INSTITUSI
KHILAFAT DAN PENYATUAN UMMAH
Dilema Akhir
Zaman dan Imam Mahdi
Kedatangan Imam Mahdi
merupakan kiamat besar yang akan muncul dan membinasakan segala keburukan
manusia dan kerosakan agama. Allah swt akan mendatangkan hujan rohani yang
selebat-lebatnya untuk membersihkan segala kekotoran dan menyuburkan tanah
kerohanian yang semakin kering kontang. Kedatangan Nabi Muhammad saw juga telah
mendatangkan kiamat kepada masyarakat Jahiliyah dan mereka dihidupkan semula
dengan nur roh Islam dalam jiwa mereka. Para sahabat ra boleh diibaratkan telah
menjadi “Al Quran hidup” kerana mengamalkan kehidupan yang selari dengan Al Quran. Jika masyarakat Jahiliyah yang
jahil mendapat kasih sayang Allah swt melalui kedatangan Rasulullah saw, sudah
tentu Allah swt yang lebih mencintai umat Nabi Muhammad saw akan menurunkan
utusanNya sepertimana yang dikhabarkan oleh Rasulullah saw iaitu dengan kedatangan
Isa Al Masih as sebagai Imam Mahdi yang akan memartabatkan ajaran Islam dan
menyelamatkan umat Baginda saw.
Kedatangan Imam Mahdi yang
dijanjikan di akhir zaman iaitu berakhirnya zaman gelap Islam adalah penerus
syariat Nabi Muhammad saw yang menyerupai peranan Isa Al Masih as dari bani
Israil sebagai penerus syariat Nabi Musa as. Persamaan ini yang menyebabkan
Rasulullah saw menyebut Imam Mahdi sebagai Isa Al Masih as. Dalam Ibnu Majjah,
Rasulullah saw pernah bersabda, “Laa Mahdi illa Isa”, maknanya “tidak
ada Mahdi kecuali Isa”. Oleh itu hadis ini menjelaskan bahawa Imam Mahdi
dan Isa Al Masih as adalah orang yang sama iaitu satu orang memiliki dua
gelaran. Dalam kesempatan lain Rasulullah saw bersabda lagi, “Tidak syak
lagi, hampir semua orang-orang yang hidup di antara kamu akan melihat dan
bertemu dengan Isa anak Maryam. Dia juga menjadi Imam Mahdi” (Musnad
Ahmad bin Hanbal). Rasulullah saw juga
bersabda, “Bagaimana mungkin binasa satu umat di mana aku berada pada permulaannya dan Al
Masih (Isa Al Masih as) pada bahagian akhirnya” (Hujajul Karamah, II /
473). Jika dianalisa sabda suci Rasulullah ini dapat disimpulkan bahawa
kedudukan Isa Al Masih as dalam menentukan kemenangan Islam adalah satu
nubuatan yang tidak boleh diabaikan oleh umat Islam. Isa Al Masih as adalah
juruselamat dan kepadanyalah umat Islam meletakkan harapan tinggi untuk bangkit
semula. Isa Al Masih as adalah Imam Mahdi yang dinanti-nantikan kedatangannya
di akhir zaman, oleh itu umat Islam wajib mendukung perjuangannya. Dalam hal
ini Nabi Muhammad saw menekankan kepada umat Islam agar berganding bahu bersama
Imam Mahdi memartabatkan kemuliaan agama Islam. Rasulullah saw bersabda, “Apabila
kamu melihat Imam Mahdi maka segeralah kamu baiat, walaupun harus merangkak
melalui rintangan salji kerana beliau itu Khalifahtullah Al Mahdi” (Ibnu
Majjah). Perintah merangkak
di atas salji membayangkan kewajipan umat Islam untuk membantu menjayakan
perjuangan Imam Mahdi walaupun terpaksa menanggung keperihan dan kesengsaraan
akibat fitnah dan penentangan. Ini adalah cabaran yang lumrah diharungi oleh
para utusan Allah swt, mereka tidak pernah disambut baik oleh umat manusia.
