Khulasah
Khutbah Jumaat
HAZRAT
MIRZA MASROOR AHMAD
Hazrat
Khalifatul Maseeh al-Khamisatba
30-03-2018
(Masjid Baitul Futuh London)
<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>
Setelah
membaca Tasyahud, Ta’awudz dan Surah Al-Fatihah, antara lain Huzur berkata:-
Seorang
sahabi Rasulullahsaw bernama Hazrat Jabir bin Abdullah, anak kepada
Hazrat Abdullah bin Amar bin Arham. Setelah Hazrat Abdullah bin Amar bin Arham
syahid, Rasulullahsaw menceritakan bahawa Allah bertanya kepada
Hazrat Abdullah bin Amar bin Arham, “apa keinginan kamu?”. Dia menjawab “Wahai
Allah! Keinginan saya ialah dihidupkan kembali lagi ke dunia dan disyahidkan
pada jalan Engkau”. Oleh kerana hal itu bertentangan dengan sunnatullah,
keinginannya tidak dipenuhi. Dari kisah ini dapat diketahui darjat yang
diperlakukan oleh Allah terhadap orang shahid pada jalan Allah Ta’ala.
Hazrat
Jabir bin Abdullah telah diperingatkan oleh ayahnya sebelum syahid supaya
menjual hasil kebun dan membayar hutangnya dari seorang Yahudi. Hazrat Jabir
juga sendiri meminjam untuk memenuhi keperluannya. Ketika membuat pembayaran,
kemungkinan hasil kebun agak kurang, Hazrat Jabir meminta pertimbangan untuk
dipermudahkan dalam proses pembayaran hutang. Namun Yahudi itu tidak mahu
bertolak ansur. Ketika Rasulullahsaw mendapat tahu hal itu, bagindasaw
sendiri meminta pertimbangan dari Yahudi berkenaan, namun tidak memberi apa-apa
pengaruh ke atas Yahudi tersebut.
Riwayat
yang ada dalam Bukhari nampaknya menceritakan kejadian dalam waktu yang
berlainan. Apapun, ia menjelaskan tentang kasih sayang Rasulullahsaw.
Hazrat Jabir bin Abdullah meriwayatkan bahawa di Madinah ada seorang Yahudi
selalu memberi bantuan dalam menguruskan kebun sehinggalah musim menuai tiba.
Selepas setahun, hasil buah tidak cukup untuk membayar hutangnya. Apabila
Yahudi itu datang untuk menagih hutang, beliau memohon agar diberi tempoh
setahun lagi, tetapi Yahudi itu tidak mahu bertolak ansur dengan niat seluruh
kebun itu dapat menjadi miliknya. Apabila Rasulullahsaw dapat tahu
hal itu, bersama dengan beberapa sahabat, mereka pergi ke tempat berkenaan
untuk meminta sendiri kepada Yahudi berkenaan. Namun, Yahudi itu tidak mahu
bertolak ansur. Rasulullahsaw berjalan mengelilingi kebun itu dan
berjumpa kembali Yahudi berkenaan dan memohon sekali lagi, tetapi dia tetap
dengan pendiriannya. Rasulullahsaw memberitahu kepada Hazrat Jabir
agar menyediakan tempat untuknya tidur sebentar di kebun itu. Setelah sedar,
bagindasaw berjumpa sekali lagi kepada Yahudi itu namun tetap saja
sama. Rasulullahsaw mengelilingi kebun itu untuk kali kedua.
Kemudian bersabda: “Jabir! Petik buah sekarang dan bayar hutang kepada
Yahudi itu.” Hazrat Jabir memetik hasil dan setelah menyelesaikan
hutangnya, masih ada lagi yang tinggal dari hasil kurma tersebut. Dia sampaikan
berita gembira itu kepada Rasulullahsaw. Atas hal itu Rasulullahsaw
bersabda: “Aku bersaksi bahawa aku adalah Rasul Allah, kejadian ini
membuktikan Allah mendengar doa dan memberikan berkat atas kebun ini.”
Kejadian
ini hendaklah menjadi pedoman untuk kita. Dalam persekitaran kehidupan sebagai
Ahmadi, jangan hendaknya menganggap hutang ini satu perkara kecil sehingga
bertangguh-tangguh dalam membayarnya, ada juga perbicaraan yang terus
berlanjutan. Jadi, kita hendaklah ingat pesanan Hazrat Maseeh Mau’udas
bahawa selepas baiat, kita harus mengikuti jejak langkah para sahabat. Ini
bertujuan supaya persekitaran yang indah dapat dihidupkan.
Kejadian
ini juga mengajarkan kepada kita betapa seriusnya membayar hutang. Hazrat Jabir
meriwayatkan bahawa ada seorang sahabat berhutang sebanyak dua dinar. Apabila
meninggal dunia, Rasulullahsaw tidak mahu mendirikan solat jenazah
untuknya sehingga ada sahabat lain yang memberi jaminan untuk membayarkannya.
