Thursday, February 18, 2010

Fasik dan Kejahatan


Tidak Melakukan Perbuatan Fasik dan Kejahatan

Dalam syarat bai'at yang kedua juga ada menyatakan tentang larangan agar menghindari atau menjauhi perbuatan fasik dan jahat. Allah Ta'ala berfirman di dalam Al-Qur'an:

Dan ketahuilah olehmu bahawa di kalangan kamu ada Rasul Allah. Jika dia menuruti kehendak kebanyakan orang-orang di antara kamu, maka benar-benarlah kamu akan mendapat kesusahan. tetapi Allah menjadikan kamu cinta kepada keimanan, dan menjadikan iman itu indah dalam hati kamu serta menjadikan kamu benci kepada kekafiran, kefasikan dan kedurhakaan. Mereka itulah yang mengikuti jalan yang lurus. (Al-Hujurat:8)
Ada satu hadis, Aswad meriwayatkan daripada Abu Hurairah, dia mengatakan bahawa Rasulullah(saw) bersabda: "Apabila ada di antara kamu yang berpuasa, janganlah mengatakan perkara yang keji, jauhi perkataan fasik dan hindari kejahilan. Dan jika ada yang berbuat sesuatu yang jahil terhadapnya, katakanlah maafkan saya, saya sedang berpuasa. (Musnad Ahmad Bin Hambal, Jilid 2, halaman 356, cetakan Beirut)

Rasulullah(saw) bersabda: Mencaci maki orang Mukmin adalah fasik dan memeranginya adalah kufur.

Abdurrahman Bin Syabal meriwayatkan bahawa Rasulullah(saw) bersabda: Seorang peniaga adalah berdosa. Rawi bertanya: Ya Rasulullah! Tidakkah Allah telah menghalalkan perniagaan? Rasulullah(saw) bersabda: Kenapa tidak! Tetapi apabila berurusniaga, mereka berdusta dan bersumpah-sumpah untuk meninggikan harga.

Rawi mengatakan lagi bahawa Rasulullah(saw) bersabda: Orang yang fasik adalah ahli neraka. Ditanya lag: Ya Rasulullah! Orang fasik itu siapa? Rasulullah(saw) bersabda: Wanita-wanita juga ada yang fasik. Seseorang bertanya: Ya Rasulullah! Tidakkah mereka itu adalah ibu, saudara perempuan atau isteri-isteri kita? Rasulullah(saw) bersabda: Memang! Tetapi apabila mereka itu diberikan sesuatu mereka tidak bersyukur, dan apabila mereka diuji, mereka tidak bersabar. (Musnad Ahmad Bin Hambal, jilid 3, halaman 428, cetakan Beirut)

Dan ini juga yang harus difikirkan oleh para peniaga yakni mereka hendaklah berniaga dengan jalan yang bersih dan suci. Ini juga adalah salah satu di antara syarat bai'at.

Hazrat Masih Mau'ud(as) berkata: Telah terbukti dari Al-Qur'an bahawa orang yang fasik akan dihukum terlebih dahulu sebelum orang kafir. ... ... Ini adalah cara Allah Ta'ala, apabila suatu kaum sudah fasik dan berdosa, maka suatu kaum yang lain akan mengatasi mereka. (Malfoozaat Jilid 2, halaman 653, edidi baru)

Kemudian berkata lagi: Apabila fasik dan dosa ini sudah melampaui batasan serta menolak hukum Tuhan dan membenci tanda-tanda kemuliaan Allah sudah bermaharajalela, kemudian mereka tenggelam dalam kemewahan serta keseronokan duniawi, maka Allah Ta'ala akan memperlakukan mereka seperti Hulaku, Canggez Khan dan lain-lain. Ada tertulis bahawa pada waktu itu nanti akan kedengaran suara dari langit, Aiyuhal Kuffar, Uqtulul Fujjar. Jadi, orang yang fasik dan fujjar ini lebih hina daripada orang kafir dan patut dibenci. (Malfoozaat Jilid 3, halaman 108, edisi baru)

Kemudian berkata lagi: Doa orang yang fasik lagi zalim tidak akan diterima kerana mereka tidak ambil peduli terhadap Allah Ta'ala, lalu Allah Ta'ala pun tidak lagi melihat mereka. Apabila seorang anak sudah tidak lagi peduli kepada ayahnya, malah menentangnya, maka ayahnya juga tidak akan peduli lagi, demikian juga Tuhan. (Tafsir Hazrat Masih Mau'ud(as), Jilid 3, halaman 611, edisi baru)


No comments:

Post a Comment

Makkah Al-Mukarramah

  Wahai anak-anak! Kita semua tahu bahawa alam ini diciptakan oleh Allah semata-mata untuk kekasih-Nya Nabi Muhammad sallallaahu alaihi wa...