PETIKAN DARI BUKU “Nasib Tokoh-tokoh
Suci Di Tangan Ulama”
Penyimpangan
Dari Al Quran dan Sunnah Rasul
Dakwah yang disampaikan oleh
para utusan dan wali-wali suci Allah swt sememangnya sentiasa ditentang dan di
peringkat awal tidak mendapat tempat di hati majoriti masyarakat di mana mereka
diutus. Tentangan hebat diiringi penganiayaan zalim dan kejam merupakan dugaan
yang amat hebat yang wajib ditempuhi sebelum kebenaran yang menjadi misi utama
menjadi nyata dan menjadi ikutan. Tidak pernah tertulis dalam sejarah
kemanusiaan sebelumnya betapa berat kezaliman yang dipikul oleh Rasulullah saw
bersama para sahabat disebabkan mereka menunaikan tanggungjawab demi menegakkan
kebenaran akan ketauhidan Allah swt. Fenomena ini akan terus berlarutan hingga dunia
kiamat, selagi ada kebenaran yang perlu ditegakkan, selagi itu ada tentangan
dan kezaliman.
Umat Islam sudah lama
menyimpang dari ajaran Al Quran dan sunnah Rasulullah saw yang sebenar,
sehingga lahir pelbagai mazhab di kalangan umat Islam yang tidak pernah
disentuh oleh Rasulullah saw di zaman hidupnya. Allah swt tidak akan membiarkan agama Islam berada dalam keadaan
kucar-kacir seperti hari ini. Allah swt akan mengutus para utusan dan waliNya
untuk menegakkan kembali kesucian agama Islam. Namun tidak akan dapat dielakkan
bahawasanya sejarah akan terus berulang. Manusia-manusia jahil yang menganggap
diri mereka pejuang kebenaran dan keadilan tetap akan bangkit dengan membuta
tuli menentang dengan segenap kekuatan untuk membanteras para utusan dan wali
suci Allah swt. Ketamakan kuasa, kedudukan, harta dan bermacam sifat
kepentingan diri telah menjadi benteng kepada penglihatan mereka dalam menilai
kebenaran sejati. Atas dasar inilah ramai orang-orang suci pilihan Tuhan
menjadi korban mereka yang dianggap oleh masyarakat sebagai ulama. Orang-orang
suci tersebut dilabel sebagai sesat, murtad dan kafir dan ada pula yang disiksa
dan dibunuh hanya disebabkan kebenaran dari Allah swt yang hendak ditegakkan
berbeza dari amalan biasa yang sedang menular seperti wabak penyakit dalam
masyarakat. Perhatikan beberapa senarai nama orang-orang suci yang ditentang
dan dijadikan korban oleh para ulama, sebelumnya mereka dihina dan dikeji
tetapi pada masa ini mereka diiktiraf sebagai orang-orang benar dan kini disanjung
tinggi.
Abad Pertama
Hijrah
Asadullah,
Sayyedina Ali ra
(Syahid 40
Hijrah)
Hazrat Ali ra juga telah
dituduh sesat. Beliau telah diisytiharkan murtad oleh puak Khawarij semasa
peperangan Siffin apabila beliau mewakilkan Abu Musa Ash’ari sebagai seorang
penimbang tara untuk pihaknya.
Ibn-i-Taimiya telah
meriwayatkan bahawa:
“Semua orang-orang Khawarij
telah sepakat mengisytiharkan beliau sebagai sesat dan kafir.”
(Minhaaj-us-Sunnat-un-Nabawiyah : jilid 3: m.s. 3: edisi pertama : Mesir)
Dengan itu Hazrat Ali telah
syahid di tangan puak Khawarij tersebut, “Semoga Tuhan memberkati mereka ini
yang mencintaiNya dengan meninggalkan contoh yang terbaik, yang berguling di atas tanah
berlumuran dengan darah sendiri.”
Putera Para
Syahid, Hazrat Imam Hussain ra
(Lahir 4
Hijrah, syahid 61 Hijrah)
Cucunda Rasulullah saw dan
anak kepada Saidatina Fatimah ra adalah orang pertama dari keturunan Rasulullah
saw yang dituduh sesat oleh para ulama
dan akhirnya dibunuh. Adalah dilaporkan bahawa apabila Yazid mengarahkan
para ulama beliau untuk menyiapkan satu fatwa murtad ke atas Imam Hussain,
mereka sebagaimana ulama-ulama pada masa sekarang dengan cepat mengeluarkan
fatwa tersebut. Kemudian Yazid, atas kekuatan fatwa tersebut, telah menyebabkan
Imam yang mulia ini bersama keluarga dan pengikut-pengikutnya tidak memperolehi
makanan dan minuman buat beberapa hari dan akhirnya Imam Hussain disyahidkan di
padang Karbala. (Afzal-ul-‘Amaal Fi Jawaab Nataaej-ul-‘Amaal : m.s. 22).
Aqaae Haji Mirza Hassan telah
menulis:
“Kaum Khawarij telah
mengisytiharkan fatwa murtad ke atas
Hazrat Ali tetapi Putera Para Syahid
(iaitu Imam Hussain) mendapat kelebihan yakni
seratus orang qadi dan mufti mahkamah Bani Umayyah telah menandatangani
dan menurunkan mohor mereka masing-masing ke atas dokumen yang mengisytiharkan
Imam Hussain sebagai murtad. Keputusan tersebut diketuai oleh Qadi Shureeh.
Beliau telah dipanggil oleh Ibn-i-Ziyaad, Gabenor Basra yang menuntut qadi
tersebut supaya mengeluarkan fatwa murtad terhadap Imam yang mulia itu.
Mendengar perintah itu, qadi tersebut mengangkat pemegang pena dan dakwat lalu
mengetuk kepalanya sendiri dengan perasaan geram dan terus keluar dari mahkamah
menunjukkan bahawa dia tidak dapat melakukan perkara yang hina itu.
Pada malamnya Ibn-i-Ziyaad
telah menghantar beberapa uncang wang emas ke rumah qadi tersebut. Pada
keesokan paginya qadi tersebut telah datang ke mahkamah dan sekali lagi Gabenor
itu telah menanyakan mengenai keputusan
qadi itu dan beliau menjawab, “Yang berhormat, semalam saya telah memikirkan
perkara ini sedalam-dalamnya dan telah mencapai satu keputusan bahawa Imam
Hussain memanglah tidak ragu lagi seorang yang murtad” dan menulis keputusan
hukuman mati ke atas Imam Hussain itu dengan
penanya dan di bawah mohornya sendiri seperti berikut :
“Adalah didapati bahawa
Hussain bin Ali telah terkeluar dari Islam dan atas sebab itu beliau dijatuhkan
hukuman mati..” (Jawaahar-ul-Kalaam : m.s. 88 : edisi 1962 Hijrah : Matba Ilmi,
Tabrez, Iran).
Mengenai Imam ini, seorang
suci telah menulis:
“Hussain ra adalah seorang
yang suci dan tidak diragukan sedikitpun
bahawa beliau adalah di antara mereka yang Allah telah sucikan dengan tanganNya
sendiri dan telah dipenuhkan beliau dengan kecintaanNya. Tanpa ragu-ragu lagi
Imam Hussain adalah di antara penghulu-penghulu di Syurga dan untuk merasakan
sedikit kebencian terhadap beliau pun akan menghancurkan keimanan seseorang.
Imam yang mulia ini menjadi satu contoh mengenai ketaqwaan, kecintaan kepada
Tuhan dan kesabaran serta keteguhan, kesetiaan
dan sifat rendah diri. Sudah tentu kita adalah di kalangan orang-orang
yang mengikut petunjuk yang diberikan kepada beliau. Hati yang mempunyai
kebencian terhadap beliau tidak ragu lagi akan hancur; dan hati yang mempunyai
kecintaan terhadap beliau yang mana
kualiti-kualiti mulia seperti keimanan, akhlak yang tinggi, keberanian,
ketaqwaan, keteguhan dan kecintaan kepada Allah s.w.t. dibayangkan seperti satu
imej di cermin, akan mencapai tujuan yang mulia. Manusia seperti Hussain tetap tidak dapat dilihat
oleh orang-orang keduniaan. Siapakah
yang dapat menghargai nilai mereka yang sebenarnya, kalau bukan mereka yang
bersifat seperti beliau? Mata-mata dunia tidak dapat mengenali mereka kerana
mereka adalah terlalu jauh dari dunia yang materialistik. Sebab sebenar
kesyahidan Hussain adalah kerana dunia tidak mengenali beliau (semoga Allah
s.w.t. merahmatinya). Tetapi bilakah dunia pernah benar-benar mengakui
orang-orang yang soleh dan orang-orang yang dipilih Tuhan agar Hussain juga dapat
dicintai?” ('Badar', 13 hb Oktober,1905).
