TERJEMAHAN KHUTBAH JUMAAT
HAZRAT MIRZA MASROOR AHMAD
KHALIFATUL MASEEH AL-KHAMISatba
20 Disember 2013 / 20 Fatah 1392HS
Masjid
Baitul Futuh, London
----------------------------<<<>>>----------------------------
Tasyahud, Ta’awudz dan Surah Al-Fatihah.
Dalam khutbah yang
lalu Hazrat Khalifatul Masih Sani radhiallaahu anhu menerangkan ada dua cara
untuk memelihara amalan yang baik. Berkenaan dengan perkara penting ini, hari
ini saya akan menerangkan lebih lanjut lagi.
Untuk meningkatkan
amalan baik yang ketiga, yang menjadi halangan yang perlu diperhatikan ialah
supaya amalan baik itu jangan menjadi suatu rintangan, sedangkan akidah adalah
suatu masalah untuk masa hadapan, iaitu kehidupan yang akan datang, seperti
yang telah saya sebutkan tadi bahawa masalah sesuatu amalan, tidak ada hubungan
dengan akidah. Iaitu jika aku melakukan sesuatu perkara yang salah tidak ada
pengaruhnya dengan akidah Wahdaniyyat Allah
Taala. Misalnya, tukang emas, ia beranggapan dengan mencampurkan suatu benda
yang rendah mutunya tidak akan mengubah akidahnya, yang mempercayai Tuhan itu
Esa, malah pendapatannya semakin bertambah banyak. Orang itu melihat bahawa
pendapatan yang ia perolehi, ia mendapat keuntungan dengan segera. Sedangkan
jalan yang dia pilih itu, adalah jalan yang meruntuhkan akhlaknya, bukan sahaja
meruntuhkan akhlaknya tetapi ia sebagai seorang pencuri dan penipu. Oleh itu,
perkataan apa yang boleh diberikan, amalan yang seperti itu. Orang itu
beranggapan dengan melakukan perbuatan seperti itu, tidak akan mempengaruhi
akidahnya dan tidak ada hubungan sama-sekali dengan akidah.
Ramai orang-orang
yang telah menunaikan haji. Kita dapat melihat orang-orang seperti ini ketika
berurusan dalam perniagaan, mereka lebih suka menipu, sungguhpun dalam urusan
perniagaan mereka melakukan penipuan tetapi mereka bangga dengan status mereka
sebagai seorang yang sudah menunaikan haji. Orang-orang seperti ini, ketika
berurusan dalam perniagaan mereka lupa atau mereka tidak menganggap penting
bahawa sesudah meninggal nanti, akan ada kehidupan lagi, yang segala amalan
yang dilakukan di dunia ini akan mempengaruhi kehidupan manusia ketika dia
hidup, di dunia dahulu. Begitu juga faedah yang diberikan oleh para nabi dengan
ajarannya atau siapakah yang akan memperoleh keselamatan. Perkara-perkara
seperti ini, selalunya manusia menganggap ia suatu perkara yang tidak penting,
yang lebih penting ialah, asalkan segera memperoleh keuntungan dan hati merasa
senang. Kerana itu tukang emas sanggup mencampurkan benda asing, yang rendah
mutunya dan apabila barang yang diperbuat daripada perak pula, apabila
ditimbang, dikurangi timbangannya. Para perniaga memberikan barang-barang yang
telah rosak. Pemilik kilang apabila menunjukkan barang-barang pesanan, tidak
sama kualiti barangnya, apabila barang-barang pesanan dikirimkan kepada orang
yang memesannya. Perbuatan seperti ini, umumnya berlaku di negara-negara dunia
ketiga. Oleh itu, jalan untuk meningkatkan amalan, kepentingan duniawi menjadi
halangan dan perbuatan menipu, berdusta dan berbohong merosakkan kehidupan masa
depan seseorang itu.
Hazrat Muslih Mau’ud
radhiallaahu anhu memberikan misal, ghibat adalah suatu dosa yang besar. Ada
seorang pegawai menzalimi orang bawahannya. Tetapi orang bawahannya itu tidak
berani berbuat apa-apa terhadap pegawai yang menzaliminya itu. Kebetulan ada
seorang pegawai yang pangkatnya lebih tinggi daripada pegawai tadi telah
melakukan penentangan terhadap pegawai itu. Melihat perkara itu, orang
bawahannya tadi menunjukkan perasaan gembira, kerana pegawainya itu telah
dizalimi. Orang bawahan itu berkata, kesempatan yang aku cari selama ini telah
pun aku temui. Pegawai yang selalu menzalimi diriku, yang mengucapkan perkataan
yang tidak senonoh, maka kali ini pegawai yang lebih tinggi pangkatnya telah
melakukan penentangan terhadapnya.
Samada dusta atau
tidak, orang yang tidak disukainya itu telah mendapat balasan. Dan orang
bawahan itu memikirkan, kini jika aku tidak melakukan ghibat maka jiwa dan
hartaku akan terancam dan kerana itu dia tidak merasa takut untuk melakukan
ghibat dan ia mengambil kesempatan itu selagi masih berada di dunia ini. Kerana
itu, manusia sanggup melakukan keburukan demi untuk kepentingan duniawinya. [Di
ambil dari Khutbah Mahmood, Jilid 17, Halaman 351-352, Khutbah Jumaat 29 Mei
1936]
Untuk meningkatkan
amalan baik yang keempat, yang menjadi halangan ialah, yang berhubung dengan
adat dan disebabkan adat, dapat menimbulkan kelemahan dalam diri manusia.
