Friday, September 11, 2015

Daras Rohani Khazain Nombor 19

Hazrat Maseeh Mau’ud alaihissalam bersabda:-

“Nabi-nabi dan rasul-rasul yang telah mendapat kedudukan tinggi, mereka bukanlah mendapatkan kedudukan tersebut dengan begitu mudah dan senang, malah mereka diuji dengan pelbagai situasi yang sangat berat, dan hanya melalui kesabaran sahaja ia dapat dilalui sehingga Allah Ta’ala memberikan mereka darjat yang tinggi.

Cuba lihat Nabi Ibrahim, berapa besar ujian yang beliau terima. Beliau memegang pisau di tangan untuk mengorbankan anaknya. Beliau sudah meletakkan pisau di leher anaknya tetapi di hadapannya adalah kambing. Ibrahim telah lulus dalam ujian itu. Tuhan juga telah menyelamatkan anaknya. Tuhan sangat gembira atas perlakuan Ibrahim. Semua ini kurnia Allah Ta’ala bahawa anak itu selamat. Jika tidak, Ibrahim memang hendak menyembelih anaknya. Sebab itu beliau telah mendapat julukan SADIQ.

Di dalam Taurat tertulis bahawa Allah Ta’ala berfirman: Wahai Ibrahim! Lihatlah bintang-bintang di atas langit, adakah engkau dapat menghitungnya? Demikian jugalah keturunan engkau tidak akan terkira banyaknya. Hanya waktu kesusahan yang sedikit perlu dilalui dan ia telah berlalu. Sebagai gantinya, betapa banyak nikmat yang diterima. Sekarang ini semua Quraisy, Yahudi dan kaum-kaum yang lain menisbatkan diri mereka sebagai keturunan Ibrahim. Hanya beberapa waktu kesusahan dilalui dan ia telah berakhir, kemudian betapa besar nikmat yang diperolehi daripada Allah Ta’ala.”

(Malfoozaat Jilid 5, halaman 416-417, cetakan Rabwah)

No comments:

Post a Comment

Makkah Al-Mukarramah

  Wahai anak-anak! Kita semua tahu bahawa alam ini diciptakan oleh Allah semata-mata untuk kekasih-Nya Nabi Muhammad sallallaahu alaihi wa...