Abdullah Ibnu
Abbas
(Lahir 3
Hijrah, wafat 68 Hijrah)
Terkenal sebagai seorang
ilmuwan yang pintar dan pentafsir Al-Quran
yang sahih. Beliau adalah sahabat Rasullulah saw yang terkenal dan
Rasulullah saw telah menggelarnya “Pentafsir Al-Quran”. Sejarah Islam
mencatatkan beliau sebagai mangsa ulama pada zaman itu. Tetapi beliau tidak
mempedulikan mereka malah meneruskan tugas-tugasnya untuk meraih keridhaan
Allah s.w.t. Beberapa orang fuqaha pada masa itu telah menuduh beliau sesat dan
kafir. (Majalah mingguan “Khursheed : Sandela : 25hb Feb.1938).
Abad Kedua
Hijrah
Imam Abu
Hanifa
(Lahir 80
Hijrah, wafat 150 Hijrah)
Pengasas mazhab Hanafi dan
tidak dinafikan lagi seorang ahli fiqh yang amat cemerlang. Pengikut-pengikutnya
adalah golongan yang paling ramai dalam Islam, menunjukkan betapa tinggi status
beliau di kalangan orang-orang Islam.
Maulana Abul Kalaam Azaad
sambil merujuk kepada “
Majalis-ul-Momineen,” telah menulis:
“Surat ini telah jatuh ke tangan
Mansur Waaneeqi yang menyebabkan ia memusuhi Imam itu. Dia telah menyiksa Imam
itu sehingga beliau meninggal dunia. Orang ramai akan terkejut
dan merasa kecewa apabila membaca atau mendengar tentang perkara-perkara
dahsyat yang telah dilakukan ke atas perlakuan yang begitu teruk sekali
terhadap hamba Allah yang taat dari keluarga Rasullulah ini. Qadi Nur Ullah
Shustari telah berkata, “Shah Ismail mengarahkan makam Abu Hanifa di Kufah
digali kembali dan tulang-tulangnya dibakar dan sebaliknya seekor anjing
ditanam di makam tersebut. Beliau telah mengarahkan tempat tersebut dijadikan
tandas awam di kota Baghdad”.
Maulvi Abu-ul-Qaasim dari
Benaras telah menulis buku bertajuk “Pemeriksaan Balas Terhadap Abu Hanifa”.
Beberapa petikan dari buku ini dimasukkan ke dalam buku “Abaateel-i-Wahhabiya”.
Antara lain terkandung dalam buku tersebut:
Abu Hanifa adalah pengasas
perzinaan dan oleh itu adalah seorang yang sesat.
Abu Hanifa seorang murtad
Murjiah dan Johniya dan seorang Murjiah adalah terkeluar dari bayangan Islam.
Oleh itu semua pengikut Hanafi adalah juga terkeluar dari bayangan Islam.
Abu Hanifa adalah “Tanduk
Syaitan”.
Abu Hanifa dengan terbuka
telah menyanggahi Al-Quran.
Abu Hanifa seorang penderhaka
dan kematiannya dalam kederhakaan.
Tarikh kematian Abu Hanifa
mengikut “Abjad” adalah “SAG” (anjing),
Tiada orang yang terhina dalam
Islam lebih dari Abu Hanifa (mukasurat 17 - Pemeriksaan Balas Terhadap Abu
Hanifa”).
Mengikut Maulana Shibli
Nomaani, Hazrat Imam Abu Hanifa r.a telah dipenjarakan dan diracun semasa dalam
penjara tersebut. Apabila beliau sedar bahawa beliau telah diracun dan merasai
racun tersebut berjalan di saluran darah, beliau jatuh sujud ke lantai dan
meninggal dalam kedudukan itu (Seerat-al-No’maan oleh Shibli m.s. 63 dan
Taareekh-ul-Khulafa, m.s. 141 dan Tatheer-ul-Auliya oleh Mir Mudathar Shah
Gilani, m.s. 13-14)
Dalam salah satu surat Nawab
Muhsin-ul-Mulk tertulis:
“Apa yang telah dilakukan
terhadap Abu Hanifa oleh orang-orang yang berfikiran sempit itu adalah terlalu
memalukan dan sesiapapun akan merasa malu untuk menulis mengenai perkara ini.
Sesetengah mereka memanggil beliau jahil; yang lain pula menuduh beliau seorang
pembohong dan ada juga yang mengisytiharkan beliau seorang murtad”.(Lahore
Weekly: Julai 1974:m.s.10)
Imam Malik
bin Anas
(Lahir 93
Hijrah, wafat 179 Hijrah)
Seorang Wali Allah dan ahli
fikir yang masyhur dan beliau amat menyayangi Rasulullah saw. Pada zamannya
tiada tandingan dalam ketaqwaannya dan beliau begitu taat mengamalkan Sunnah
Rasulullah saw. Beliau adalah penulis buku yang terkenal “Mo’atta” yang
merupakan koleksi hadis-hadis sahih. Konsep-konsep beliau menjadi sangat
popular di Sepanyol dan di negara-negara Afrika Utara. Telah diriwayatkan dalam
biografinya:
“Apabila Ja’afar pergi ke
Madinah, dia telah memaksa orang ramai untuk mengambil bai’at di tangannya. Dia
memanggil Imam Malik untuk datang mengadapnya dan mengarahkan beliau supaya
jangan membuat kenyataan kepada orang ramai mengenai kesahan “cerai paksaan”.
Tetapi Imam Malik bukanlah seorang yang boleh dipujuk atau dipaksa untuk
membuat sesuatu yang bertentangan dengan ajaran sebenar Al-Quran dan sebaliknya
beliau terus menyampaikan apa yang benar. Melihat ini Suleman terus naik berang
dan mengarahkan Imam Malik dibawa ke Mahkamah seperti seorang penjenayah,
pakaiannya dikoyak dan dihukum 70 kali sebat di belakangnya. Belakangnya
mengalami luka teruk dan kedua-dua tangannya ditarik sehingga terkehel.
Walaupun begitu penzalim ini masih tidak berpuashati, arahan dikeluarkan agar
Imam Malik diarak mengelilingi bandar di atas seekor unta. Semasa duduk di atas
unta tersebut beliau mengucapkan kepada orang ramai, “kamu yang mengenaliku,
fahamilah pandanganku, tetapi sesiapa yang tidak mengenaliku, dengarlah aku.
Aku adalah Malik, anak Anas dan aku mengisytiharkan bahawa “cerai paksaan
adalah tidak sah dan tidak mengikut hukum”.
Imam tersebut kemudian pergi
ke masjid suci Nabi Muhammad saw dengan bajunya yang berlumuran darah, lalu
menunaikan solat dua raka’at. Dan beliau memalingkan mukanya ke hadapan orang
ramai yang hadir di situ sambil berkata, “Bila Saeed anak Musayyab disiksa
seperti saya, beliau juga datang ke masjid ini dan menunaikan solat. Saya juga
mengerjakan seumpamanya.” Penyiksaan ini dibuat ke atas Imam tersebut untuk
menjatuhkan maruah beliau di mata masyarakat. Tetapi akibatnya adalah
berlawanan sama sekali. Orang ramai mulai menghormati beliau dengan penuh
kebanggaan. Kejadian ini berlaku pada tahun 147 Hijrah”. (Seerat-I-A’emma
Arb’ah oleh S.Raees Ahamad Jaffari: m.s. 293-294: edisi 1955).
Abad Ketiga
Hijrah
Imam Syafie
(Lahir 150
Hijrah, wafat 204 Hijrah)
Terkenal dengan ketinggian
ilmunya, beliau setaraf dengan ulama-ulama Islam terkemuka pada zamannya.