Selain itu, “di Atas salji” boleh juga ditafsirkan sebagai satu khabar gembira
bahawa di akhir zaman Islam pun bakal diterima dan boleh ditemui di
negara-negara sejuk seluruh dunia. Selanjutnya apabila para malaikat mengetahui
rencana Allah swt untuk menjadikan Nabi Adam as sebagai Khalifahtullah,
mereka mempersoalkannya sebab tidak
yakin umat manusia mampu berbuat kebaikan. Digambarkan dalam Al Quran di mana
Allah swt berfirman, “Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para
Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka
bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah)
di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah,
padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan
Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak
kamu ketahui" (Al Baqarah : 31). Namun Allah Yang Maha Bijaksana,
mengetahui bahawa umat manusia mampu berbuat kebaikan dengan bimbingan para
utusanNya.
Nabi Muhammad saw ialah nabi
yang mendapat kurnia dari Allah swt untuk menyempurnakan tugas yang amat besar
lagi berat dan sukar. Tidak ada lagi manusia yang paling hebat dan sempurna
pernah lahir ke dunia selain daripada Rasulullah saw tetapi Baginda saw lah
yang paling banyak menderita akibat fitnah dan penganiayaan sewaktu
melaksanakan tugasnya menyebarkan Islam. Semasa kewafatan Baginda saw, Islam hanya
tersebar di sekitar Tanah Arab sahaja.
Oleh itu, umat Islam perlu menolak versi ulama ortodoks yang berfahaman
sempit dan beku yang menggambarkan Imam Mahdi atau Isa Al Masih as jauh lebih
hebat kerana mampu memberi kemenangan yang cepat kepada Islam dan berkuasa “membunuh
raksasa Dajjal, semua orang kafir dan khinzir serta mematahkan salib.” Penafsiran demikian sebenarnya menghina Nabi
Besar Muhammad saw kerana kemampuan Imam Mahdi atau Isa Al Masih as dalam
memartabatkan agama Islam tidak akan pernah melebihi kemampuan Rasulullah saw.
Tidak ada lagi manusia yang paling hebat pernah lahir ke dunia selain daripada
Rasulullah saw. Namun baginda saw mengambil masa selama 23 tahun untuk
memperjuangkan Islam di bumi Arab.
Lebih mengelirukan lagi, para
ulama ortodoks juga mengatakan bahawa Imam Mahdi dan Isa Al Masih as akan
bergabung untuk memenangkan Islam ketika zaman menghampiri kiamat sedangkan
orang Kristian mengatakan Isa Al Masih as turun untuk memenangkan agama
Kristian dan bukan agama Islam. Jika umat Islam percaya bahawa Imam Mahdi akan
membunuh orang kafir dan memenangkan Islam maka jihad yang dilakukan oleh umat
Islam pada hari ini dan akan datang adalah sia-sia sahaja kerana kemenangan
Islam hanya boleh dicapai semata-mata dengan adanya Imam Mahdi dan Isa Al Masih
as yang mempunyai kemampuan yang amat hebat. Sekiranya penafsiran seumpama ini
diterima, adalah lebih baik umat Islam menunggu sahaja kedatangan Imam Mahdi
tanpa membazirkan jiwa, tenaga dan harta mereka. Malah penafsiran tersebut juga
bererti umat Islam akan terus dibuli dan dipermain-mainkan oleh kuasa-kuasa
Dajjal untuk tempoh yang lebih lama sementara menunggu kedatangan Imam Mahdi
dan Isa Al Masih as yang hebat itu. Ada sesuatu yang tidak kena dengan
penafsiran tersebut, lebih-lebih lagi dengan menggambarkan Imam Mahdi lebih
hebat daripada Nabi Muhammad saw dalam memenangkan agama Islam. Umat Islam
wajib menolak sebarang kisah dan penafsiran yang meletakkan ketinggian Imam
Mahdi melebihi Nabi Muhammad saw. Lebih
membingungkan ialah telah ramai yang mengaku sebagai Rasul, Nabi dan Imam Mahdi
sehingga umat Islam menjadi keliru. Seharusnya umat Islam banyak berdoa agar
Allah swt dapat membimbing mereka untuk mengenal kepalsuan dan kebenaran. Hanya
Allah swt yang mampu membimbing umat Islam daripada kesesatan, berdoalah agar
Allah swt memberi petunjuk di dalam mengatasi dilema ini. Kebenaran adalah
ibarat wangian walau macamanapun ditutup semerbak harum baunya akan tersebar ke
merata tempat manakala kepalsuan ibarat bangkai walaupun disirami dengan
pelbagai air wangian lama kelamaan bau busuknya akan tercium juga.