Terutamanya, apabila agama tidak ada pemerintahan. Yakni, disebabkan adanya
undang-undang untuk meningkatkan amalan sebahagian boleh dilakukan tetapi
malangnya orang-orang Islam, apabila membicarakan tentang akhlak, kita
mendapati akhlak orang-orang Islam telah runtuh.
Dan untuk
memperbaiki perkara itu, orang-orang Islam harus memberikan tawajjuh tentang,
telah hilangnya keadilan terutama negara-negara Islam. Disebabkan daripada dua
amalan, iaitu harus menjadi bahan renungan bagi sebuah pemerintahan Islam dan
negara-negara Islam. Bagi negara-negara yang bukan Islam sebahagian perkara
yang dilakukan oleh mereka memerlukan pembaikan tetapi mereka tidak mengetahui
apa yang dimaksudkan dengan amalan buruk dan keruntuhan akhlak? Ini kerana,
sebahagian amalan buruk yang mereka lakukan tidak dapat diperbaiki.
Oleh itu, untuk
meningkatkan amalan, pemerintah harus membuat tindakan yang sewajarnya.
Definisi untuk meningkat amalan antara agama dan pemerintah harus mempunyai
satu matlamat dan apabila berhubung untuk meningkatkan amalan, dengan adanya
undang-undang, maka adat-adat yang buruk dapat dihapuskan. Tetapi jika
undang-undang dalam pemerintahan tidak dapat menolong untuk meningkatkan amalan
seseorang, adat-adat buruk tidak dapat diubah, maka lingkungan seperti itu
boleh menimbulkan penyakit ulser.
Seperti yang dapat
kita lihat pada ketika ini, negara-negara yang maju atas nama kebebasan
terdapat banyak kelemahan dalam meningkatkan amalan. Dan melalui media
elektronik bukannya untuk meningkatkan amalan, tetapi pada ketika ini telah
tersebar keburukan di setiap tempat. Begitu merebaknya pengaruh ini, melihat
adat-adat yang sudah menjadi kebiasaan, yang kelihatannya untuk meningkatkan
amalan turut menjadi lemah. Perkara ini membuatkan anak-anak muda samada lelaki
dan wanita, kebijaksanaan mereka pun turut menjadi lemah. Dan apabila kebiasaan
itu telah menjadi adat maka untuk meninggalkannya suatu yang amat sulit.
Misalnya, seseorang yang mabuk, bila seseorang itu telah menjadi adatnya,
bermabuk-mabukan, maka untuk meninggalkan adat itu suatu yang amat sulit.
Seseorang sanggup
berkorban dengan kepercayaannya, mempercayai daripada tuhan tiga kepada Tuhan
yang satu. Tetapi bagi orang yang pemabuk pasti dalam hatinya, berkeinginan
untuk mendapatkan benda itu. Seseorang itu seumur hidupnya ia sanggup
meninggalkan akidahnya, tetapi adat yang suka bermabuk-mabukan, yang jika ia
tidak memperolehi benda itu dalam masa beberapa bulan atau beberapa tahun maka
dirinya akan merasa gelisah.
Begitu juga
orang-orang yang merokok, mereka sanggup meninggalkan keluarga, abang, kakak,
ibu-bapa serta anak-anak dan isteri demi kepercayaannya dengan Jemaat. Mereka
sanggup berkorban dan menjadi Ahmadi. Tetapi apabila disuruh untuk meninggalkan
adat merokok, mereka akan mencari pelbagai alasan. Ada yang menyatakan dengan
merokok, perut merasa selesa, jika tidak merokok maka ia tidak boleh tidur,
sebahagian pula menyatakan fikirannya akan terhapus untuk memahami sesuatu
perkara jika tidak merokok, kerana tanpa merokok membuatkan dirinya merasa
gelisah. Perkara ini bukan hanya bagi mereka yang telah masuk ke dalam Jemaat
tetapi bagi setiap orang. Sebahagian orang begitu baiknya melakukan kebaikan
dan pengorbanan tetapi apabila suatu perkara yang kecil atau kebiasaan yang
kecil bagi dirinya susah untuk dia meninggalkannya.
Hazrat Muslih Mau’ud
radhiallaahu anhu menceritakan pakcik beliau, abang kepada Hazrat Maseeh Mau’ud
alaihissalam, dia seorang yang tidak mempunyai agama. Ada di antara mereka yang
datang kepada Hazrat Maseeh Mau’ud alaihissalam adalah mereka mempunyai adat
menghisap huqqah [rokok tradisi yang terdapat di India] Tetapi tempat tinggal
Hazrat Maseeh Mau’ud alaihissalam tradisi huqqah tidak terdapat di sana. Maka
pakcik Hazrat Muslih Mau’ud radhiallaahu anhu akan membawa huqqah ke mana
sahaja dia pergi dan ketagihan dengan huqqah telah menjadi kebiasaan dalam
dirinya. Maka orang-orang yang menghisap huqqah ini mereka akan berkumpul dan
disebabkan sudah ketagihan, mereka berbual-bual perkara yang tidak membawa
apa-apa faedah.
Pada suatu kali
Hazrat Khalifatul Masih Awal radhiallaahu anhu bertanya kepada pakcik Hazrat
Muslih Mau’ud radhiallaahu anhu, apakah anda pernah solat? Lalu dia berkata,
telah menjadi tabiatnya sejak kecil apabila melihat seseorang sedang
menundukkan kepalanya ke bawah maka aku akan ketawa melihatnya, maksudnya
apabila melihat seseorang mengerjakan solat maka ia akan memperolok-olokkan
orang itu. Hazrat Muslih Mau’ud radhiallaahu anhu menceritakan lagi, pakciknya
didatangi oleh teman-temannya sambil menghisap huqqah dan mendengar
teman-temannya membicarakan perkara-perkara yang tidak senonoh menentang Islam.
