bersabda, “Tiadalah aku disuruhkan kepada yang lain, hanya kepada segala domba yang
sesat dari antara Bani Israil”. Ini jelas membuktikan agama Kristian
hanya bersifat lokal iaitu untuk Bani Israil sahaja dan bukan untuk kaum lain.
Bayangkan betapa tersesat umat Kristian, Isa Al Masih as sendiri mengatakan
Allah swt mengutusnya semata-mata untuk bani Israil tetapi mubaligh-mubaligh
Kristian bertebaran ke seluruh pelusuk dunia melaungkan kenyataan bahawa “Jesus
Christ (Isa Al Masih) anak Tuhan, Dia hidup bersama Tuhan di langit dan Jesus
Christ adalah Juru Selamat yang akan turun
kembali ke bumi dan cintailah dia kerana dia sanggup mati di tiang salib bagi
menebus dosa-dosa manusia”.
Mengenai konsep “Juruselamat”
ini ada seorang anak sahabat penulis yang bersekolah rendah di Sabah. Oleh
kerana ramai murid beragama Kristian dan guru yang mengajar beragama Kristian
maka guru tersebut mengajarkan agar murid-muridnya berdoa kepada Jesus Christ
(Isa Al Masih) untuk memohon keselamatan. Anak sahabat penulis yang beragama
Islam dan berfikiran bersih serta sederhana ini mengatakan kepada gurunya
“bagaimana Jesus Christ yang dianggap Tuhan ini mampu memberi keselamatan
kepada orang lain jika beliau sendiri tidak dapat menyelamatkan dirinya
daripada disalib?” Pertanyaan ini lahir dari seorang anak yang masih bersekolah
rendah sahaja yang tidak memiliki akal yang panjang tetapi disebabkan fitratnya
yang bersih dapat melahirkan satu pertanyaan yang mampu menggoncangkan dunia
Kristian.
Jika ada ulama yang mengatakan
bahawa haram membaca kitab Injil, fikirkan kembali kenyataan tersebut. Tanpa
membaca dan mentelaah kitab Injil adalah mustahil bagi seseorang untuk
menguasai ajaran agama Kristian. Ingat betul-betul, Al Qur’an jauh lebih unggul
daripada Injil, Al Qur’an bukan sahaja kitab Allah tetapi adalah firman-firman
langsung daripada Allah swt, sedangkan Injil adalah kitab Allah tetapi sudah
dinodai campurtangan manusia, perbezaannya ibarat syurga dan neraka. Apakah
seseorang yang melihat neraka, mereka berkeinginan untuk melompat ke dalam
neraka? Demikianlah perumpamaan jika seorang Islam membandingkan Al Qur’an dan
Kitab Injil. Meskipun begitu perlu diperingatkan bahawa umat Islam harus
menyampaikan tabligh dengan penuh bijaksana kepada penganut agama Kristian,
gunakan dalil dari kitab mereka.
Nabi Muhammad
saw Di Dalam Kitab Injil
Umat Kristian juga sering
menafikan nubuatan mengenai Nabi Muhammad saw di dalam Injil. Ini adalah kerana
mereka tidak faham bahasa-bahasa langit yang memerlukan penafsiran. Allah
berfirman kepada nabi Musa as: “Seorang nabi akan Ku bangkitkan bagi mereka
dari antara saudara mereka, seperti
Engkau ini; Aku akan menaruh firmanKu ke dalam mulutnya, dan ia akan mengatakan
kepada mereka segala yang Ku perintahkan kepadanya” ( Ulangan 18:18). Paderi-paderi
Kristian mengatakan ayat ini merujuk kepada Isa Al Masih as kerana mereka
percaya Isa Al Masih adalah Nabi yang terakhir dan tidak percaya bahawa ada
lagi Nabi sesudah Isa Al Masih as. Atas dasar itu, mereka menolak ayat Ulangan
18:18 sebagai merujuk kepada Nabi Muhammad saw. Padahal ayat itu memang merujuk
kepada Nabi Muhammad saw dan bukan merujuk kepada Isa Al Masih as. Perkataan
“seperti Engkau ini” adalah merujuk kepada Rasul yang sama seperti nabi Musa
as. Isa Al Masih as tidak menyamai nabi Musa as kerana Isa Al Masih as sendiri
mengakui kedatangannya tidak membawa syariat baru tetapi hanya sebagai penerus
syariat sahaja. Sedangkan Nabi Muhammad saw menyamai nabi Musa as kerana
kedua-dua mereka membawa kitab syariat iaitu nabi Musa as membawa kitab Taurat
dan Nabi Muhammad saw membawa kitab Al Qur’an.