Hindari Jejak
Langkah Yahudi dan Nasrani
Perhatikan dan lakukanlah
kajian terhadap firman-firman Allah swt. Sebagai contoh, umat Islam membaca
surah Al Fatihah dalam setiap rakaat solat lima waktu sehari semalam. Di antara rahsia
suci dalam Surah tersebut ialah berdoa agar Allah swt menyelamatkan umat Islam
agar jangan menjadi golongan yang sesat dan ingkar. Siapakah golongan yang
sesat itu? Mereka ialah umat Yahudi yang menolak dan berusaha membunuh Isa Al
Masih as sebagai utusan Allah swt kepada mereka dan juga penganut agama
Kristian yang mempercayai Tuhan memiliki anak dan anak itu masih hidup di
langit. Ini merupakan syirik kerana mempersekutukan Allah swt dan memperakui bahawa
Allah swt memiliki seorang anak. Kita juga berdoa agar jangan menjadi golongan
yang ingkar seperti golongan umat Yahudi. Apakah dosa terbesar umat Yahudi?
Mereka memperolok-olok dan menentang utusan Allah swt. Kedua-dua umat ini juga
tidak menerima kenabian Rasulullah saw kerana bangsa Arab dianggap lebih rendah
martabatnya. Namun, malang sekali meskipun umat Islam berdoa kepada Allah swt,
umat Islam juga akan menjadi umat yang ingkar, perhatikan sabda suci Rasulullah
saw ini. “Kamu (umat Islam) akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum
kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga jikalau mereka
masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikutinya” Sahabat bertanya “Ya
Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang kamu maksudkan”?. Nabi Muhammad saw
menjawab, “Siapa lagi kalau bukan mereka” (Muslim). Adakah sabda Rasulullah saw ini belum menjadi kenyataan?
Sememangnya pintu wahyu
syariat telah tertutup dengan kesempurnaan Al Quran dan begitu juga kenabian
yang membawa syariat telah tertutup dengan kewujudan Nabi Muhammad saw
sebagai Khataman Nabiyyin tetapi sifat Allah swt Yang Maha Berkata-kata
tidak akan padam sampai bila-bila. Malah rahsia-rahsia Al Quran dan ilmu
pengetahuan masih banyak yang belum dibongkar. Allah swt berfirman, “Dia
mengajari manusia apa yang belum diketahuinya” (Al ‘Alaq : 6), “Dan seandainya
pohon-pohon di bumi menjadi pena dan laut (menjadi tinta) ditambah kepadanya
tujuh laut (lagi) sesudah (kering)nya nescaya tidak akan habis-habisnya
(ditulis) kalimat Allah. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”
(Luqman : 28). Oleh kerana itu, wahyu bukan berbentuk syariat akan terus
berlangsung kerana Allah swt akan memberi petunjuk dan khabar suka kepada
orang-orang yang disucikanNya demi memperkuatkan semula pengamalan syariat yang
semakin lemah. Kata-kata Allah swt kepada hamba yang dipilihNya juga dinamakan
wahyu tetapi bukan wahyu syariat sebab wahyu berbentuk syariat telah sempurna
dengan diutusnya Rasulullah saw dan Al Quran adalah kitab suci sepanjang zaman.
Allah swt tidak akan membiarkan Al Quran menerima nasib yang sama seperti kitab
Taurat atau Injil dan Dia tidak mahu umat Islam menjadi seperti umat Yahudi dan
Nasrani. Malahan Allah swt tidak akan membiarkan umat Islam terus dicengkam
oleh Dajjal dan hidup dalam permusuhan akibat perselisihan para ulamanya. Jalan
keluar daripada semua masalah ini adalah hak
mutlak Allah swt untuk terus mengirim utusanNya bagi mendukung dan
menyelamatkan ajaran Islam serta memartabatkan kemuliaan Nabi Muhammad saw. Sebab
itulah apabila tiba waktunya Allah swt pasti akan mengutus utusanNya iaitu Imam
Mahdi yang juga digelar sebagai Isa Al Masih as sepertimana yang dinubuatkan
oleh Rasulullah saw yakni, “Laa Mahdi illa Isa” (Tidak ada Mahdi kecuali
Isa).