Suatu kali seorang temannya ikut duduk bersama mereka dan mendengar mereka
mencaci-maki lalu temannya keluar daripada situ. Seseorang lalu bertanya kepada
orang itu, apa yang sedang terjadi? Orang itu berkata, disebabkan huqqah ini,
jiwaku memberontak mendengar caci-maki yang pada kebiasaannya, aku tidak dapat
mengawal perasaanku.
Kadang-kadang,
disebabkan kebiasaan dalam adat, menyebabkan seseorang itu boleh menjadi
terhina. Sebahagian orang mempunyai kebiasaan menipu. Walaupun ribuan kali
diberikan nasihat, walaupun diberikan nasihat dan petunjuk tetapi perbuatan
dusta tidak dapat ditinggalkan. Orang yang seperti ini sulit bagi dirinya untuk
diperbaiki. Sebenarnya perkara itu, bukan suatu yang mustahil. Jika tidak dapat
diperbaiki, maka yang perlu ialah memberikan nasihat, memberikan
khutbah-khutbah yang berterusan serta nasihat-nasihat yang bernas dan
perintah-perintah Allah Taala pun harus disampaikan. Jika seseorang itu sedikit
sahaja ada percikan api dalam keimanannya, maka nasihat itu akan membawa faedah
dalam dirinya. Perkara inilah yang Allah Taala firmankan bahawa sentiasalah
memberikan nasihat kepada orang-orang beriman kerana bagi mereka ada faedahnya.
[Di ambil dari Khutbah Mahmood, Jilid 17, Halaman 367-369 Khutbah Jumaat 5 Jun
1936]
Suatu kali ada
seseorang yang suka mencaci-maki, setiap hari dia akan mencaci-maki. Setiap
berbicara dia akan terbiasa dengan mencaci-maki. Sehingga dia tidak sedar
bahawa dia sedang ucapkan perkataan yang tidak senonoh. Ada seseorang membuat
laporan kepada Hazrat Muslih Mau’ud radhiallaahu anhu tentang perangai orang
itu. Apabila Huzur mengetahui perbuatan orang itu, dia dipanggil oleh Huzur.
Dan Huzur bertanya kepada orang itu, saya mendapat laporan bahawa anda suka
mencaci-maki, lalu orang itu berkata, siapa yang melaporkan berita itu kepada
tuan? Perhatikanlah! Dikeranakan telah menjadi kebiasaan, membuatkan dirinya
tidak sedar bahawa dia telah melakukan perkara itu. Disebabkan kebiasaan adat,
pengertian tentang suatu kebaikan menjadi terhapus. Tetapi jika seseorang itu
berusaha menghapuskan kebiasaan itu maka ia dapat memperbaiki dirinya.
Walaubagaimana pun
untuk menghindari kebiasaan adat ia suatu perkara yang sangat besar ujiannya.
Perhatikan pada hari ini, orang-orang begitu asyiknya dengan menonton
filem-filem yang tidak membawa apa-apa faedah, orang-orang begitu asyik
melayari internet sehingga sebahagian orang menjadi ketagih dengan melayari
internet. Sungguhpun seseorang itu sudah mengantuk melayari internet tetapi dia
masih lagi berjaga untuk melayari internet, yang membuatkan mereka tidak ambil
peduli terhadap anak dan isterinya.
Orang-orang seperti
ini untuk meningkatkan amalannya suatu tindakan yang amat besar. Sebab, perkara
yang kelima untuk meningkatkan amalan yang menjadi halangan, termasuk juga
anak-anak dan isteri. Amalan ini suatu halangan untuk meningkatkan amalan kita.
[Di ambil dari Khutbah Mahmood, Jilid 17, halaman 375, Khutbah Jumaat 12 Jun
1936]
Kadang-kadang dalam
untuk meningkatkan amalan yang baik, anak-anak dan isteri menjadi ujian dalam
menghadapi kesulitan. Misalnya, Islam mengajarkan supaya jangan mengambil harta
orang lain. Pada masa kini, jika seseorang memberikan amanat yang berbentuk
wang untuk disimpan sebagai amanat dan orang yang memberikan amanat itu tidak
mempunyai saksi sebagai bukti, yang ia menyimpan wangnya itu kepada seseorang.
Kadang-kadang,
orang yang diberikan amanat itu, atas sebab keperluan anak dan isterinya, orang
tersebut telah melakukan khianat terhadap dirinya dan niatnya sudah tidak
benar. Untuk memenuhi permintaan isterinya, ia telah mengambil wang yang
diamanatkan tadi. Isteri atau anaknya meminta wang kepadanya untuk membeli
sesuatu. Maka orang itu menyatakan, inilah kesempatan yang ada, yang dapat aku
tunaikan. Dengan menggunakan wang itu dapat memenuhi permintaan anak dan isterinya
atau disebabkan anaknya sakit untuk kesembuhan anaknya, ia memerlukan wang,
tetapi orang itu tidak mempunyai wang dan wang yang diamanatkan tadi telah
digunakan untuk membeli ubat. Orang itu berkata kepada dirinya, lihatlah nanti,
samada, wang itu akan dikembalikan lagi atau sebaliknya atau sesuatu perkara
yang membuatkan orang itu telah melakukan khianat terhadap dirinya. Dengan
perbuatan seperti itu, ia adalah suatu perkara yang bertentangan dengan ajaran
Islam. Apabila suatu amanat itu telah diberikan kepada seseorang maka, anda
hendaklah kembalikan amanat tersebut kepada pemiliknya. Samada amanat yang
diberikan itu mempunyai saksi atau tidak, samada mempunyai bukti ataupun tidak.