Ilmunya mengenai hadis dan fiqh amat luarbiasa dan kitabnya “Kitaab-ul-Umm”
amat unik. Dalam masa begitu lama, agama resmi Mesir adalah berdasarkan kepada
konsep-konsep yang telah diterjemahkan oleh beliau. Oleh sebab kejahilan dan
fanatisme para ulama pada masa itu, beliau juga terpaksa menghadapi tuduhan-tuduhan
yang berat. Namun beliau tetap teguh dan tidak berganjak dari prinsipnya.
Dengan muka yang selalu tersenyum beliau menghadapi segala cubaan. Adalah
diriwayatkan para mullah pada waktu itu telah melabelnya, “beliau adalah
lebih berbahaya daripada Iblis”. Beliau telah dituduh membiarkan Shi’ah dan
pandangan itulah yang menyebabkan beliau
dipenjara. Ulama-ulama Iraq dan Mesir sangat menentang beliau dan
disebabkan tuduhan-tuduhan mereka beliau telah dibawa dari Yaman ke Baghdad.
Perjalanan yang memalukan ini dipenuhi dengan kesusahan dan penghinaan bagi
Imam yang dihormati ini. Beliau telah dihujani berbagai ejekan, kata-kata pedas
dan maki hamun. Semasa dalam perjalanan orang ramai telah mengejek beliau dan
hamba pilihan Allah ini mendengarnya
dengan sabar. (Harba-i-Takfeer : m.s.23, cetakan 9hb April, 1933) .
Imam Ahmad
Bin Hanbal
(Lahir 164
Hijrah, wafat 241 Hijrah)
Imam Ahmad bin Hambal adalah
salah seorang yang mempunyai kedudukan yang amat tinggi sepanjang zaman. Imam
Syafie mengiktiraf beliau sebagai seorang ulama yang paling tinggi darjatnya
dan pakar dalam bidang hadis, falsafah, bahasa dan seorang penafsir Al-Quran
yang agung. Beliau juga merupakan seorang sufi yang sangat alim
(Tabqaat-ul-Hambalia Li Ibn-I-Abi Y’alaa).
Imam yang berilmu tinggi,
bijaksana dan wali yang tidak asing lagi di zamannya ini, juga terpaksa
berhadapan dengan para ulama yang berfikiran sempit. Beliau terpaksa
membuktikan dirinya sebagai seorang Muslim yang sejati sehingga para ulama
tersebut berpuas hati. Para ulama berfikiran sempit ini berusaha
bersungguh-sungguh agar dapat membawa beliau ke arah pemikiran mereka tetapi
beliau tidak berganjak sedikit pun dan tetap dengan pentafsiran-pentafsiran
beliau yang logik.
Maulana Raees Ahmad Jaffri
telah menulis mengenai Imam yang terhormat ini:
“Keimanan yang dibawa oleh
Rasulullah saw untuk dunia ini sekarang memerlukan pengorbanan yang baru dan
Imam yang dihormati itu sahajalah yang merupakan korban yang sesuai. Kerana
beliau sebagai raja rohaniah pada zaman itu, beliau tidak akan tunduk kepada
raja, pembesar dan ulama-ulama yang suka membodek raja-raja mereka. Untuk
menegakkan ajaran Al-Quran sebenar dan menunjukkan jalan yang betul bagi umat
yang akan datang, beliau berani mencela
di antara keimanan sebenar dan pandangan sempit para ulama yang mengaku pandai
serta berkuasa di mahkamah. Imam yang terpuji itu bertindak selaras dengan ayat
Al-Quran, “Maka hendaklah engkau bersabar seperti para rasul yang memiliki
keteguhan hati, memiliki kesabaran” (46:36). Oleh itu dengan tegasnya menentang
kumpulan tersebut.
Beliau telah dilemparkan ke
dalam penjara dan diikat dengan empat rantai besi yang berat. Beliau telah
dibawa dari Tarsus ke Baghdad dengan berjalan kaki. Beliau hanya dapat bergerak
dengan kepayahan yang amat sangat dan tiada siapa pun yang menaruh kasihan ke
atas beliau. Dalam bulan Ramadhan, semasa beliau berpuasa, beliau telah
diletakkan di bawah matahari terik dan tanpa baju belakangnya disebat dengan
tidak berperikemanusiaan. Adalah diriwayatkan bahawa apabila satu tukang sebat
keletihan akan diganti dengan tukang sebat yang lain untuk menyambung siksaan
tersebut. Setiap kali sebatan mengenai belakang, Imam itu berkata, “Al-Quran
bukanlah suatu ciptaan yang sama dengan makhlukNya yang lain”,- yang menjadi perkara
yang dipertikaikan. Perlu diingat bahawa peristiwa penyebatan itu telah
dilakukan pada sepuluh hari terakhir dalam bulan suci Ramadhan. Imam itu
sendiri telah menceritakan kemudiannya bahawa mereka telah memukul beliau tanpa
belas kasihan sedikit pun sehingga keadaan sahaja mengasihani beliau di mana
beliau terjatuh dan tidak sedarkan diri”. (Seerat-i-Aemma Arb’ah: m.s. 613-615)
Imam Bukhari
(Lahir 195
Hijrah, wafat 256 Hijrah)
Seorang pengumpul dan penyusun
hadis-hadis Rasulullah saw yang agung. Kitab beliau “Sahih Bukhari” adalah
kitab yang tiada bandingnya dan diakui sebagai kitab yang paling sahih selepas
Al-Quran. Walaupun mempunyai ilmu dan ketaqwaan yang tinggi, namun para ulama
pada masa itu telah berusaha dan berjaya sehingga menyebabkan beliau dibuang
negeri dan juga diisytiharkan murtad.
Seorang ulama terkenal,
Al-M’otasim Billah Safi Ullah, telah menyatakan:
“Mereka mengusirnya dari
Bukhara dan telah menghantarnya ke Khartang. Namun di Khartang pun beliau tidak
aman. Di sana tiga ribu orang terkutuk mereka-cipta berbagai bukti bahawa Imam
tersebut murtad. Ditenggelamkan sedemikian dalam lautan kebencian dan
permusuhan dan beliau tidak melihat peluang untuk melepaskan diri, beliau telah
berdoa kepada Allah dengan memohon, “Ya Tuhanku Penyelamat hamba-hambaNya,
Engkaulah saksi terhadap perbuatan orang-orang yang salah serta terpesong ini
terhadap diri ku. Mereka telah membuat ku tidak dapat bergerak dalam duniaMu
yang luas ini. Engkaulah Pencipta dan Tuhan segala yang wujud, berilah aku
tempat yang dekat denganMu”. Doa yang bersemangat ini telah diterima dan tidak
lama kemudian para malaikat telah mengambil roh beliau dan membawanya ke tempat
yang telah ditentukan untuk sahabat-sahabat Tuhan yang terpilih”.
(Nazm-ud-Durr, Fin Silk-us-Seer : m.s. 167).
Abad Keempat
Hijrah
Imam Nisaaee
(Lahir 215
Hijrah, wafat 303 Hijrah)
Dalam satu perhimpunan Hazrat
Imam Nisaaee menjelaskan dengan mendalam kedudukan Saidina Ali ra iaitu menantu
serta sepupu Rasullulah saw. Beliau telah cuba meyakinkan para pendengar dengan
menyatakan bahawa Saidina Ali ra mempunyai tempat yang terhormat di kalangan
para sahabat dan juga pada pandangan Rasulullah saw. Sebahagian daripada
anggota perhimpunan tersebut telah naik marah lalu bangun dan memukul serta
menuduh beliau seorang Shi’ah. Shah Abdul Aziz menerangkan kejadian ini:
“Orang ramai menyerang beliau,
dengan menjerit “Dia adalah Shi’ah! Dia adalah Shi’ah!”
(Bustaan-i-Muhaddoitheen : Ruj: Musallifen-I-Sihaah-I-Sitta: m.s. 67 : Naashir
Idara-i-Uloom Asria, Lyallpur)
Mansoor
Hallaaj
(Lahir 212
Hijrah, wafat 309 Hijrah)
Wali Allah yang pertama dalam
peringkat abad ini yang terpaksa menghadapi
kesengsaraan di tangan para mullah adalah Hussain Mansoor Al-Hallaaj.