Yang jelas kedatangan Imam
Mahdi bukan membawa syariat baru tetapi adalah untuk menyempurnakan wasiat suci
Nabi Muhammad saw dan meneruskan syariat Baginda saw yang
telah tercemar sehingga muncul pelbagai mazhab yang saling tidak sealiran. Apa
yang perlu diperhatikan ialah berdasarkan kepada sabda Rasulullah saw bahawa
Imam Mahdi akan berdepan dengan umat Islam yang akan bersikap seperti umat
Yahudi dan Nasrani kerana mereka akan memperolok-olok, memfitnah dan
menentangnya. Baginda saw juga mengetahui Imam Mahdi akan menerima penentangan
daripada umat Islam sendiri yang diketuai oleh para ulama yang berfahaman
sempit dan beku. Atas dasar itu demi menyelamatkan umat Islam, Nabi Muhammad
saw telah banyak meninggalkan pesanan dan memberi peringatan serta bimbingan
kepada umat Islam untuk mengenal kebenaran Imam Mahdi. Sejarah berulang kembali sepertimana berulang
kali digambarkan dalam Al Quran, manusia
sering menolak utusan Allah swt kerana takut kepada cemuhan masyarakat, terlalu
percaya kepada fitnah dan sudah selesa dengan kepercayaan yang mereka warisi
secara turun temurun. Sepanjang sejarah menyajikan hanya mereka yang
bersungguh-sungguh mencari kebenaran akan diberi petunjuk dan keredhaan Allah
swt. Situasi seperti inilah yang dilalui pada peringkat awal para sahabat ra,
mereka mengalami penderitaan tetapi akhirnya mereka menikmati kelazatan
keimanan yang sangat luar biasa.
Bergabunglah
Dengan Jemaah Yang Ada Imam
Demi keselamatan umat Islam
pada hari ini, kajilah rahsia hadis ini riwayat Hazrat Hudzaifah yang bertanyakan
kepada Nabi Muhammad saw, “Kebiasaan orang-orang yang bertanya kepada
Rasulullah dalam perkara-perkara yang baik tetapi saya bertanya kepada beliau
tentang perkara keburukan. Saya takut kalau perkara itu (keburukan) menimpa
diriku. Saya bertanya kepada beliau, ‘Ya Rasulullah, dahulu di zaman jahiliyah
kami sangat buruk sekali tetapi Allah ta’ala membawa kebaikan kepada kami
(iaitu diutusnya Rasulullah saw di tengah-tengah mereka sebagai Rasul Allah).
Ya Rasulullah, apakah sesudah kebaikan ini akan datang lagi keburukan? Beliau
saw menjawab ya. Saya bertanya lagi, ya Rasulullah, apakah sesudah keburukan
itu akan datang lagi kebaikan? Beliau saw menjawab ya, tetapi di dalam kebaikan
itu ada “Dakhan”. Saya bertanya, ya Rasulullah apakah Dakhan itu? Beliau
saw menjawab, orang-orang yang menjalankan sunnah (beramal) yang bukan
sunnahku, memberikan petunjuk yang bukan petunjukku, kamu akan melihat
amalan-amalan mereka dan kamu akan menolaknya. Aku bertanya, apakah sesudah
kebaikan itu akan datang lagi keburukan? Rasulullah saw menjawab ya, akan ada
orang–orang yang memanggil ke arah pintu neraka. Maka barangsiapa mengikut
panggilan itu maka mereka akan menjadi ahli neraka. Aku berkata, Ya Rasulullah
jelaskan kepada kami berkenaan dengan mereka itu. Rasulullah saw bersabda:
Bahawa mereka adalah dari golongan kita juga (umat Islam sendiri). Mereka akan
bertutur seperti yang kita katakan. Aku bertanya, Ya Rasulullah,
Perintahkan kepadaku, seandainya perkara-perkara ini terjadi di dalam
kehidupanku. Baginda saw bersabda: Bergabunglah engkau dengan orang-orang
Islam yang mempunyai JEMAAT dan mempunyai IMAM”. Saya berkata lagi, seandainya saya mendapati orang-orang yang tidak
mempunyai jemaat dan imam (apa yang harus saya lakukan?). Asingkanlah diri mu
dari semua firkah-firkah mereka, walaupun kamu harus memakan akar-akar kayu,
sehingga maut datang menjemput kamu dan kamu tetap di dalam keadaan demikian
(Bukhari Bab Tanda-Tanda Kenabian Dalam Islam dan Misykat Bab
Fitnah).
