Saturday, October 16, 2010

Lembaran Tarbiyat 06




PERSEDIAAN MENUJU AKHIRAT

“Oleh kerana hidup manusia tidak boleh dijangka, sebab itu, tuan-tuan yang berkumpul pada hari ini, mungkin pada masa akan datang tidak akan dapat berkumpul lagi.”

“Setiap orang hendaklah membuat persediaan untuk akhirat. Sebagaimana yang telah saya katakan bahawa saya tidak diberitahu nama-nama orang yang berkenaan, tetapi saya tahu dengan benar bahawa qada’ dan qadar menyatakan, satu masa nanti akan meninggalkan dunia yang fana ini. Sebab itu saya merasa amat perlu untuk menyatakan hal ini bahawa setiap orang dan setiap sahabat yang ada pada hari ini, jangan menganggap ringan tentang apa yang saya katakan, tetapi ini adalah nasihat dari sisi Allah dan utusan daripada Allah”. (Malfoozaat Jilid 1, halaman 33)

BERIMAN KEPADA KEWUJUDAN ALLAH

“Jadi, aku beritahu kepada sahabat-sabahatku, ingatlah dengan sebaik-baiknya dan dengarlah dari hati, berilah tempat di hati. Sebagaimana yang Allah Ta’ala telah buktikan dalam Al-Qur’an tentang kewujudan dan ketauhidan-Nya dengan dalil-dalil yang kuat dan mudah, ketahuilah dengan benar, amat malang sekali mereka yang melihat kudrat dan keajaiban wujud yang Maha Perkasa ini, tetapi mereka masih syak dan menzahirkan keraguan. Berkenaan dengan orang-orang seperti ini, Allah Ta’ala jelas berfirman AFILLAAHI SYAKKUN FAATIRIS SAMAAWAATI WAL ARDHI (Ibrahim:11), adakah mungkin dalam kewujudan Allah yang telah menciptakan langit dan bumi itu sesuatu yang meragukan?”

“Kebutaan ada dua jenis, buta mata dan juga buta hati. Buta mata tidak memberi kesan kepada keimanan, tetapi buta hati mempunyai pengaruh ke atas keimanan. Sebab itu perlu dan amat perlu bagi setiap orang untuk berdoa kepada Allah dengan penuh rendah diri agar mereka dikurniakan penglihatan untuk mengetahui makrifat dan hakikat yang sebenar serta terselamat daripada waswas syaitan.” (Malfoozaat Jilid 1, halaman 34)

KEIMANAN KEPADA HARI AKHIRAT

“Waswas syaitan ada banyak jenis. Dan yang paling bahaya yang ditanamkan dalam hati manusia ialah KHASIRAD DUNYA WAL AAKHIRAH. Berkenaan dengan akhirat, oleh kerana selain semua sarana kebaikan-kebaikan dan ketakwaan yang berat juga ialah beriman kepada akhirat, dan apabila insan menganggap akhirat sebagai satu cerita hikayat atau rekaan, maka ingatlah mereka telah tertolak dan rugi di kedua-dua alam. Sebab itu, ketakutan kepada akhirat juga boleh mengarahkan insan ke arah sumber makrifat yang sebenar. Dan tanpa makrifat yang sebenar, ketakutan kepada Allah secara hakiki tidak akan muncul. Jadi, ingatlah bahawa rasa waswas terhadap akhirat boleh meletakkan iman dalam keadaan bahaya dan merosakkan khatimah bil khair”. (Malfoozaat Jilid 1, halaman 34)

CARA HIDUP ORANG SOLEH

“Orang yang menghidupkan malam dengan berdiri dan sujud sehingga Subuh, adakah kamu fikir mereka itu mempunyai kekuatan jasmani yang hebat, atau adakah mereka itu terkenal sebagai seorang pahlawan yang handal? Tidak!, ingatlah dengan sebaik-baiknya, pekerjaan itu tidak akan terlaksana hanya dengan kekuatan dan kehandalan jasmani yang ada, tetapi hanya orang yang mempunyai kekuatan rohani dapat melakukannya. Mungkin ramai orang yang telah kamu lihat makan sehingga empat lima kali sehari dengan makanan yang lazat dan berkhasiat. Tetapi apa yang terjadi? Mereka diselimuti dengan mengantuk sehingga Subuh, dan Isyak pun begitu sukar untuk menunaikannya.” (Malfoozaat Jilid 1, halaman 34)

No comments:

Post a Comment

Makkah Al-Mukarramah

  Wahai anak-anak! Kita semua tahu bahawa alam ini diciptakan oleh Allah semata-mata untuk kekasih-Nya Nabi Muhammad sallallaahu alaihi wa...