Lalu Rasulullahsaw mendirikan solat jenazah. Keesokan harinya,
Rasulullahsaw bertanya kepada penjamin itu samada sudah bayar atau
belum. Ini mengajarkan kepada kita betapa Rasulullahsaw sangat
memberi perhatian dalam soal membayar hutang.
Ada
juga riwayat daripada Hazrat Jabir bahawa Rasulullahsaw bersabda: “Jika
seorang mukmin meninggalkan harta, maka keluarganya akan menerimanya. Jika ada
yang meninggalkan hutang, dan daripada harta peninggalan tidak cukup melunaskan
hutangnya, atau meninggalkan anak-anak tanpa apa-apa sarana, maka hutang dan
anak-anak yang ditinggalkan akan diuruskan.”
Di
sini ada dua riwayat yang berlainan dan sebagai rumusan untuk perundangan
Islam. Pertama sekali Rasulullahsaw memberi penekanan kepada ahli
waris agar memberi perhatian dalam melunaskan hutang orang yang meninggal.
Kedua ialah tanggungjawab pemerintah Islam untuk menguruskan anak-anak yatim
yang ditinggalkan dan juga menguruskan pelunasan hutang sekiranya harta yang
ditinggalkan tidak mencukupi.
Inilah
pelajaran yang diberikan oleh Rasulullahsaw terhadap pemerintah
Islam. Mereka seharusnya memberi perhatian terhadap keperluan rakyatnya. Namun,
apa yang kita lihat hari ini, di negara-negara Islam banyak hak-hak rakyat yang
dirampas.
Ada
satu lagi riwayat tentang Hazrat Jabir. Ketika balik ke Madinah, Rasulullahsaw
bersabda bahawa “siapa yang mahu berjumpa ahli keluarga dengan segera,
mereka boleh pergi segera.” Hazrat Jabir pun mempercepatkan pergerakan
untanya. Namun, tiba-tiba untanya berhenti dan tidak mahu lagi bergerak.
Apabila Rasulullahsaw melihatnya, maka baginda mengarahkan Hazrat
Jabir agar duduk dengan memegang untanya dengan kuat kemudian memukul belakang
unta itu dengan tali pedati. Akhirnya unta itu bangun dan terus bergerak sangat
laju. Rasulullahsaw bertanya samada unta itu hendak dijual, Hazrat
Jabir menjawab “ya”.
Apabila
sampai di Madinah, Rasulullahsaw telah memberikan emas senilai
dengan unta tersebut dan mengatakan kepada Hazrat Jabir “harga unta ini dan
unta ini adalah milik kamu.” Ini kerana dalam riwayat lain keluarga Hazrat
Jabir membantah kenapa unta itu dijual sedangkan ia digunakan untuk mengangkut
air.
Jadi,
inilah kasih sayang yang telah diperlihatkan kepada para sahabat dan keturunan
mereka yang telah mengorbankan diri pada jalan Allah Ta’ala. Semoga Allah
Ta’ala sentiasa meninggikan darjat para sahabat dan kita semua dapat mencontohi
amalan mereka.
Bersama
dengan khutbah ringkas ini saya akan perdengarkan kisah dua personaliti jemaat
yang telah meninggal dunia.
Pertama
sekali ialah Bilal Sahib dari Syria telah meninggal dunia pada 17 Mac 2018
disebabkan kemalangan. Beliau lahir pada tahun 1977, ketika umurnya 17 tahun,
abangnya seorang Ahmadi telah menawarkan beliau bekerja dengan Doktor Musallim
dan dari situ mula mengenali Jemaat sehingga baiat tidak lama selepas itu.
Beliau memberi layanan yang sangat baik kepada doktor sahib sebagai tanda
terima kasih kerana melaluinya beliau telah baiat ke dalam Jemaat Ahmadiyah.
Sadr
Jemaat di sana menulis bahawa beliau seorang yang sangat baik hati. Banyak
menolong saudara Ahmadi yang lain.
Dua
hari sebelum wafat, beliau telah melunaskan canda Wasiyat, Tahrik Jadid dan
Waqfe Jadid. Tanah yang baru beliau beli pun telah dimasukkan dalam skim Wasiyat.
Beliau sangat teratur dalam membuat kiraan dan pembayaran canda. Sangat
disiplin dalam solat dan ibadat. Beliau sangat cinta kepada khilafat, mendengar
khutbah sentiasa. Sadr Sahib menyatakan bahawa apabila memperdengarkan rumusan
daripada khutbah, beliau akan menangis kerana merasakan Khalifah sedang berkata
kepada beliau. Beliau meninggalkan seorang anak lelaki dan seorang anak
perempuan, masing-masing 11 dan 12 tahun.
Abangnya
Ahmadi berada di Jerman, tetapi adik beradik lain bukan Ahmadi malah sangat
kuat menentang. Namun, pada saat kewafatannya, adik beradiknya yang ghair telah
memberikan izin kepada Ahmadi untuk memimpin solat jenazah di masjid mereka,
dan ramai yang ikut solat jenazah di belakang kami waktu itu. Itu semua kurnia
daripada Allah Ta’ala.