Kadang-kadang
sebahagian orang untuk menyenangkan hati anak-anaknya, ia mengambil harta
anak-anak yatim tanpa hak atau mereka cuba merosakkannya.
Kemudian, bukan
sahaja masalah dengan kewangan, bukan sahaja contoh yang telah diberikan tetapi
bagi ibu-bapa yang suka akan kebebasan dan kemajuan, mereka inilah yang selalu
melakukan perkara ini. Di negara-negara yang miskin pun berlaku perbuatan
seperti itu. Disebabkan terlalu berlembut dan tidak ada ketegasan dalam
memberikan ajaran Islam kepada anak-anak dan tidak berusaha untuk
mendisiplinkan mereka.
Apa yang saya katakan
ini, saya terpaksa meluahkan perasaan yang amat sedih, bahawa perbuatan seperti
ini pun berlaku di kalangan Jemaat kita. Dan dari waktu ke waktu, perkara
seperti ini telah berada di hadapan kita. Ada yang mengambil wang yang telah
diamanatkan, ada yang mengambil wang dengan cara menipu, ada pula yang
memberikan harta kepada anak-anak yatim tetapi tidak diberikan sepenuhnya.
Sebahagian masalah ini mendapat aduan daripada Qaza [peraturan mahkamah] bahawa
ada aduan mereka yang tinggal di negara-negara kaya, yang mengawinkan anak
perempuannya di Pakistan dan pada hari pertama perkhawinan lagi, bapa perempuan
telah memberitahu kepada menantu lelaki supaya anak perempuannya hendaklah
dilayan dengan cara kelembutan dan diberikan kebebasan kepada anaknya. Jangan
melakukan pelbagai pengekangan atau sekatan.
Maka dalam fikiran
anak perempuannya telah tertanam perkara yang tidak baik, apa yang dikatakan
oleh bapanya itu. Maka dalam fikiran anak perempuan itu, ia menganggap suaminya
tidak mengetahui apa-apa. Sedangkan ajaran Islam mengajarkan isteri harus
memberikan hak kepada suaminya dan tanggungjawab dalam rumahtangga adalah
kewajipan bagi suami.
Kadang-kadang
lelaki Pakistan berkhawin dengan wanita dari luar negara dan wanita yang
dikhawinnya itu telah dizalimi dan ibu-bapa lelaki berkata, anak perempuan
harus menerima segala penderitaan dan perwatakan lelaki memang seperti itu.
Anak-anak yang diasuh dengan cara kelembutan, tidak ada ketegasan dari ibu-bapa,
keadaan mereka akan musnah dan di rumah yang seperti itu juga akan binasa. Oleh
itu, dalam memperbaiki amalan, tidak terkira banyaknya contoh-contoh yang
terjadi yang menjadi rintangan bagi anak-anak dan isteri.
Ada juga amalan
yang menampakkan kelemahan, kerana tidak ada ketegasan terhadap anak-anak dan
isteri atau untuk memenuhi kehendak mereka. Dikeranakan terlalu menyayangi
anak-anak, amalan yang baik menjadi korban. Disebabkan anak-anak, bapa sanggup
berdusta dalam menjadi saksi, disebabkan terlalu berlembut dengan anak-anaknya.
Di negara-negara miskin dan di negara-negara dunia ketiga, pegawai-pegawai yang
bekerja suka mengambil rasuah dan penyakit seperti ini sudah umum. Mereka
mengumpul harta untuk memberikan harta itu kepada anak-anaknya, kerana itu
mereka mengambil rasuah atau tujuannya adalah supaya anak-anak mereka belajar
di sekolah-sekolah yang berprestij, kerana itulah mereka mengambil rasuah. Oleh
itu, untuk meningkatkan amalan, harus berdiri dengan semangat dalam menghadapi
halangan-halangan ini. Dan untuk memperbetulkannya, apabila kecintaan kepada
Allah Taala sampai ke puncak, melebihi kecintaan kepada anak dan isteri maka
dengan menanamkan semangat sederhana, membolehkan seorang insan itu bebas
daripada pengaruh yang tidak baik.
Halangan yang
keenam untuk meningkatkan amalan, yang menjadi halangan ialah seseorang itu
tidak memberikan bimbingan yang kekal. Yakni, dalam meningkatkan amalan
hendaknya sentiasa memberikan perhatian, barulah nanti peningkatan amalan dapat
dilakukan. [Dari Khutbah Mahmood, Jilid 17, Halaman 380, Khutbah Jumaat 12 Jun
1936]
Setiap sesuatu
pekerjaan yang ingin dikerjakan, hendaklah difikirkan terlebih dahulu. Apakah,
dengan mengerjakan pekerjaan ini membawa natijah yang baik atau pun tidak?
Apakah, dengan melakukan pekerjaan ini aku mendapat keizinan atau pun tidak?