Perhatikan bahasa-bahasa
kiasan yang disabdakan oleh Baginda saw, “ada golongan yang akan
memanggil ke neraka” dan “bertutur
seperti kita katakan”, siapa lagi golongan tersebut jika bukan
segelintir ulama di dalam umat Islam. Mereka bercakap tentang agama dan sering
menggunakan bahasa Arab dan merujuk kepada sabda dan sunnah Rasulullah saw
tetapi mengapa ajaran mereka membawa manusia ke neraka? Jawapannya ialah kerana
segolongan ulama tersebut melakukan pembohongan dan menabur fitnah sehingga ke
tahap mengkafirkan kelompok Islam lain yang tidak sealiran dengan pemikiran
sempit mereka. Bukan sahaja dapat didengar malahan dapat disaksikan golongan
minoriti Islam sentiasa menjadi habuan keganasan golongan majoriti akibat
daripada fitnah para ulama yang mengeluarkan fatwa bahawa golongan minoriti tersebut terkeluar dari Islam dan sesat.
Lihat sahaja apa yang sering berlaku ke atas minoriti golongan Syiah dan
Ahmadiyyah di negara Pakistan, mereka sentiasa menjadi korban serangan
keganasan golongan majoriti sunni disebabkan oleh hasutan para Ulama.
Di akhir sabda Rasulullah saw
menggesa agar umat Islam menggabungkan diri
dalam jemaah yang mempunyai imam. Sudah tentu yang dimaksudkan oleh
Rasulullah saw bukan jemaah yang suka mengkafirkan orang lain atau imam-imam
masjid atau seumpamanya tetapi jemaah dan imam yang dimaksudkan sudah tentu
menyerupai jemaah dan imam di masa Baginda saw masih hidup dan dalam era
khilafat empat Khulafa Rasyidin. Jika tidak ada imam dan jemaah seperti yang
dimaksudkan maka seseorang muslim hendaklah menghindar meskipun terpaksa hidup
di hutan belantara dan makan akar-akar kayu untuk meneruskan kehidupan. Sabda
suci Rasulullah saw ini menggambarkan betapa kehidupan umat Islam tidak boleh
dipisahkan dari institusi Imam dan Jemaah. Tanpa Imam dan Jemaah, umat Islam
pasti akan mengharungi saat-saat kehidupan bagaikan hilang pedoman, lihatlah
kondisi umat Islam hari ini.
Umat Islam Perlukan Khalifah dan Jemaah
Definisi
Jemaah ialah kumpulan individu yang mempunyai SATU pemimpin, bersatu
padu dan bertekad untuk melaksanakan satu program bersama. Dua orang atau lebih
dengan memiliki ciri-ciri yang dimaksudkan merupakan satu Jemaah. Sebaliknya
jumlah orang yang ramai tetapi tidak mempunyai pemimpin dan tidak melaksanakan
program bersama bukanlah satu Jemaah. Tatkala Rasulullah saw mengumumkan
kenabian beliau di kota Mekah, pada hari pertama hanyalah empat orang yang
beriman kepada Beliau saw. Namun mereka merupakan satu Jemaah, jumlah mereka
hanya lima orang termasuk Rasulullah saw. Penduduk Mekah pada masa itu melebihi 10,000 orang bukanlah satu Jemaah
kerana mereka tidak memiliki unsur-unsur yang terdapat pada sebuah Jemaah.