Personaliti
yang kedua ialah Saleema Meer Sahiba bekas Sadr Lajnah Imaillah Karachi, beliau
ini juga telah wafat pada 17 Mac 2018 dalam usia 90 tahun. Ayah beliau adalah
seorang Sahabi yang telah baiat pada tahun 1904. Beliau berkahwin pada tahun
1946, setelah partition mereka telah berhijrah ke Karachi. Pada tahun 1961
mereka pergi ke Iran. Suaminya meninggal dunia pada tahun 1964. Akhirnya beliau
kembali ke Karachi.
Beliau
bergiat dalam lapangan Ta’leem, dan mula bertugas di pejabat Lajnah dalam
pelbagai jabatan. Pada tahun 1981, apabila terbentuk Muntazimah Committee,
Khalifatul Maseeh IIIrh telah melantik beliau sebagai Chairman
Muntazimah Committee. Setelah diumumkan, beliau merasa tidak cukup pengalaman,
namun atas dasar itaat, beliau berdoa sebanyak-banyaknya kepada Allah. Selepas
itu mula menjalankan tugasnya. Dengan segera memanggil mesyuarat Majlis Amilah,
membuat kunjungan, dan menyatakan dengan tegas di hadapan semua tentang itaat,
menghubungkan diri dengan tanzeem, mengamalkan akhlak-akhlak Islami, berjihad
melawan bid’ah-bid’ah, menghindarkan diri sepenuhnya dari membuat kritikan
terhadap Nizam Jemaat. Ini banyak terdapat di kalangan Lajnah, namun kaum
lelaki juga tidak ketinggalan, mereka mengkritik tentang Nizam Jemaat. Beliau juga
menekankan agar banyak beristighfar.
Beliau
menjadi Sadr Lajnah Karachi dari tahun 1986 sehingga 1997. Banyak buku-buku
dari pihak Lajnah Karachi yang diterbitkan dalam era kepimpinan beliau. 60 buah
buku dan dua majalah yang diterbitkan. Kelas Da’i Ilallah juga telah beliau
mulakan. Khalifatul Maseeh IVrh sangat bangga dengan beliau.
Dalam
satu surat daripada Hazrat Khalifatul Maseeh IVrh tertulis seperti
berikut:-
“Laporan Lajnah Karachi telah diterima dari puan
penuh dengan keikhlasan dalam menjalankan tugas. Saya sangat mengkagumi
semangat puan-puan semua sehingga muncul doa dari lubuk hati saya semoga Allah
sentiasa memberikan kasih sayang-Nya kepada kamu semua. …”
Beliau
telah menjadi janda pada usia 36 tahun. Anaknya menyatakan bahawa tidak pernah
keluar dari mulutnya ucapan-ucapan yang tidak bersyukur atau hilang sabar.
Dalam setiap keadaan, sentiasa bersyukur kepada Allah. Dan hal ini juga yang
beliau tanamkan dalam diri anak-anaknya. Dalam satu kejadian, ketika suami
kepada seorang anaknya jatuh sakit, beliau memberikan Malfoozaat kepada
anaknya. Ketika saat nazak, anaknya menangis begitu kuat sehingga kedengaran
oleh ibunya. Ketika berhampiran ibunya, Saleema Meer Sahiba telah memarahi
anaknya dengan ucapan “kamu anak saya, sebagai anak saya, kamu tidak boleh
hilang sabar, kenapa suara tangisan kamu begitu kuat? Sabar yang sebenar adalah
sabar pada permulaan kejadian. Suami kamu adalah amanat dari Tuhan, Dia telah
ambil semula.”
Beliau
menasihatkan agar selalu berdoa, dan jangan pernah meninggalkan hubungan dengan
khalifah. Dalam soal pardah, beliau sangat tegas. Jika ada kelemahan dalam soal
pardah dilihat, beliau akan memberi nasihat dengan cara yang halus sehingga
tidak ada yang terasa disakiti.
Cucunya
memberitahu ketika hendak berkahwin, beliau menghadiahkan buku yang mengandungi
nasihat-nasihat yang sudah sedia ditandakan untuk dibaca. Beliau juga tidak
suka anak-anak remaja wanita berjaga sehingga larut malam. Beliau pernah
menjaga seorang anak Kristian, mengajarkan doa-doa dan akhlak, sehingga anak
itu berkata “saya sudah separuh seorang Ahmadi”.
Beliau
mendidik orang bawahannya bukan kerana nama tetapi beliau mahu semua mereka
tahu apa yang perlu mereka lakukan. Beliau banyak menjaga rahsia orang. Beliau
seorang yang sangat merendah diri, sama-sama bekerja dengan anggotanya.
Tawakkal kepada Allah sangat tinggi.
Semoga
Allah meninggikan darjat beliau, semoga anak-anak beliau mengikuti jejak
langkah beliau.
<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>
Disediakan oleh:
Salahuddin
bin Syed Ali
Jamia
Ahmadiyya International Ghana
30-03-2018
Teks
penuh akan menyusul, sila berhubung dengan Tuan Maulana Abdul Latief Ahmad,
Muballigh Jemaat Kota Kinabalu.
No comments:
Post a Comment