Apakah, aku mengerjakan sesuatu perkara menurut apa yang diamalkan oleh Hazrat
Maseeh Mau’ud alaihissalam atau pun tidak, bahawa seseorang itu hendaknya
mengamalkan 700 hukum yang terdapat dalam Al Quran. Apakah aku telah pergi
terlalu jauh, daripada amalan tersebut? Misalnya, kejujuran adalah suatu
perkara yang paling penting. Perkara ini juga diperintahkan kepada para
perniaga, kepada para pekerja yang menjalankan pekerjaannya dan di lingkungan
tempat anda bekerja, perintah untuk berlaku jujur telah diberikan. Bagi seorang
perniaga, perintah untuk berlaku jujur selalu dihadapi oleh mereka. Jika
pembeli datang untuk membeli sesuatu barang, ada yang memberikan barang yang
kurang berkualiti atau mereka menaikkan harga barang yang mahu dijual atau
barang yang mahu dibeli, telah ditetapkan harganya dan barang yang dibeli pula
dikurangi pula timbangannya. Penyakit seperti ini, telah saya sebutkan sebelum
ini.
Di negara-negara
seperti di sini, perkara yang seperti itu, jarang berlaku tetapi di
negara-negara yang miskin banyak terjadi perkara seperti itu. Jadi, penjual
selalunya beranggapan pembeli tidak memiliki kemahiran dalam berurusan
jual-beli maka mereka mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan. Ada yang
menyatakan jika setiap pembeli dikurangi sedikit timbangannya maka barang yang
dijual masih lagi berbaki hingga ke petang. Inilah akhlak yang ditampilkan oleh
para perniaga, perbuatan yang seperti itu suatu yang bertentangan dengan ajaran
Islam dan Islam amat keras melarangnya.
Berbicara tentang
keuntungan, ketika Hazrat Muslih Mau’ud radhiallaahu anhu membuka kota Rabwah,
beliau menasihatkan kepada para perniaga, biarlah mendapat keuntungan sedikit
tetapi ramai pengunjung yang datang membelinya. Tetapi tidak kurang juga
keluhan dan aduan yang datang kepada saya, memberitahu perniaga-perniaga di
Rabwah begitu sekali mereka mengaut keuntungan sehingga ramai orang-orang
terpaksa pergi ke Chiniot untuk membeli barang-barang keperluan. Yakni,
seharusnya mereka pergi membeli di kedai orang-orang Ahmadi, dikeranakan
barang-barang yang dijual dengan harga yang mahal maka wang itu telah mengalir
ke tempat lain. Dan ini adalah tanggungjawab bagi para perniaga yang berniaga
di Rabwah.
Oleh itu, para
Ahmadi hendaklah memikirkan hal ini dan berusahalah untuk memperbaikinya.
Perkara ini bukan ditujukan kepada perniaga-perniaga di Rabwah tetapi di mana
sahaja mereka yang mengelarkan diri mereka sebagai seorang perniaga. Seorang
perniaga Ahmadi harus sentiasa memiliki akhlak yang baik, jika menimbang
barang, haruslah tepat dengan sukatannya. Jangan memberikan barang yang rosak
tanpa pengetahuan pihak pembeli. Keuntungan yang diperolehi biarlah munasabah
dan barang yang dijual, kurangkan sedikit harganya. Dengan membuat demikian
maka insyaAllah perniagaan akan memperoleh keberkatan dan tidak akan pernah
berkurang.
Begitu juga apapun
bidang yang diceburi oleh seorang Ahmadi, kejujuran hendaklah diutamakan dan
hendaklah hal ini menjadi bahan renungan. Bagi mereka yang baru mula belajar
berniaga, untuk meningkatkan amalan adalah suatu yang amat baik. Setiap waktu
harus berulang-ulang diingatkan bahawa amalan yang baik ini hendaklah selalu
diamalkan. Begitu juga keburukan yang lain seperti berdusta. Setiap apa yang
ucapkan, perlu diperhatikan, apakah, perkataan yang aku ucapkan itu ada
terdapat kesalahan?
Kemudian, ada
pemilik kedai yang meninggalkan kedainya, iaitu ketika tiba waktu solat dia
meninggalkan kedainya lalu ia pergi untuk menunaikan solatnya. Ada pula
perniaga ketika waktu solat, ia masih lagi membuka kedainya, dengan anggapan
seberapa banyak pembeli yang datang, mereka akan membeli dikedainya. Di satu
pihak, dia memerhatikan amalan baiknya dan bersedia untuk menunaikan solatnya.
Dan di pihak yang lain pula, dia hanya memikirkan keuntungan yang akan dia
perolehi untuk faedah duniawinya, yang seharusnya setiap pekerjaan yang dia
lakukan, terlebih dahulu dia harus memikirkan tentang pembaikan amalannya.
Tetapi dia hanya memikirkan tentang faedah duniawi dan keuntungannya sahaja.
Bagi para perniaga di Rabwah, sekali lagi saya ingin ingatkan, terdapat laporan
yang memberitahu ketika waktu solat pemilik kedai yang berniaga, mereka tidak
menutup kedai mereka ketika waktu solat. Apapun, setelah mereka mendengar
ucapan saya, pada masa ini laporan yang di terima, mereka berkata, insyaAllah
pada masa akan datang kami akan menutup kedai kami apabila tiba waktu solat.