Pada
zaman ini kaum muslimin telah hilang kejamaatannya, perpecahan umat Islam dalam
dunia, negara, negeri hingga ke pelosok kampung seolah-olah sudah dianggap
perkara lumrah di kalangan umat Islam hari ini. Perpecahan umat ini telah
dinubuatkan oleh Rasulullah saw lebih 1,400 tahun yang lampau, sepertimana
pernah disabdakan, “Pasti akan datang di atas umatku sebagaimana yang telah
terjadi pada umat Israil, seperti sepasang sepatu, hingga kalau umat bani
Israil berzina dengan ibunya secara terang-terangan, maka umatku juga akan
berbuat demikian. Ketahuilah bahawa umat Israil telah berpecah-belah hingga 72
golongan (firkah) dan umatku akan berpecah belah hingga 73 golongan (firkah).
Kesemuanya akan menjadi bahan api neraka kecuali satu golongan. Para sahabat
bertanya, ‘golongan yang manakah itu wahai Rasul Allah?’, Rasulullah saw
bersabda, ‘golongan itu ialah yang mengamalkan apa yang aku dan sahabatku amalkan’”
(Tirmidzi, Kitabul Imam dan Jamik Saghir Mesir). Ternyata bahawa hadis ini
telah sempurna kebenarannya dengan menyaksikan keadaan umat Islam pada masa
ini. Ajaran yang dibawa oleh Rasulullah saw dan terus diamalkan oleh para
sahabat adalah berpegang teguh kepada Al Quran dan sunnah Rasulullah saw, hidup
rukun damai dalam organisasi berjemaah dengan satu pimpinan. Sebaliknya
kehidupan umat Islam hari ini terumbang-ambing tanpa jemaah dan tanpa satu
pemimpin yang berkaliber. Sesungguhnya Rasulullah saw tidak pernah menyebut
atau menubuatkan bahawa mengamalkan ajaran
Islam harus mengikut fahaman mazhab sepertimana terdapat pada hari ini.
Namun itulah kenyataannya mengamalkan ajaran Islam dengan cara berpuak-puak mengikut
mazhab serta mengikut pemimpin masing-masing, akibatnya umat Islam semakin
menjauh dari semangat ukhwah dan perpaduan.
Pemimpin Rohani dan Jasmani Adalah Anugerah Bersyarat
Allah swt
berfirman, “Allah telah menjanjikan kepada orang-orang dari antara kamu yang
beriman dan beramal saleh, Dia pasti akan menjadikan mereka itu
khalifah-khalifah di muka bumi ini, sebagaimana Dia telah menjadikan mereka itu
khalifah dari antara orang-orang yang sebelum mereka...” (An Nuur : 56).
Ayat ini merupakan satu jaminan dari Allah swt bahawa kepada umat Islam pasti
Allah swt akan menganugerahi pemimpin rohani mahupun duniawi hingga hari
kiamat. Namun bergantung kepada syarat yang telah ditetapkan oleh Allah swt
iaitu umat Islam menurut pandangan Allah swt mestilah terlebih dahulu beriman
dan beramal saleh (sila fahami definisi “amal saleh” di dalam bab sebelumnya).
Di kalangan umat terdahulu sebelum Islam, Allah swt telah menganugerahkan ramai
khalifah dan ada di antara mereka berpangkat nabi seperti nabi Musa as, nabi
Harun as dan ramai lagi. Perhatikan firman Allah swt, “… sebagaimana Dia
telah menjadikan mereka Khalifah dari antara orang-orang yang sebelum mereka.”
Memang benar secara umumnya setiap individu muslim hendaklah menyedari bahawa
dirinya adalah seorang khalifah yang kelak bertanggung jawab di hadapan Allah
swt atas segala perbuatan yang dilakukan semasa hidupnya. Namun dalam konteks
yang lebih khusus, firman Allah swt ini
menekankan tentang satu pemimpin dan kepimpinan yang bersifat global.