Beliau merupakan seorang wali yang agung pada zamannya di mana orang ramai
telah menyaksikan banyak tanda-tanda dan sifat-sifat kemukjizatan yang
dianugerahkan Allah s.w.t pada beliau. Seorang sufi yang warak yang dapat
menyelami Penciptanya dengan sepenuh dan selengkapnya sehingga merasa telah
bersatu denganNya. Apabila beliau berada dalam keadaan kemuncak dan keasyikan
zikir beliau mengatakan “Aku adalah Kebenaran”.
Ucapan tersebut tidak dapat
difahami oleh ulama-ulama pada masa itu malah menganggap beliau sebagai
penderhaka. Atas dasar ucapan tersebutlah para mullah mengisytiharkan beliau
murtad dan menyimpang dari undang-undang Allah s.w.t serta hadis dan sunnah
Rasulullah saw. Wali Allah ini dipenjara dalam jangkamasa yang amat lama
sehinggalah Khalifah Muqtadar dari Baghdad menjatuhkan hukuman bunuh ke atasnya
(Qaamoos-ul-Mushaaheer, jilid. 2, m.s. 234, disusun oleh Nizami Badaayooni).
Maulana Raees Ahmad Jaffari
menyatakan bahawa:
“Di bawah hukuman yang
diberikan oleh Daood-al-Asphahaani Al-Zaahiri beliau (Mansoor Hallaaj) telah
ditahan pada tahun 297 Hijrah. Pada kali keduanya beliau ditahan dalam tahun
301 hijrah dan dipenjara selama 8
tahun.. Dalam tahun 309 H, satu keputusan telah dikeluarkan terhadapnya yang
menyatakan bahwa beliau mula-mula akan disebat di belakang tanpa baju; kemudian
tangan dan kakinya diceraikan dan kemudian kepalanya dipancung. Kesemua
bahagian-bahagian badan itu dibakar dan dibuang ke dalam Sungai Tigris. Tiada
sesiapa pun yang dapat menyekat perlaksanaan hukuman yang tidak bertamadun itu.
Hallaaj telah disiksa hingga
wafat dalam keadaan yang sungguh dahsyat hanya kerana beliau kadangkala
menggunakan ucapan “Saya adalah Tuhan”. Itu beliau hanya bermaksud bahwa beliau
amat asyik dalam keadaan kecintaan terhadap Penciptanya sehingga beliau
merasakan telah bersatu dengan Tuhannya dan dalam kemuncak kecintaan yang luar
biasa beliau telah menjadi sebahagian
dari Allah”. (Anwaar-i-Auliya, m.s.180-181: di bawah tajuk "Hussain
Mansoor Hallaj” dan di bawah tajuk “Adakah Mansoor seorang murtad?”).
Abad Kelima
Hijrah
Imam
Ibn-i-Hazm
(Lahir 384
Hijrah, wafat 456 Hijrah)
Imam Ibn-i-Hazm adalah diakui
oleh dunia sebagai pakar hadis dan sunnah Rasulullah s.a.w serta kata-kata para
sahabat. Beliau juga terkenal dan ulung dalam bidang sejarah, falsafah,
penulisan, fiqh, tatabahasa, pengarang kamus, puisi dan tabib yang
berkebolehan. Segala hujah beliau berdasarkan Al-Quran dan hadis Rasulullah
s.a.w. Hal ini telah menyebabkan para ulama pada waktu itu merasa tidak senang
terhadap beliau. Oleh itu para ulama tersebut telah bersepakat untuk
mengeluarkan fatwa murtad terhadapnya.
Dijelaskan di dalam kitab
Mu’ajjam-ul-Muallifeen:
“Hujjah-hujah beliau adalah
berdasarkan kepada Al-Quran, sunnah dan hadis Rasulullah s.a.w. Beliau
memberikan kritikan-kritikan tajam ke atas para ulama pada waktu itu sehingga
meyebabkan para ulama berkenaan bersatu untuk mengeluarkan fatwa bahawa beliau
adalah seorang yang murtad. Beliau telah dilaporkan kepada para penguasa dan
raja sebagai seorang yang berkelakuan tidak senonoh serta pembelot dan dengan
demikian rakyat harus menjauhkan diri daripadanya. Ekoran dari itu beliau telah
diusir dalam keadaan hina dan menghabiskan sisa hidupnya di kawasan terpencil
tanpa kemudahan yang bernama Labla, Andalusia sehingga beliau meninggal dunia
di sana” (Mu’ajjam-ul-Muallifeen: jilid 7: m.s. 16: diterbitkan di Damsyik).
Abad Keenam
Hijrah
Hujjat-ul-Islam,
Hazrat Imam Ghazali
(Lahir 450
Hijrah, wafat 505 Hijrah)
Imam Ghazali tidak perlu
diperkenalkan kerana beliau adalah salah seorang daripada para pemimpin Islam
yang paling unggul dalam era pertengahan. Pemimpin seperti beliau hanya boleh
dikira dengan jari. Kitab-kitab seperti Ihyaa-ul-Ulumuddin dan
Keemiya-I-Sa’adat adalah di antara beberapa karya termasyhur beliau yang mana
hingga kini tetap dipuji dan disanjung oleh umat Islam.
Walaupun beliau Imam yang
masyhur, namun para mullah yang berfikiran sempit tetap sahaja tidak melepaskan
beliau dari tuduhan-tuduhan yang tidak berasas.
Seorang penulis terkenal dari Pakistan, Maulana Raees Ahmad Jaffri telah
menulis:
“Ramai ahli fiqh dan
Mullah-mullah yang mementingkan keduniaan
membenci dan menyimpan perasaan irihati terhadap beliau. Menentang
beliau dianggap sebagai satu kemuliaan dan kejayaan. Mereka mengejek dan
mencemoh beliau dan melemparkan berbagai fitnah terhadap ajaran-ajaran beliau
dan mempengaruhi orang ramai agar tidak percaya dengan beliau dan ajarannya”
(Anwar-ul-Auliya: m.s. 198).
Imam Ghazali menulis sebuah
buku berjodol “Manhul” yang berkaitan
dengan fiqh. Buku ini dijadikan alasan oleh musuh-musuh beliau untuk membuat
tuduhan murtad serta sesat. Maulana Shibli menulis:
“Bagi musuh-musuh Imam itu,
buku ini telah membuka satu peluang keemasan di mana mereka mengemukakannya
sebagai bukti dalam bentuk dokumen. Mereka membawa buku ini kepada Raja Sanjar
dan dengan tafsiran salah yang mereka reka dengan sengaja ditanamkan dalam
pemikiran masyarakat. Disamping itu juga mereka merujuk karya-karya lain dengan
pemahaman yang disalah ertikan dengan tujuan agar mereka dapat membuktikan bahawa
ajaran beliau adalah bertentangan dan tidak islamik. Oleh sebab itu mereka
menuduh Imam Ghazali sebagai Atheis dan murtad” (Al-Ghazali: oleh Allama Shibli
Nomaani: m.s. 56).
Mengikut Ejaaz-ul-Haq Quddoosi
bahawa apa yang berlaku terhadap Imam Ghazali adalah disebabkan oleh
kemasyhuran yang diperolehinya dengan begitu cepat samada dari tempat yang
dekat atau jauh. Imam Ghazali melalui buku-bukunya telah membongkar segala tipu
hela dan kebohongan para ulama yang mementingkan keduniaan. Oleh sebab itu para
ulama tersebut mula menyedari bahawa
mereka akan kehilangan pengaruh ke atas masyarakat dan tiada siapa yang akan
mengikuti mereka lagi (Imam Ghazali: m.s. 42-44: Penerbit Ferozsons).