Semoga orang-orang
ini, dapat mengamalkan apa yang mereka katakan. Begitu juga bagi
peniaga-peniaga di Qadian, pada ketika ini dikeranakan sekarang sedang
berlangsung Jalsa, maka orang ramai berasak-asak, perkara ini pun perlu
diperhatikan. Dikeranakan ramai yang datang dari luar, maka jangan pula kita
lupa akan kewajipan kita. Di sana, hendaknya mereka yang mempunyai kedai
hendaklah ditutup ketika waktu solat dan di mana sahaja di dunia, setiap Ahmadi
harus memperhatikan akan perkara ini, iaitu apa yang menjadi kewajipan untuk
dilaksanakan harus diberikan tawajjuh. Amalan yang wajib dilaksanakan perlu diingatkan
berulang-ulang, ia seperti seseorang yang menunggang kuda dengan kelajuan yang
pantas tetapi jika tidak berhati-hati ketika menunggang kuda tersebut, maka
kita boleh terjatuh dari kuda itu.
Oleh itu,
orang-orang mukmin setiap waktu harus sentiasa memperhatikan akan perkara ini,
jika kita tidak berhati-hati maka dalam beberapa saat sahaja, standard sebagai
seorang mukmin akan seperti orang yang jatuh dari kudanya dan untuk memperbaiki
amalan, tidak akan tercapai. Oleh itu, setiap masalah yang dihadapi untuk
pembaikan amalan, setiap orang harus melangkah ke jurusan yang betul. Sekali
sahaja seseorang itu terjerumus dalam keburukan maka ia akan ditenggelamkan.
Apabila seseorang itu segan untuk melakukan keburukan maka kelemahan yang lain
pun akan dapat diatasi.
Berkenaan dengan
para wanita juga akan saya terangkan. Iaitu berkenaan dengan pardah dan harus
memiliki perasaan malu. Jika perkara ini tidak diperhatikan, maka ia akan terus
berlanjutan.
Saya mendapat tahu
bahawa di Australia, sebahagian wanita-wanita Ahmadi muda yang baru datang dari
Pakistan yang menetap di Australia, apa yang diketahui mereka tidak memakai
pardah. Mana perginya pardah mereka? Sekurang-kurangnya mereka memakai pakaian
yang sopan atau selendang. Jika diperhatikan, mereka seolah-olah tidak pernah
berpardah sebelumnya. Mereka menyatakan, di Australia pardah adalah suatu
perbuatan jenayah. Apabila mereka mengetahui pardah suatu perbuatan jenayah
maka mereka yang seumur hidupnya memakai pardah, kerana rasa takut digelar
sebagai penjenayah maka mereka terpaksa meninggalkan pardah mereka.
Sedangkan, pada
hakikatnya, di Australia tidak ada undang-undang yang seperti itu dan bukan
suatu perbuatan jenayah. Tidak ada larangan dan undang-undang di sana tidak
melarang seseorang itu untuk berpardah. Semua perkara itu, hanya dikeranakan
terikut-ikut dengan fesyen dan mereka tidak mahu berpardah. Seorang wanita
Pakistan yang tinggal di Australia, menulis surat kepada saya dan dia
menyatakan bahawa saya juga dipaksa untuk meninggalkan pardah atau dikeranakan
lingkungan yang memerangkap dirinya. Tetapi ketika Huzur berkunjung ke
Australia dan memberikan pidato di Jalsa berkenaan dengan pardah, ketika itu
juga saya mulai memakai pardah dan berusaha untuk terus menegakkannya dan
doakan juga semoga perkara itu berterusan. Wanita itu juga menulis kepada saya,
supaya didoakan untuk dirinya.
Punca pardah
terpisah daripada dirinya adalah kerana perintah dalam Al Quran tidak melekat
di fikirannya, malah di rumah tidak pernah membicarakan tentang pardah. Oleh
itu, untuk memperbaiki amalan hendaklah berulang-ulang kali diberitahu tentang
keburukan dan harus menceritakan tentang kebaikan-kebaikan.
Untuk meningkatkan
amalan baik yang ketujuh, yang menjadi halangan iaitu hubungan antara manusia
dan adat kebiasaan yang lebih unggul dan kurangnya rasa takut kepada Allah [Di
ambil dari Khutbah Mahmood, Jilid 17, Halaman 383, Khutbah Jumaat 12 Jun 1936]
Kadang-kadang,
bahagian-bahagian amalan yang baik tidak dizahirkan, sifat tamak, hubungan
mesra, kaum kerabat, pertengkaran, dengki dan dendam. Misalnya, kejujuran, yang
saya berikan sebagai misal, sekali lagi saya ulangi perkara ini, bahawa seorang
insan tidak memandang kepada kejujuran, yang telah Allah Taala perintahkan
tetapi pada sesuatu kesempatan, apa pengaruhnya kejujuran itu dengan
teman-teman atau para musuh.
Begitu juga mereka
tidak memandang suatu kebenaran, yang telah Allah Taala perintahkan tetapi apa
yang dilihatnya, apakah teman-teman dan orang yang disayangi, dengan aku
berkata benar, apakah dapat merugikan mereka? Seseorang sanggup menjadi saksi
menentang musuhnya, dengan fikiran bahawa pada masa dulu aku pernah dirugikan
oleh orang itu, maka kali ini, aku telah mendapat kesempatan untuk membalas
dendam dan menjadi saksi menentang kepadanya. Amalan seperti ini yang
membuatkan diri seseorang itu menjadi lemah, kerana dalam dirinya kosong rasa
takut terhadap Allah Taala, seseorang itu harus meletakkan perintah Allah Taala
di tempat yang paling utama.
Anda harus sentiasa
meletakkan kebenaran itu, di tempat yang paling utama walaupun anda disuruh
menjadi saksi terhadap pihak lawan, orang yang dikasihi maupun terhadap
ibu-bapamu sendiri.
Untuk meningkatkan
amalan baik yang kelapan, yang menjadi halangan ialah untuk meningkatkan amalan
yang baik, akan sulit dilaksanakan selagi pembaikan dalam keluarga tidak dapat dilaksanakan.