Berdasarkan kepada firman Allah swt ini serta didukung oleh sejarah sebagai
saksi, sebagaimana umat terdahulu, di dalam umat Islam pasti akan wujud sebuah
institusi pemerintahan iaitu sistem pemerintahan di bawah sistem khilafat. Umat
Islam akan dipimpin oleh seorang khalifah dan apabila institusi ini telah
wujud, kemenangan Islam bakal menjadi realiti dan ianya akan berterusan hingga
ke hari kiamat. Sejarah membuktikan di dalam umat bani Israil terdapat begitu
ramai khalifah Allah. Oleh itu adalah amat wajar untuk umat Nabi Muhammad saw
dianugerahi khalifah hingga ke hari kiamat kerana ini janji Allah swt yang
termaktub di dalam Al Quran Karim, “Allah telah menjanjikan kepada
orang-orang dari antara kamu yang beriman dan beramal saleh, Dia pasti
akan menjadikan mereka itu khalifah-khalifah di muka bumi ini, sebagaimana Dia
telah menjadikan mereka itu khalifah dari antara orang-orang yang sebelum
mereka...” (An Nuur : 56)
Khalifatullah Vs Khalifah Politik
Para ulama sepakat bahawa di dalam umat Islam pernah ada empat khalifah
yang mana Allah swt sendiri yang meletakkan
mereka di singgahsana khilafat. Era pemerintahan mereka dikenali sebagai
Khulafa Rasyidin yang dimulai oleh Hazrat Abu Bakar dan diikuti oleh
Hazrat Umar, Hazrat Othman dan Hazrat Ali. Khalifah yang muncul sesudah
kewafatan empat khalifah ini merupakan khalifah di dalam Empayar
kerajaan-kerajaan Islam yang bersandarkan kepada politik dan ini tidak ada
hubungan dengan firman Allah swt dalam surah An Nuur : 56 di atas. Khalifah
politik ini melahirkan kerajaan-kerajaan yang berkuasa tetapi saling
bertelagah. Malahan ada yang sanggup bersekongkol dengan Dajjal untuk
menghancurkan saudara seagama mereka. Keempat-empat khalifah sesudah kewafatan
Rasulullah saw adalah orang yang dipilih oleh Allah swt untuk memimpin umat
Islam, ini adalah kesepakatan para ulama dan sesungguhnya adalah benar.
Khalifatullah dipilih ke takhta pemerintahan dengan izin Allah swt melalui
institusi “MUSYAWARAH”, sebagaimana firmanNya, “Dan (bagi) orang-orang yang menerima (mematuhi) seruan Tuhannya
dan mendirikan solat, sedang urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarah
antara mereka dan mereka menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan
kepada mereka” (Asy Syuura: 39).
Seorang khalifah dengan bimbingan dan pertolongan Allah swt menentukan arah
mana umat Islam mesti tuju. Pimpinannya berdasarkan kepada Al Quran dan sunnah
Rasulullah saw serta petunjuk dari Allah swt. Suara khalifah merupakan sumber
rujukan bagi umat Islam yang wajib didengar dan ditaati. Umat Islam yang
beriman dan beramal saleh tidak akan pernah ingkar kepada perintah seorang
khalifah Allah. Mereka akan berpegang teguh kepada firman Allah swt, “Rasul
kami ini beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan begitu
pula orang-orang mukmin; semuanya beriman kepada Allah dan malaikat-malaikatNya
dan kitab-kitabNya dan rasul-rasulNya, mereka mengatakan, ‘kami tidak
membeza-bezakan rasul-rasulNya antara satu terhadap yang lain’ dan mereka
berkata pula, ‘kami telah mendengar firman Allah dan kami taat dengan sepenuh
hati’. Hai Tuhan kami, kami memohon keampunan Engkau dan kepada Engkaulah kami
akan kembali” (Al Baqarah : 286). Khalifah seperti inilah yang tidak
dimiliki oleh umat Islam hari ini, umat Islam bagaikan hanyut tanpa haluan dan
menjadi senda gurauan bangsa lain. Sesama sendiri terjerumus ke dalam pelbagai
konflik remeh temeh sehingga sanggup berbunuh-bunuhan, akibatnya imej Islam
rosak di mata dunia.