Dijelaskan dalam buku “Ghazali
Naama” bahawa raja Andalusia dan Maghribi yang bernama Yusuf Bin Taashfeen,
(Lahir 496 Hijrah dan meninggal 537 Hijrah) adalah seorang pengikut Imam Malik
yang amat teguh berpegang kepada keimanannya. Beliau sungguh berprasangka
terhadap semua ahli falsafah dan atheis. Para ahli fiqh dari mazhab Imam Malik
telah menyalahtafsirkan pandangan-pandangan Imam Ghazali dan mereka menuduh
beliau sebagai seorang atheis dan mengatakan bahawa segala konsep-konsep yang
diketengahkan adalah hasil dari buah fikirannya sendiri dan tidak ada kaitan
dengan ajaran Islam. Oleh itu Ali bin Tashfeen telah memerintahkan semua kitab
“Ihyaa-ul-Ulumuddin” dan karya-karya beliau yang lainnya perlu dirampas dan
dibakar. Seterusnya raja tersebut memerintahkan agar semua pengikut-pengkikut
Imam Ghazali ditangkap dan dihukum pancung. Setelah Ali bin Tashfeen meninggal
dunia para ulama seterusnya mengeluarkan perintah yang sama agar semua
karya-karya Imam Ghazali dibakar dan sesiapa yang membaca kitab
Ihyaa-ul-Ulumuddin adalah satu kesalahan.
Yang menjadi keajaiban adalah buku
tersebut yang mana para ulama berfikiran sempit haramkan telah menjadi satu
buku yang amat masyhur dan beberapa abad kemudiannya dianggap sebagai buku yang
terbaik pernah dikarang oleh seorang ulama. Inilah satu mukjizat bagi Imam
Ghazali, beliau adalah seorang wali Allah yang mana doa, kesabaran dan
ketabahan beliau telah membuahkan satu keajaiban luar biasa.
Ghauth-i-Azam,
Sayyid Abdul Qadir Jailani
(Lahir 470
Hijrah, wafat 561 Hijrah)
Hazrat Sayyid Abdul Qadir
Jailani adalah seorang ulama dan wali Allah yang amat terkenal dari Mazhab
Sunni. Beliau adalah pengasas madrasah Qaadiriyya dalam tasauf Islam dan juga
merupakan seorang yang sederhana dan ulama yang tiada tandingannya. Telah
menulis beberapa buah buku dan di antara buku-bukunya yang masyhur adalah
“Ghuyat-ul-Taalibeen”, “Futooh-al-Ghaib” dan “Bahjat-ul-Asraar”. Sebuah lagi
buku “Al-Fath-ur-Rabbaniya” adalah koleksi syarahan beliau.
Adalah diketahui bahawa Allama
Abul Farah Abdul Rahman bersama-sama 200 orang pengikutnya telah mengeluarkan
fatwa sesat dan murtad terhadap seorang suci seperti Hazrat Sayyid Abdul Qadir
Jailani. Sebuah buku telah ditulis berjodol “Talbees-i- Iblees" (Warna
Penipuan Syaitan) yang memuatkan kritikan bersifat negatif terhadap sistem
tasauf yang diketengahkan oleh ulama suci ini.
Dalam buku tersebut juga dimuatkan kritikan dan serangan samada secara
langsung atau tidak langsung terhadap
ulama dan wali Allah yang mulia ini yang amat terkenal dengan
gelaran “Ghauth-i-Azam”.
Di dalam sebuah buku berjodol
“Haalaat-i-Janaab-i-Ghauth-ul-Azam” tertulis bahawa:
“Beberapa orang yang bodoh dan
berfikiran sempit….telah memberikan fatwa terhadapnya seperti fatwa terhadap
sekumpulan orang yang tidak beriman dan tidak beragama mempunyai sifat
keduniaan” (m.s. 1: diedit oleh Ibn-I-Waseem;: Maktaba Azizia, Kashmiri Bazar,
Lahore)
Allama
Ibn-i-Rushd
(Lahir 520
Hijrah, wafat 595 Hijrah)
Allama Ibn-i-Rushd boleh
dianggap seperti matahari di ufuk pengajian dan keilmuan. Beliau seorang ahli
falsafah serta pakar dalam ilmu agama dan perubatan. Beliau juga seorang ahli
matematik yang amat terkenal dan telah mengarang lebih dari 40 buah buku dalam
berbagai topik yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin, Hebrew dan
lain-lain bahasa. Falsafah moden Eropah banyak yang berdasarkan kepada
karya-karya beliau. Beliau dianggap sebagai ahli falsafah ulung sesudah
Aristole. Sebagai seorang suci, beliau juga tidak terkecuali dari tuduhan sesat
dan para ulama berfikiran sempit mengisytiharkan seorang bintang keilmuan dan
kebijaksanaan seperti beliau sebagai sesat dan murtad.
Tentang tuduhan kesesatan
terhadap ulama yang mulia itu, Maulana Abdus Salaam dari Nadwa menulis:
“Tuduhan-tuduhan yang
dilemparkan oleh musuh-musuh Ibn-i-Rushd (Aviros) telah menjadi isu yang hangat
di seluruh Negara - ianya telah menjadi isu negara. Masjid di Cordoba menjadi
tempat perhimpunan ulama-ulama dan ahli-ahli falsafah terkemuka pada masa itu.
Tujuan utama perhimpunan tersebut adalah untuk menjelaskan kepada masyarakat
tentang kesesatan dan kemurtadan ulama yang amat terkenal iaitu Ibn-i-Rushd.
Dalam perhimpunan ini Qadi Abu Abdullah Bin Ibrahim-ul-Usooli juga telah
dipanggil kerana beberapa ucapan beliau yang didakwa dicemari kemurtadan.
Perbicaraan telah dimulakan
dengan ucapan Qadi Abu Abdullah Bin Marwan yang mengatakan bahawa kebanyakan
perkara mengandungi dua aspek iaitu kebaikan dan keburukan. Apabila kebaikan
mengatasi keburukan maka faedah perlu diperolehi darinya. Jika sebaliknya ianya
perlu ditinggalkan. Apabila qadi tersebut duduk maka khatib masjid tersebut
bernama Abu Ali Bin Hujjaj berdiri dan mengakhiri ucapannya dengan
mengisytiharkan fatwa bahawa orang-orang suci tersebut adalah sesat dan murtad.
Mereka dijatuhkan hukuman buang negeri dan Ibn-i-Rushd (Aviros) telah
dipenjarakan di Buseena – di perkampungan orang-orang Yahudi di Cordoba. Ini
adalah kerana beberapa orang telah membuktikan bahawa beliau mempunyai sedikit
darah bangsa Yahudi” (Hukama-i-Islam: Bahagian 2, m.s. 120-121).
Abad Ketujuh
Hijrah
Sheikh-ul-Akhbar
Mohyi-ud-Deen Ibn-i-Arabi
(Lahir 560
Hijrah, wafat 638 Hijrah)
Sheikh Mohyi-ud-Deen
Ibn-i-Arabi menduduki senarai yang teratas sebagai individu yang terkemuka di
Sepanyol. Beliau telah meninggalkan tanda yang tidak boleh dipadamkan dalam
lembaran sejarah Islam. Beliau telah memperbaharui banyak cabang-cabang
pengajian. Beliau bersinar sebagai seorang ahli falsafah, tasauf, konsep
keagamaan, fiqh, sastera dan tafsir Al Quran. Beliau banyak menulis buku dan
semuanya merupakan hasil karya yang amat baik. Beliau juga mempunyai kemampuan
luar biasa dalam membincangkan isu “khatm-i-Nubuwwat” tanpa menimbulkan apa-apa
keraguan. Pandangan dan penyelidikan berhubung dengan perkara sensitif ini akan
menjadi panduan jelas untuk selama-lamanya. Walaupun demikian Ibn-i-Arabi juga
menjadi sasaran dan ‘serangan murtad’ oleh ulama-ulama yang berfikiran sempit.
Bukan sahaja difatwakan kafir malahan beliau telah digelar sebagai “Murtad yang
Agung” (Ibn-i-Arabi oleh Abu Javed Niazi: Penerbit: ferozsons, Lahore, 1969:
m.s. 73).
Walaupun para ulama tersebut
menolak orang suci ini, namun Allah telah menerima dan memberkatinya dengan
keredhaanNya. Ramai alim ulama yang terkemuka dan ahli-ahli sufi secara terbuka
mengakui Sheikh Mohyi-ud-Deen Ibn-i-Arabi sebagai seorang mujadid (Reformer)
serta memuji dan menyanjung tinggi sumbangan beliau terhadap Islam. Seorang
suci bernama Allama Qutbuddin dari Shiraz menulis:
“Wali Allah tersebut adalah
seorang yang pakar dalam bidang syariah dan konsep-konsep ilmu tasauf.