Perkataan “Seorang nabi
akan Ku bangkitkan bagi mereka dari antara
saudara mereka”, bermaksud nabi yang dijanjikan dalam ayat ini
adalah dari kalangan saudara bani Israil. Hal ini merujuk kepada saudara nabi
Ishak as iaitu nabi Ismail as. Kedua-dua nabi ini adalah dari keturunan nabi
Ibrahim as iaitu nabi Ishak adalah putera hasil perkahwinan nabi Ibrahim as
dengan Sarah yang kemudiannya melahirkan bani Israil manakala nabi Ismail as
adalah putera nabi Ibrahim as dengan isterinya bernama Hajar. Keturunan nabi
Ismail as yang melahirkan bangsa Arab dan Nabi Muhammad saw lahir daripada
jalur keturunan ini. Seperkara lagi yang menarik untuk membuktikan bahawa Isa
Al Masih as juga mengakui ajarannya hanya meneruskan syariat nabi Musa as dan
bersifat sementara. Isa Al Masih as juga mengisyaratkan akan datang seorang
nabi yang akan membawa ajaran yang lebih lengkap, hal ini tertulis dalam Injil,
“Banyak lagi perkara yang ku hendak katakan kepadamu tetapi sekarang ini
tiada dapat kamu menanggungnya. Akan tetapi apabila ia datang, yaitu roh
kebenaran, maka ia pun akan membawa kamu kepada segala kebenaran kerana tiada
ia berkata-kata dengan kehendaknya sendiri, melainkan barang yang didengarnya
itu juga akan dikatakan dan dikhabarkannya kepadamu segala perkara yang akan
datang” (Yohanes 16:12-13).
Berdasarkan kepada ucapan Isa
Al Masih as di dalam Injil iaitu “tiada ia berkata-kata dengan kehendaknya
sendiri, melainkan barang yang didengarnya itu juga akan dikatakan dan
dikhabarkannya kepadamu.” Kata-kata Isa Al Masih as ini selari dengan
kenyataan Al Qur’an mengenai Nabi Muhammad saw, “Ucapannya tiada lain
hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya)” (An Najm : 5). Persamaan ini
bukan kebetulan tetapi rencana Allah swt bagi memberi khabar-khabar gembira
melalui kitab-kitab suci terdahulu agar umat manusia dapat mengambil
manfaatnya. Inilah sifat Allah swt atau sunnatullah yang sentiasa
memberi khabar gembira kepada umat manusia dengan mengirim utusan-utusanNya
untuk membimbing mereka. Malah dalam Ulangan 33:2 terdapat satu lagi bukti
bahawa Injil memberi nubuatan mengenai kedatangan nabi Agung iaitu Nabi
Muhammad saw. Sekali lagi, ayat-ayat ini memerlukan penafsiran yang teliti dan
jika dibaca sekilas pandang ayat-ayat ini seolah-olah tiada ertinya sama
sekali, “Maka berkatalah ia: Tuhan telah datang dari Sinai dan terbit kepada
mereka itu dari Seir; Ia tampak bersinar dari pergunungan Paran dan ia datang
dengan sepuluh ribu orang-orang kudus lalu hampir dari Bukit Kades maka pada
kanannya adalah tiang api” (Ulangan 33:2).