Kewafatan khalifatullah terakhir dalam lembaran sejarah sedih Islam iaitu
Hazrat Ali telah membuka ruang kepada bermulanya kesultanan kerajaan Islam yang
dikenali sebagai Empayar Islam Umayyah. Seterusnya muncul kerajaan-kerajaan Islam yang lain
seperti Empayar Islam Abbasiyah, Empayar Islam Mamluk dan Empayar Islam Turki
Utsmaniyah dan di antaranya ada yang diasaskan melalui pemberontakan dan
perebutan kuasa. Meskipun kepala tampuk pemerintahan diterajui oleh seseorang
yang bergelar Khalifah tetapi institusi musyawarah dalam perlantikan seorang
pemimpin yang bergelar khalifah telah dilenyapkan dan diganti dengan sistem
lantikan pemimpin secara “keturunan”. Sistem ini cukup mencerminkan
pengaruh ketamakan kuasa dan takut kehilangan kuasa. Sejarah dapat menjelaskan
bahawa perjalanan sistem pemerintahan yang diamalkan oleh raja-raja Islam
dihiasi dengan pemberontakan dan perebutan kuasa. Akhirnya empayar kerajaan
Islam yang bertahan lebih kurang 300 tahun lamanya, pernah digeruni dan
disegani suatu ketika dahulu menjadi bahan ejekan serta cemuhan, sama sekali
lenyap dari muka bumi hingga ke hari ini. Sekiranya terdapat khalifah di kalangan
umat Islam berlandaskan kepada Al Quran dan sunnah Rasulullah saw, hal-hal yang
menghina dan mengaibkan agama Islam akan
dapat dihindari. Oleh itu umat Islam di abad ke 15 ini wajib jangan berhenti
dari terus berdoa kepada Allah swt agar khalifatullah segera dianugerahkan
untuk mengakhiri dilemma dan fenomena yang sedang melemaskan Islam dan umatnya.
Formulanya amat mudah – umat Islam wajib beriman dan beramal saleh sesuai
dengan garis panduan Al Quran, khalifatullah pasti dianugerahkan kepada umat Islam.
Bolehkah Institusi Khilafat Ditegakkan?
Masalah ini jika diajukan kepada ulama, intelek atau orientalis Barat,
berbagai-bagai jawapan akan dikemukakan. Bagi orang yang menginginkan khilafat
ditegakkan dengan segera menjawab, boleh asalkan umat Islam bersatu. Jika ini
jawapannya, maka akan timbul persoalan lain, bagaimana umat Islam boleh bersatu
jika tidak ada satu pemimpin atau terlalu ramai yang ingin menjadi pemimpin?
Bagi orang yang mengambil berat, mereka akan menjawab mungkin boleh tetapi
sukar kerana menyatupadukan umat Islam bukannya mudah. Manakala bagi orang yang
anti khilafat akan segera menjawab dengan tegas bahawa tidak mungkin berlaku
kerana kami menentangnya. Jawapan seperti ini biasanya disuarakan oleh
orientalis Barat sebab mereka tahu kunci kekuatan umat Islam terletak pada
tegaknya INSTITUSI KHILAFAT.
Menurut sunnahtullah, apabila sesuatu kaum rosak keimanannya, Allah swt
pasti mengutus RasulNya. Contohnya, setiap kali bani Israil rosak maka Allah
swt tidak pernah lupa mengutus rasulNya untuk memperbaiki bangsa tersebut.
Ramai rasul-rasul telah diutus di kalangan
bani Israil. Adilkah Allah swt jika umat Rasulullah saw rosak binasa,
maka Dia biarkan hingga hari kiamat tanpa mengutus seorang rasul untuk
memperbaikinya? Apabila
umat nabi Musa as hilang pedoman, Allah swt mengutus Isa Al Masih as. Wajarkah
nabi Muhammad saw yang bergelar Khatamannabiyyiin tidak diutus seorang
utusan dari umatnya untuk memanggil kembali umat Islam yang sudah jauh
meninggalkan Al Quran? Institusi Khilafat adalah janji Allah swt yang pasti
menjadi kenyataan apabila Imam Mahdi atau Isa Al Masih as diutus di kalangan
umat Islam.
No comments:
Post a Comment