Sesungguhnya beliau tiada tandingan dalam kedua-dua bidang tersebut. Mereka
yang mengkritik karya tulisan beliau tidak boleh disalahkan kerana di luar
kemampuan mereka untuk memahaminya. Mereka yang membantah beliau boleh
disamakan dengan mereka yang mengkritik
dan membantah para nabi Allah”.
Hazrat Imam Fakhruddin Razi
berpendapat bahawa Imam Mohyi-ud-deen Ibn-i-Arabi adalah seorang wali Allah
yang ulung dan guru Sufi pada zamannya. Allama Jalaluddin Siyooti menganggap
beliau sebagai ketua para wali dan sebagai seorang yang berjalan dengan kasut
Rasulullah s.a.w.
Imam Ibn-i-Sa’ad Yaaf’aee
pernah mengatakan Imam Ibn-i-Arabi telah mencapai peringkat tertinggi kewalian.
Imam Sabki pernah menganggap beliau sebagai tanda dari salah satu tanda-tanda
Allah s.w.t dan beliau adalah seorang yang menyimpan kunci ilmu di dalam
tangannya.
Sheikh dari kalangan sheikh,
Hazrat Shahaab-ud-Deen Suhrawardi dan Hazrat Sheikh Kamaaluddeen mengakui
kedudukan tinggi Ibn-i-Arabi yang mana pada pandangan mereka adalah seorang
wali yang telah mencapai kesempurnaan dan melakukan banyak mukjizat (Mashaahir-i-
Islam: jilid 1, m.s. 187: Sufi Printing & Publishing Co. Mandi
Bahauddin).
Abad Kelapan
Hijrah
Imam
Ibn-i-Taimiya
(Lahir 661
Hijrah, wafat 728 Hijrah)
Imam Ibn-i-Taimiya adalah
seorang ulama yang amat terkemuka dan tekun dalam mengkhidmati agama. Beliau
dikenali sebagai seorang yang warak dan
kebijaksanaan beliau diakui oleh semua.
Seorang pembela Islam yang
tegas seperti beliau juga terpaksa mengalami kesengsaraan di tangan para ulama.
Beliau telah dipenjara dan disiksa dalam jangka waktu yang lama sehingga
meninggal dunia. Dalam sebuah buku yang termasyhur bertajuk
“Fawaat-ul-Waafiyaat” terdapat penjelasan panjang lebar, di antaranya adalah
seperti berikut:
“Para ulama berserta mereka
yang bersubahat, pencari keuntungan, menyedari bahawa Ibn-i-Taimiya tidak
berpegang kepada konsep yang sama seperti mereka dan disebabkan kebimbangan
pengaruhnya semakin bertambah yang mana amat berkemungkinan membawa bahaya maka
meraka telah bersatu untuk menentangnya. Mereka menyediakan dokumen-dokumen
yang menuduh Ibn Taimiya kafir. Seterusnya mereka telah mengadakan satu tunjuk
perasaan sebagai tentangan terhadap Imam yang warak tersebut dengan mendapatkan
bantuan dari orang ramai dan samseng-samseng jalanan dan dengan harapan masalah
Imam tersebut dapat dihadapkan kepada pihak berkuasa. Akhirnya Imam
Ibn-i-Taimiya dihadapkan ke Mahkamah Khalifah Mesir di mana para ulama
berfikiran sempit berkenaan mempastikan agar beliau dipenjara. Usaha fitnah mereka
mendapat kejayaan yang luar biasa sehingga guru-guru sekolah yang telah bersara
termasuk mereka yang hidup menyendiri sebelumnya turut bergabung memberikan
sokongan untuk menentang Imam tersebut.
Segala cubaan dan kesulitan
yang dihadapi oleh Imam Ibn-i-Taimiya tidak berakhir dengan segera. Beliau
seterusnya menghadapi tuduhan demi tuduhan sehingga kesnya dibawa ke hadapan
Qadi yang mana memberikan perintah bahawa Imam itu tidak patut dilepaskan dari
penjara. Oleh itu Imam tersebut menjalani kehidupannya di dalam penjara
sehingga kematian menyelamatkannya dari kejahatan yang dilakukan oleh mereka
yang kononnya sebagai penegak keadilan dan keimanan, dan akhirnya Imam tersebut
memasuki syurga” (Taareekh-i-Ahl-i-Hadeeth: m.s. 159-160, oleh Maulana Muhammad
Ibrahim dari Sialkot).
Beberapa jam sebelum Imam yang
terhormat itu meninggal dunia, menteri kehakiman Damsyik datang memohon ampun
daripada beliau. Imam yang suci itu telah menghadapi segala kezaliman hanya
disebabkan oleh kecintaan beliau kepada Allah. Beliau berkata, “Saya
mengampuni anda dan semua yang memusuhi saya kerana mereka tidak mengetahui
bahawa saya adalah benar. Saya juga mengampuni Raja Nasir yang telah
memerintahkan agar saya dipenjara kerana beliau telah dinasihati oleh
orang-orang yang tidak mengetahui kebenaran”.
Cuba renungkan betapa imam ini
seorang yang berjiwa besar lagi mulia dan marilah kita memuji Allah yang telah
mencipta ruh-ruh yang suci dari kalangan pengikut-pengikut guru yang luar biasa
iaitu Rasulullah saw.
Imam
Nizam-ud-Din Auliya
(Lahir 634
Hijrah, wafat 750 Hijrah)
Hazrat Nizam-ud-din Auliya
juga dikenali sebagai “Sultan-ul-Auliya” yakni Raja Para Wali. Beliau terkenal
di seluruh benua India. Makam beliau terletak di Delhi. Beliau adalah murid
kepada seorang wali terkenal bernama Hazrat Baba Ganj Shakar dan seorang
penulis puisi tersohor bernama Amir Khusro merupakan anak muridnya. Di dalam
buku bertajuk “Anwar-i-Auliya” menceritakan tentang Hazrat Nizam-ud-din Auliya:
“Permaidani telah dihamparkan
di hadapan istana raja dan di tengah-tengahnya raja duduk dikelilingi para
perajurit yang lengkap bersenjata. Sebaris ulama pakar dalam syariah duduk di
sebelah kanan raja.
Mufti itu bertanya kepada
Sheikh: Adakah anda seorang Muslim?
Sheikh menjawab: Pujian bagi
Allah, saya adalah seorang Muslim.
Mufti itu bertanya: Adakah
anda seorang berfahaman mazhab Hanafi?
Sheikh menjawab: Ya, saya
mengikuti Imam Abu Hanifa.
Mufti itu bertanya : Adakah
anda mendengar muzik?
Sheikh menjawab: Ya, saya
mendengar.
Mufti itu bertanya: Adakah
anda mempunyai sebarang dalil untuk menyokong amalan tersebut?
Sheikh menjawab: Terdapat
hadis Rasulullah saw dalam Sahih Bukhari bahawa wanita-wanita Madinah menyanyi
diiringi bunyi gendang-gendang kecil, sambil Rasulullah saw duduk
mendengarnya”.
Kemudian Sheikh tersebut telah
membaca hadis itu dan menerangkan maknanya sebagaimana yang telah diberitahu
oleh Khwaja Sayyid Imam. Seterusnya beliau berkata bahawa sambil Rasulullah saw
duduk mendengar nyanyian itu, Hazrat Umar r.a datang dan segera melarang
perempuan-perempuan tersebut daripada terus menyanyi. Oleh itu Rasulullah saw
bersabda, “Jangan melarang wanita-wanita itu. Hari ini adalah hari perayaan
mereka. Semua orang mempunyai perayaan masing-masing”.
Ketua Mufti naik marah apabila
mendengar hadis Rasulullah saw dan berkata:
“Apa yang telah anda lakukan
dengan sunnah dan hadis-hadis Rasulullah? Anda pengikut Imam Abu Hanifa. Oleh
itu berilah bukti dari Abu Hanifa untuk menyokong kamu”.
Sheikh itu menjawab:
“Allah sahaja yang Maha Suci.