[Diambil dari Khutbah Mahmood, Jilid 17, Halaman 384, Khutbah Jumaat 12 Jun
1936]
Kejujuran tidak
akan dapat disempurnakan atau standard kejujuran tidak akan dapat ditegakkan
selagi dalam diri anak-anak dan isteri tidak ada kerja-sama. Sebaik manapun
pengurusan dalam rumah tangga dengan pendapatan yang halal, tetapi jika isteri
merampas hak tetangga atau merugikan seseorang dengan pelbagai cara, melakukan
khianat terhadap wang seseorang atau anak mereka membawa wang rasuah ke dalam
rumah, maka rumah yang seperti itu, bukanlah rumah yang membawa pendapatan yang
halal.
Perkara ini
selalunya berlaku di rumah orang-orang yang tinggal secara beramai-ramai.
Selagi seluruh keluarga di rumah tidak berusaha untuk meningkatkan amalan yang
baik, maka pengaruh buruk boleh berjangkit kepada orang-orang yang tinggal di
dalam rumah tersebut. Walaupun isteri mempunyai akhlak yang baik tetapi suami
memperoleh pendapatan yang tidak halal, maka pengaruh buruk itu akan memberikan
kesan buruk bagi yang tinggal di rumah tersebut. Sekiranya bapa seorang yang
tawajjuh terhadap solat tetapi anak-anak pula tidak tawajjuh terhadap solat
atau bapa seorang yang rajin mengerjakan solat tetapi ibu pula tidak demikian
atau ibu sangat tawajjuh terhadap solat dan bapa pula tidak solat maka
anak-anak akan meniru apa yang ibu atau bapanya lakukan. Pada khutbah yang lalu
saya telah memberikan contoh-contoh tersebut.
Allah Taala
berfirman, Ku anfusakum wa’ah li kum Naaran
[Al Tahrim:66] Bukan diri anda sahaja yang harus terhindar dari api
jahanam, tetapi ahli keluargamu juga harus dijauhi daripada api jahanam. Tidak
cukup dirimu sahaja yang terhindar daripada api jahanam tetapi orang lain pun
harus menjadi suatu kewajipan. Jika orang lain tidak dapat menghindari
daripadanya, maka suatu hari nanti, anda juga akan ditenggelamkan.
Oleh itu, untuk
memperbaiki suatu amalan, seluruh penghuni rumah harus meningkatkan amalan yang
baik dan semua orang harus terlibat bersama dalam usaha tersebut. Dalam hal
ini, ketua keluarga di dalam rumah harus memainkan peranan penting ini.
Kebanyakkan waktu, isteri dan anak-anak menjadi lalai atau sulit untuk
menyempurnakan tugas tersebut dan untuk memperbaikinya, banyak halangan yang
dihadapi.
Selain lapan
perkara yang dikemukakan di atas tadi, ada lagi sebab-sebab yang lain yang
boleh menjadi halangan. Ini sebahagian sahaja yang saya kemukakan tetapi jika
lapan perkara yang di atas tadi jika dapat diberikan perhatian sepenuhnya maka
ke lapan perkara tersebut termasuk di dalamnya.
Apapun huraiannya
ialah, wujudnya halangan membuatkan seorang manusia itu mundur daripada jalan
Allah Taala, yang apabila sesuatu keburukan itu dekat kepada manusia maka
manusia akan dilempar jauh ke jurang. Jika kita ingin meningkatkan amalan yang
baik, maka haruslah memberikan tawajjuh terhadap perkara ini. Bukan hanya
dengan ucapan sahaja telah melakukan pembaikan tetapi haruslah mengawal diri
kita melalui kebaikan.
Hazrat Muslih Mau’ud
radhiallaahu anhu ada memberikan misal, ada seorang pensyarah yang sangat
mashyur yang berbangsa Eropah. Pensyarah ini banyak memberikan
syarahan-syarahan tetapi sewaktu dia memberikan syarahan, dia akan menggoyangkan
bahunya ke atas dan ke bawah. Orang-orang yang melihatnya lalu berkata
kepadanya, tuan kalau memberikan syarahan sangat baik sekali tetapi apabila
tuan mengoyangkan bahu tuan ke atas dan ke bawah, membuatkan orang-orang ketawa
dan menjadikan tuan sebagai bahan ejekan. Maka pensyarah itu berusaha untuk
menutupi kelemahannya tetapi usahanya itu mengambil masa yang lama.
Pada akhirnya, dia
mendapat satu cara untuk mengatasinya. Dia menggantungkan dua bilah pedang di
atas siling yang sejajar dengan ketinggian bahunya. Sambil latihan dia
memberikan syarahan. Ketika bahunya bergerak ke atas dan ke bawah, pedang yang
digantungkan itu tersentuh di bahunya. Kadang-kadang pedang itu terkena di bahagian kanan dan kadang-kadang terkena di
bahagian kiri. Walau bagiamanapun setelah dia berusaha beberapa hari, kebiasaan
yang terdapat dalam dirinya itu, lama-kelamaan kebiasaan yang dia selalu lakukan
akhirnya menghilang. [Di ambil dari Khutbah Mahmood Jilid 17, Halaman 390,
Khutbah Jumaat 12 Jun 1936]
Oleh itu, untuk
menjadikan kebiasaan yang baik, maka perlu mengamalkan cara yang seperti itu,
daripada dipaksa, lebih baik diberikan tawajjuh dan semua orang bersatu bagi
melaksanakannya. Seluruh ahli keluarga di rumah harus berusaha dan setiap
individu perlu berusaha ke arah tersebut. Tanpa pengorbanan maka usaha tersebut
akan menjadi sia-sia. Tanpa melakukan cara yang seperti itu, untuk meninggalkan
keburukan seseorang itu harus menghadapi kesulitan, barulah keburukan itu dapat
dijauhkan.