Dalam kitab Injil dikenali
sebagai Al Kitab terbitan Lembaga Al Kitab Indonesia perkataan, “ia datang
dengan sepuluh ribu orang-orang kudus” telah dipadamkan tetapi dalam Injil
bahasa Inggeris yang dikenali sebagai Holy Bible [Authorised King James
Version, Deuteronomy Chapter 33 verse 2] masih ada perkataan “and he came with ten
thousands of saints”. Nubuatan di dalam Injil ini telah
disempurnakan oleh Nabi Muhammad saw semasa peristiwa Fatah Mekah, Baginda saw
bersama sepuluh ribu orang pengikutnya telah masuk ke kota Mekah membawa
kemenangan Islam. Gunung Paran dalam bahasa Arab adalah Faran iaitu merujuk
kepada nama-nama bukit yang terletak di antara kota Mekah dan Madinah. Dalam
The Holy Bible, tiang api diterjemahkan sebagai fiery law yang
bererti syariat yang bagai api. Tidak boleh dinafikan lagi bahawa
syariat yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw adalah Al Qur’an yang berupa api
yang menerangi kegelapan rohani masyarakat jahiliyah dan membakar serta
menghanguskan segala amalan keburukan dan kejahatan. Umat Kristian berusaha
dengan sedaya upaya menafikan dalil-dalil ini dan tidak mempercayai
penafsiran-penafsiran ini, padahal ianya amat jelas membuktikan Injil mengakui
kedatangan seorang nabi yang akan membawa syariat baru yang lebih lengkap dan
sempurna. Kedegilan umat Kristian mendorong mereka menolak penafsiran ini kerana
mereka memiliki akidah dan iktikad bahawa tiada nabi selepas Isa Al Masih as
dan Isa Al Masih as adalah Anak Tuhan dan jelmaan Tuhan, tiada sesiapa yang
boleh menandingi kemuliaan dan kesucian Isa Al Masih as. Permasalahan ini
membuktikan bahawa penerimaan sesuatu kebenaran adalah kurnia Allah swt,
walaupun semua dalil-dalil kebenaran sudah ada di depan mata tetapi mereka
tetap menolaknya.
Umat Islam juga harus
berhati-hati dengan nubuatan mengenai Imam Mahdi yang disabdakan oleh Nabi
Muhammad saw sebagai utusan dari Allah swt di akhir zaman. Berdasarkan
permasalahan penafsiran yang dibincangkan di atas adalah tidak hairan jika umat
Islam juga akan menolak kedatangan Imam Mahdi sama seperti umat Kristian yang
menolak Nabi Muhammad saw kerana tidak memahami Al Qur’an dan Hadis yang kadang
kala memerlukan penafsiran yang teliti. Yang pasti kedatangan Imam Mahdi adalah
sebagai penerus syariat Rasulullah saw sama seperti Isa Al Masih as penerus
syariat nabi Musa as dan beliau tidak membawa syariat baru. Allah swt akan
mengutus Imam Mahdi di zaman sains dan teknologi yang amat maju kerana dengan
bidang sains dan teknologi yang ampuh dakwah Islamiyah dapat disampaikan dengan
berkesan bagi mematahkan salib atau membongkar kepalsuan agama Kristian yang
telah mengakar kuat di benua Eropah dan kemudian bercambah di seluruh pelusuk
dunia. Allah swt tidak akan membiarkan kejayaan perjuangan Nabi Muhammad saw
dan para pengikutnya punah, Allah swt memberi jaminan dan khabar suka bahawa
apa yang diperjuangkan oleh Rasulullah saw mengenai, “Tiada Tuhan Yang
Disembah Melainkan Allah swt dan Nabi
Muhammad Adalah Pesuruh Allah” akan diteruskan oleh Imam Mahdi as.