Saya telah membawa dalil dari guru kita. Tetapi tuan mahukan saya membawa dalil
dari hambanya - seorang pengikut. Siapa Abu Hanifa untuk melebihi Rasulullah
saw? Bagaimana saya dapat memberi lebih keutamaan kepada Abu Hanifa daripada
gurunya iaitu Rasulullah saw? Mereka yang mengutamakan kata-kata seorang
pengikut daripada gurunya patut takut dari hukuman pembuangan negeri. Mereka
boleh dihukum dengan membiarkan mereka kebuluran dan negeri mereka dalam bahaya
kehancuran”.
Setelah mendengar penjelasan
tersebut maka Ketua Mufti dan Sheikhzada Farhaam, demi untuk membangkitkan lagi
perasaaan marah raja dan sesiapa saja yang hadir di situ, mengatakan:
“Kami mohon perlindungan
daripada Allah. Orang ini berani memperkecilkan Pemilihara Syariah (Abu Hanifa)
dan menghina pengikut mazhab Abu Hanifa (Ketua Mufti). Dia telah mengatakan,
‘Siapa itu Abu Hanifa?’ dan sebelumnya ia mengatakan dia adalah pengikut Abu
Hanifa”.
Ketua Mufti tersebut berjaya
dalam membangkitkan kemarahan semua ulama dan mulai menjerit:
“Oh! Dia telah menghina Imam
Abu Hanifa, orang ini adalah pengkhianat, Dia sangat biadab” (Anwar-I-Auliya:
m.s. 297-8).
Abad
Kesembilan Hijrah
Maulana Abdul
Rahman Jami
(Lahir 817
Hijrah, wafat 898 Hijrah)
Maulana Jami telah diiktiraf
sebagai seorang guru di dalam semua jurusan ilmu. Beliau adalah seorang wali
Allah yang agung dan penulis yang terkenal. Tulisan beliau berjodol “Sharah
Kaafiya” dan “Sharah Mukhtasir-ul-Waqaaya” adalah paling masyhur. Beliau juga telah dilabel sebagai sesat
(Mingguan ‘Khursheed’-Sandela: 25hb Februari 1938).
Abad
Kesepuluh Hijrah
Sayyed
Muhammad Janpuri
(Lahir 847
Hijrah, wafat 902 Hijrah)
Hazrat Sayyid Muhammad Janpuri
adalah pengasas madrasah tasauf Mahdaviya. Beliau adalah seorang ahli fikir dan
wali Allah yang diakui ramai. Dilabel sebagai seorang murtad disebabkan beliau
telah mendakwakan diri sebagai Mahdi pada zamannya.
Dalam kitab bertajuk “Tazkera”
oleh Maulana Abul Kalaam Azzad ada menyatakan:
“Pada waktu itu setiap orang
bercakap mengenai mazhab Mahdaviya dan bagi para ulama dakwaan ini memberikan
mereka keuntungan. Kerana mereka semua mendapat kepuasan dalam membuat dakwaan
bahawa orang-orang suci sebagai pengkhianat dan murtad. Inilah kegemaran mereka
pada masa lapang. Sentiasa mencari-cari hiburan berbentuk kontroversi dan
perbalahan dikalangan umat Islam dari berbagai mazhab. Dengan menggunakan
polemik seperti ini mereka mendapat pengaruh di kalangan masyarakat dan dapat
menguasai mereka yang tidak berpengetahuan. Dengan cara inilah mereka dapat
menyebarkan pengaruh mereka. Melihat keadaan umat Islam pada masa itu adalah
tepat sekali apabila Sayyid Muhammad Janpuri membuat teguran-teguran ikhlas.
Keadaan tersebut juga telah menjadi alasan bagi beliau mendakwakan diri sebagai
Mahdi”.
Dalam salah satu surat Shah
Abdul Aziz ada disebutkan tentang pandangan Hazrat Shah Wali Ullah yang mana
beliau mengatakan bahawa Sayyid Muhammad merupakan seorang ulama agung dan wali
yang mempunyai hubungan langsung dengan Allah. Namun demikian sebagai manusia
biasa, ada kalanya beliau gagal mentafsirkan dengan tepat beberapa wahyu dan
ilham yang diterimanya. Ekoran dari itu beliau menghadapi ketidakpastian
tentang status beliau sebagai Mahdi pada waktu itu. Beliau tidak membuat
dakwaan tanpa sebab yang kukuh maupun dengan niat menipu. Sebaliknya dakwaan
tersebut adalah atas dorongan dari langit. Dalam hal ini, ulama suci seperti
Hazrat Mujaddid dan Mirza Mazhar Jan-i-Jaanaan memberikan pengakuan yang sama.
Namun para ulama berfikiran sempit terus berusaha menyalahkan Sayyid Muhammad
dengan melemparkan tuduhan-tuduhan mereka berdasarkan kepada dakwaannya sebagai
Mahdi” (Tazkera: m.s. 44-60: cabutan).
Abad
Kesebelas Hijrah
Mujaddid Alif
Thaani
(Lahir 971
Hijrah, wafat 1034 Hijrah)
Hazrat Sayyid Ahmad adalah
seorang mujaddid (reformis) pada abad ke sebelas yang memulakan gerakan
menentang setiap perubahan tidak sihat yang menyusup masuk ke dalam Aqidah umat
Islam. Beliau bekerja dengan pena dan pidatonya tanpa mengenal penat lelah.
Hasil tulisan beliau, ‘Maktoobaat’ merupakan khazanah yang penuh dengan ilmu
dan hikmah sebagai panduan dalam menyelesaikan pelbagai masalah agama dan Sufism.
Semasa melaksanakan kerja
dengan penuh ketekunan, mujaddid ini tidak terlepas dari berbagai cubaan dan
kesulitan. Beliau menghadapi tentangan yang luar biasa terutama sekali dari
ulama yang seagama dengannya hanya kerana beliau mengajarkan ajaran Islam dan
Al-Quran yang sebenar. Tuduhan yang amat menghampakan adalah laporan yang
dibuat kepada Mahkamah Raja Jehangir mengenainya bahawa ada seorang ulama
tinggal di Sarhind mempunyai pandangan yang menghampiri kesesatan.
Sepertimana yang diriwayatkan
dalam kitab “Khazeenat-ul-Asfiya” bahawa sebahagian ulama telah mengeluarkan
hukuman berat dan membangkitkan perasaan permusuhan terhadapnya ke seluruh
pelusuk benua. Sepertimana yang pernah berlaku ke atas Nabi Yusof a.s maka
perkara yang sama juga berlaku di mana selama hampir satu tahun beliau
menjalani kehidupan dalam penjara di Gwaliar Fort (Rod-i-Kauthar, m.s.
222-226).
Sarmad As
Syahid
(Lahir 1002
Hijrah, wafat 1070 Hijrah)
Hazrat Sarmad adalah seorang
penyair yang berasal dari Armenia di mana beliau telah memeluk Islam pada masa
usia muda. Beliau telah datang ke India dari Iran semasa pemerintahan Raja
Shahjehan dan lebih dikenali dengan nama timangan “Sarmad”. Oleh kerana
kecintaan yang mendalam terhadap Allah dan juga amalan tasauf yang berlebihan
beliau telah kehilangan pemikiran lalu keluar rumah tanpa seurat benang.
Para ulama yang berfikiran
sempit dengan mudah menjadikan beliau mangsa label kesesatan. Mereka
mengemukakan salah satu ungkapan beliau yang mengatakan, “Sesiapa
memperolehi ilmu dan memahami kebenaran tentang “KewujudanNya” akan memperolehi
kemajuan rohani yang luas melebihi ruang angkasa; para ulamamengatakan bahawa Rasulullah
s.a.w telah naik ke syurga, akan tetapi Sarmad mengatakan syurga telah bertukar
menjadi diri Ahmad”.
Sepertimana dijelaskan dalam
kitab “Tazkerat-ul-Khiyaal” bahawa para ulama tersebut membuat tuduhan terhadap
beliau berdasarkan kepada persoalan bahawa Sarmad telah manafikan mikraj
Rasullulah s.a.w secara fizikal (dalam bentuk tubuh kasar). Para ulama yang
mendakwa Sarmad, menambahkan satu lagi tuduhan. Mereka mengarahkan Sarmad untuk
mengucap “Kalimah”. Sarmad mengucapkan ‘La Ilaha”(Tiada Tuhan) dan kemudian
berdiam diri. Beliau enggan meneruskan ucapan seterusnya. Apabila para ulama
mendesaknya untuk meneruskan ucapan, beliau menjawab, “Setakat ini saya begitu
asyik dengan penyangkalan itu. Saya belum lagi mencapai peringkat
membenarkannya. Apabila saya mencapai peringkat tersebut saya akan mengucapkan
‘Il-Allah’ juga”.