Setiap individu
Jemaat harus memeriksa dalam diri masing-masing. Ia memerlukan pengorbanan,
janji yang teguh, jika tidak, tujuan kita tidak akan tercapai. Berdirinya
Jemaat ini, membawa satu tujuan yang besar, dengan diutusnya Hazrat Maseeh Mau’ud
alaihissalam. Inilah akidah kita dan kedua-dua amalan ini harus mencapai
standard supaya tidak ada yang akan menudingkan jari mereka kepada diri kita.
[Di ambil dari Malfuzat, Jilid V, Halaman 454-455, Cetakan Rabwah]
Seperti yang telah
saya sampaikan pada khutbah yang lalu, sungguhpun kita berjaya dalam bidang
akidah hinggakan akidah yang kita pegang, yang apabila akidah Jemaat
dikemukakan di hadapan pihak musuh, betapa pun kerasnya penentangan, para musuh
akhirnya, mereka terpaksa akur, bahawa Nabi Isa alaihissalam tidak di naikkan
ke langit atau Nabi Isa alaihissalam tidak akan diturunkan dari langit. Samada
mereka mengakuinya ataupun tidak, akidah Jemaat-lah yang dapat menutupkan mulut
mereka dan mengakuinya.
Begitu juga tentang
masalah jihad, sebahagian ulama menyatakan bahawa ketika ini jihad dengan
kekerasan telah dilarang dan Islam tidak mengizinkanya. Mengenai perkara ini,
walaupun Jemaat telah mengemukakan dalil-dalil, sekurang-kurangnya ajaran
Jemaat telah meresap dalam diri mereka atau ajaran Jemaat telah mempengaruhi
pemikiran mereka.
Tetapi apabila kita
melihat dari segi amalan yang terdapat dalam diri kita, di dalam amalan kita
terdapat kelemahan, yang mana roh amalan belum meresap dalam diri kita, yang
dengan roh tersebut dapat dijadikan contoh kepada dunia, yang apabila
orang-orang melihat amalan kita yang baik, mereka tidak dapat mengingkarinya.
Sehingga kini, kita belum mencapai sepenuhnya apa yang kita inginkan, iaitu apa
yang diajarkan oleh ajaran Islam. Kebanyakkan waktu, kita lebih condong untuk
meniru perkara-perkara yang remeh, yang telah saya kemukakan contoh-contohnya.
Daripada kita meniru-niru cara orang lain, kenapa kita tidak memperbaiki diri
kita menjadi seperti besi yang kukuh. Jika kita meniru-niru cara orang lain
maka kita sendiri akan merasa malu dengan amalan yang ditiru oleh kita itu.
Oleh itu,
tunjukkanlah amalan yang baik di lapangan, sehingga mencapai kejayaan. Apa yang
perlu ialah air yang dilimpahkan kepada kita pada zaman ini, jangan membiarkan
air itu melimpah keluar dengan membazir tetapi alirkan air itu ke dalam
terusan, yang dengan air itu, dapat diserap oleh bumi, yang akan menjadi satu
keperibadian yang penting. Bukannya membiarkan air itu melimpah keluar ke sana
dan ke mari. Kita telah menetapkan sempadan dalam diri kita. Untuk memperbaiki
amalan kita, kita harus mendispilinkan diri kita, setelah itu, barulah kita
akan berhasil mencapai tujuan tersebut. Untuk mengukuhkan tembok-tembok akidah,
kita sanggup mengorbankan jiwa, harta dan masa kita tetapi untuk mengukuhkan
amalan kita, kenapa kita tidak memberikan tawajjuh terhadap perkara itu, yang
seharusnya kita lakukan.
Allah Taala telah
memberitahu kepada Hazrat Muslih Mau’ud radhiallaahu anhu cara yang paling
indah yang dikemukakan oleh beliau bahawa hanya dua tembok akidah yang terdapat
hingga kini. Dua tembok itu ialah tembok amalan, yang belum lagi dibina oleh
kita, kerana itu pencuri boleh masuk ke dalamnya dan dapat mengambil harta
kita. Tetapi apabila kita berkorban dengan menyiapkan keempat-empat tembok itu
dengan sempurna maka pencuri tidak ada ruang untuk masuk ke dalam tembok
tersebut kerana ia telah ditutup. [Di ambil dari Khutbah Mahmood, Jilid 17,
Halaman 391-392, Khutbah Jumaat 12 Jun 1936]
Oleh itu kita perlu
berjanji, bahawa kita akan korbankan keinginan kita. Begitu juga keinginan
anak-anak dan isteri kita. Dan setiap pengorbanan yang dilimpahkan akan
diusahakan, supaya pembaikan tembok amalan kita sentiasa kukuh. Kemudian kita
tidak akan dihentam dan dimalukan oleh orang-orang ghair dan di rumah kita
tidak akan dimasuki pencuri sehingga pencuri itu dapat merosakkan rumah kita.
Semoga Allah Taala menganugerahkan taufik kepada kita.
----------------------------<<<>>>----------------------------
Penterjemah
Abdul Latief Ahmad
Kota Kinabalu, Sabah
09 September 2014
No comments:
Post a Comment