Benarlah sabda Nabi Muhammad saw bahawa salah satu tugas Imam Mahdi adalah
mematahkan salib iaitu membongkar kepalsuan
dan kesesatan ajaran Kristian yang mempercayai Isa Al Masih as wafat di tiang
salib sebagai penebus dosa umat manusia. Pada abad ini di mana kemajuan media
massa seperti bidang penyiaran dan internet akan memudahkan proses dakwah Islam
untuk menembusi seluruh pelusuk tempat hinggalah ke bilik tidur. Kekuatan ini
yang menggoncang dunia Kristian sehingga masyarakat dunia akan melihat sendiri kerapuhan
tiang salib yang dipercayai oleh penganut agama Kristian.
Jangan
Mengundang Padah
Majoriti umat Islam disebabkan
diwar-warkan oleh para ulama, mempunyai keyakinan sama seperti umat Kristian.
Kini timbul pula persoalan dan perdebatan sesama para ulama kerana beberapa
ulama tersohor percaya malahan dapat membuktikan dengan berdasarkan kepada Al
Qur’an dan hadis Rasulullah saw bahawa Nabi Allah Isa as (Isa Al Masih) tidak
ada di langit sepertimana telah dibahas dalam bab “Isa Al Masih – Dari Palestin
Ke Kashmir.” Sekali lagi diulang, kebanyakan para ulama percaya bahawa Isa Al
Masih as masih hidup di langit dan akan turun ke bumi bergabung dengan Imam
Mahdi bagi memenangkan Islam. Malangnya, pendapat ini hampir menyamai agama
Kristian kerana mereka juga mempercayai Isa Al Masih as sebagai anak Tuhan yang
masih hidup di langit dan akan turun ke bumi tetapi bagi memenangkan agama
Kristian. Kepercayaan inilah mengundang padah yang merugikan umat Islam kerana
dengan amat mudah paderi-paderi Kristian memesongkan dan mempengaruhi para
pemuda-pemudi Islam yang cetek keislamannya agar mereka memeluk agama Kristian.
Paderi hanya dengan mangatakan, “Nabi kamu sudah mati dan nabi kami masih hidup di langit dan
kamupun menunggu nabi kami (Isa Al Masih), untuk apa tunggu lama-lama? Akhirnya
kalau nabi kami turun semua orang Islam akan ikut dia juga, lebih baik masuk Kristian
sekarang”. Sungguh logik bukan? Wahai umat Islam sedarlah tidak ada
untungnya dengan mempercayai bahawa Isa Al Masih as masih hidup di langit...
sebaliknya amat merugikan umat Islam.
Persoalan ini mengakibatkan
masyarakat Islam menjadi bingung memikirkan yang mana satu pendapat yang betul?
Masalah yang timbul di kalangan umat Islam sekiranya mereka mempercayai Isa Al
Masih as masih hidup, para mubaligh Kristian akan mudah memikat hati mereka
untuk memeluk agama Kristian. Mereka akan berkata, “agama kamu mempercayai
bahawa Isa Al Masih masih hidup di langit dan akan turun ke bumi, ini bermakna
Isa Al Masih lebih mulia daripada Nabi Muhammad yang sudah mati, lebih baik
kamu memeluk agama Kristian.” Sesiapa yang berpendapat bahawa berdasarkan
kepada Injil dan Al Qur’an, Isa Al Masih as tidak wafat di tiang salib tetapi
wafat seperti biasa selepas peristiwa penyaliban dan tidak diangkat ke langit
dengan jasad atau tubuh kasarnya bermakna orang tersebut telah berjaya “mematahkan
salib”. Pendapat seperti ini
membuktikan bahawa konsep penebusan dosa dan Isa Al Masih as sebagai anak Tuhan
juga adalah palsu. Sesungguhnya Injil dan Al Qur’an adalah seiring dan selari
dalam menjelaskan bahawa Isa Al Masih as tidak mati atas tiang salib.