Apabila para ulama yang
mementingkan keduniaan itu mendengar kenyataan Sarmad maka dengan tiba-tiba
mereka melompat dan dengan serta merta mengisytiharkan Sarmad sebagai kafir
yang mana membunuhnya dengan segera amat diperlukan demi agama Islam. Mereka
mengisytiharkan bahawa Sarmad wajib dihukum pancung kecuali jika beliau menarik
balik apa yang telah diucapkannya. Namun Sarmad tidak bersedia untuk berbuat
demikian kerana perasaan cinta yang begitu asyik terhadap Allah s.w.t. Pada
hari keesokannya beliau dibawa ke tempat pelaksanaan hukuman berdekatan dengan
Masjid Jamek Delhi. Apabila tukang pancung datang kepada beliau dengan pedang
terhunus, Sarmad membaca ayat berikut dan meletakkan kepala beliau di atas blok
kayu:
“Oleh kerana terdengar satu
sorakan, kami dibangunkan dari tidur yang tiada wujudnya dan mata kami terbuka.
Kami melihat bahawa malam yang penuh penderitaan belum lagi berakhir, oleh itu
kami pun kembali tidur” (Rod-i-Kauthar, m.s. 390-391 dan Qaamoos-ul-Mashaheer:
jilid 1, m.s. 287-288).
Imam-ul-Hind Maulana Abul
Kalam Azaad menulis tentang kejadian tersebut:
Semenjak satu ribu tiga ratus
tahun dalam sejarah, pena para qadi sentiasa menjadi seperti sebilah pedang dan
darah beribu-ribu orang pilihan Tuhan mengotori tubuh mereka. Sekiranya
seseorang membaca buku sejarah Islam dalam mana-mana abad, orang itu akan
mendapat tahu bahawa apabila seorang raja berlaku kejam, pada masa yang sama
pena Mufti bekerja serentak dengan kekejaman itu. Pembunuhan-pembunuhan ini
tidak terhad hanya kepada para ahli sufi dan orang yang tidak beragama sahaja
malahan ulama Muslim biasa juga terpaksa menderita di tangan para qadi ini dan
mereka hanya dapat bebas dengan menyerahkan kepala mereka kepada pedang tukang
pancung. Sarmad juga syahid di pedang yang sama” (Mashsaaheer-i-Isla, jilid 1
m.s. 151: Sykt. Penerbitan & Percetakan Sufi,,Mandi Baha-ud-Din).
Abad
Keduabelas Hijrah
Hakim-ul-Millat
Shah Wali Ullah
(Lahir 1114
Hijrah, wafat 1171 Hijrah)
Hazrat Shah Wali Ullah
merupakan seorang Muhaddith berasal dari Delhi, tidak dapat diragukan
sesungguhnya beliau adalah seorang Mujaddid Abad ke 20. Beliau adalah ulama
India yang pertama menterjemah Al-Quran dari bahasa Arab ke bahasa Farsi. Ini
dilakukan selepas lebih 1100 tahun Al-Quran diwahyukan. Sesudah itu orang lain
pun mula mengikut jejak beliau menterjemahkan firman suci Allah ini ke dalam
bahasa-bahasa lain. Hanya mereka yang dapat menilai dan menghargai sahaja yang
menyanjung tinggi khidmat suci beliau terhadap Islam. Akan tetapi para ulama
amat menentang beliau dan cuba menimbulkan perasaan benci masyarakat terhadap
Hazrat Shah Wali Ullah yang mulia itu. Mereka menuduh beliau membawa satu
pandangan yang boleh menyebabkan orang-orang Islam menjadi sesat. Para ulama
mengatakan bahawa apabila orang yang kurang berilmu pengetahuan membaca
terjemahan Al-Quran tersebut akan meninggalkan Islam. Oleh itu mereka
mengisytiharkan bahawa terjemahan tersebut adalah satu pekerjaan yang tidak
suci dari segi aqidah. Di samping itu juga mereka menambah lagi bahawa tidak
seorang pun sebelum ini pernah melakukan kesilapan sebegitu. Oleh itu Hazrat
Shah Wali Ullah telah melakukan satu jenayah keji yang mana hukuman yang
setimpal hanya dengan memancung kepalanya.
Hanya disebabkan oleh rasa
benci dan cemburu maka para ulama telah memberikan gambaran yang tidak benar
terhadap segala khidmat suci Hazrat Shah Wali Ullah. Khidmat tersebut
sewajarnya disanjung setinggi-tingginya. Sebaliknya tanpa membuang masa mereka
menyebarkan propaganda palsu di dalam bandar dan menghasut masyarakat agar
memusuhi Hazrat Shah Wali Ullah. Ketika keluar dari masjid Fatehpuri di Delhi
selepas menunaikan solat Asar, para penentang beliau telah bersedia menuding
jari kepada beliau supaya samseng-samseng yang sedang menunggu di luar masjid
dapat mengepung beliau dari semua arah dengan niat untuk membunuhnya. Namun
terjadi suatu mukjizat yang mana beliau dapat keluar dari kepungan mereka
dengan selamat tanpa calar sedikit pun. Akhirnya tentangan terhadap beliau
semakin reda dan terjemahan Al-Quran yang telah dilakukan itu menyebabkan
setiap muslim terhutang budi kepada Hazrat Shah Wali Ullah higga ke hari ini
(Deebaacha Al-Balaagh-ul-Mubeen, m.s. 18-19: Deoband).
Abad Ketigabelas
Hijrah
Muhammad Bin
Abdul Wahhab
(Lahir 1115
Hijrah, wafat 1206 Hijrah)
Sheikh Muhammad bin Abdul
Wahhab adalah seorang reformis Islam yang berbangsa Arab. Beliau dilahirkan di
Njad, Arab Saudi dan telah mengasaskan satu pergerakan yang lebih dikenali
sebagai “Pergerakan Wahaabi”. Beliau bekerja tanpa mengenal penat untuk
menegakkan ketauhidan Allah s.w.t dan sunnah Rasulullah saw. Namun demikian
seorang putera Islam yang berwibawa seperti beliau juga diisytiharkan sesat.
Mufti dan Imam Besar Mekah
menjatuhkan hukuman ke atas putera Islam yang termasyhur ini sepertimana yang
tercatat dalam buku, “Al-ddarar-al-Sunniya Fee Radd-il-Wahhabiya” (Kebenaran
mengenai Agama Wahaabi, disunting oleh Maulana Muhammad Zia Ullah Qadari:
penerbit Qadri Kutub, Khana, Sialkot: m.s. 5 dan 20-21).
Benarlah
Sabda Rasulullah Saw
Peristiwa menyayat hati yang
menimpa orang-orang suci seperti di atas sememangnya telah di sabdakan oleh
Rasulullah saw lebih dari 1,400 tahun dahulu. Perhatikan sabda Rasulullah saw
ini, “Sayyidina Ali r.a berkata, Baginda Rasulullah saw bersabda, “Satu
zaman akan datang di mana Islam hanya tinggal nama sahaja. Dan Al-Quran hanya
tinggal tulisan sahaja, masjid-masjid akan penuh dengan penghuninya tetapi akan
kosong dari orang-orang suci dan takwa. Ulamak mereka adalah sejahat-jahat
makhluk di bawah kolong langit, mereka akan membuat fitnah dan fitnah itu akan
kembali menerpa mereka” (Riwayat Buhaiqi fi syukbul imam dan Misykat Kitabul
Elam, hal. 38 dan Kanzul Ummal 2:43). Pesanan suci Rasulullah saw ini
menepati fenomena di sebalik peristiwa kejam yang berlaku ke atas orang-orang
suci pilihan Allah. Oleh itu individu muslim perlu merenungi pesanan Rasulullah
saw ini serta menanam kesedaran dan berwaspada terhadap wujudnya golongan yang
mengeksploitasi Islam sebagai topeng demi mencapai kepentingan diri mereka.
No comments:
Post a Comment