Apa yang dikesalkan ialah ada
golongan umat Islam yang begitu cepat melatah dan terus mengkafir dan
menyesatkan pihak lain apabila pandangan seumpama ini diketengahkan. Lebih
membimbangkan lagi mereka sama sekali tidak mahu berkompromi dalam perkara ini
seolah-olah kefahaman mengenai kewafatan Isa Al Masih as akan menjejaskan
akidah mereka sebagai seorang Islam sedangkan para lama yang berpendapat Isa Al
Masih as telah wafat adalah berdasarkan Al Qur’an dan sabda-sabda suci Nabi
Muhammad saw.
Galilah Ilmu Agama
Berdasarkan keterangan di atas
telah terbukti bahawa bahasa-bahasa langit memerlukan pengkajian yang mendalam
dan kemalasan untuk melakukan penyelidikan menyebabkan umat Islam akan menjadi
seperti umat Yahudi, Nasrani atau masyarakat Jahiliyah yang terlalu bergantung atau
mempercayai fatwa-fatwa yang dikeluarkan oleh ketua-ketua agama mereka sahaja.
Sesuai dengan seminar, “Isu dan Proses Pembukaan Minda Umat Melayu Islam
(2001)”, terdapat satu pandangan yang mampu memberikan gambaran mengenai
keparahan minda sesetengah umat Islam di negara ini. Prof Dato’ Dr Abdul Rahman
Embong mengatakan, “Umat Melayu Islam dituntut menerima apa yang dihujahkan
oleh pendakwah dan ulama tanpa
mempersoalkannya, maka dari segi pemikiran, masyarakat Melayu Islam hari
demi hari terus menjadi penurut dan
pematuh, suatu kelompok yang tidak
berani berfikir di luar acuan dan parameter yang telah ditafsirkan, kerana jika
mereka berbuat demikian, mereka akan dipandang serong, dikenakan pelbagai label
dan bahkan dipulau.” Pendapat
ini bukan sahaja menepati keadaan umat Islam di Malaysia malahan tepat tertuju
kepada majoriti umat Islam sedunia.
Amat merugikan umat Islam yang
malas membaca dan mendalami agama serta mengambil sikap “lepas tangan” kerana
akhirnya mereka akan menjadi “pak turut” atau “kera” yang suka meniru
gelagat pihak lain. Umat Islam
perlu rajin membaca dan mendalami agama dan hasrat ini dapat dijayakan jika
mereka memiliki keinginan untuk mula berdakwah. Proses dakwah tidak akan
terjadi jika umat Islam di negara ini masih memiliki pola pemikiran yang
beranggapan biarlah orang kafir masuk neraka atau menganggap bahawa semua
penganut agama lain akan masuk neraka. Ingatlah semua manusia adalah ciptaan
Allah swt Yang Maha Pengasih dan Penyayang serta Bijaksana, Dia mewujudkan penganut
agama lain adalah untuk memberi peluang kepada umat Islam untuk berbuat
kebaikan. Amat besar pahalanya jika kita berjaya menyampaikan dakwah dan
penganut agama lain memeluk Islam hasil dakwah tersebut. Malangnya, sebahagian
umat Islam bukan sahaja kurang berkeinginan menyebarkan agama Islam kepada
penganut agama lain malah memperlihatkan sikap yang kasar dan keras terhadap
mereka. Alasan mereka di dalam Al Qur’an terdapat perintah agar umat Islam
bersikap keras dan tegas terhadap orang kafir. Persoalannya apakah benar
begitu? Yang jelas tindakan ini telah memberi imej yang sangat buruk terhadap
Islam dan sudah tentu Allah swt tidak suka perbuatan tersebut kerana mereka
telah mencemari keindahan agama Islam. Definisi Islam itu sendiri menggambarkan
keluhuran, keselamatan, tolak ansur dan ringkasnya segala sifat baik terkandung
di dalamnya.
No comments:
Post a Comment