TERJEMAHAN KHUTBAH JUMAAT
HAZRAT MIRZA MASROOR AHMAD
KHALIFATUL MASEEH AL-KHAMISatba
10 Januari 2014 / 10 Sulh 1393HS
Masjid
Baitul Futuh, London
----------------------------<<<>>>----------------------------
Pada dua Jumaat
yang lalu, saya ada mengemukakan khutbah Hazrat Muslih Mau’ud radhiallaahu anhu
yang menerangkan tentang bagaimana untuk meningkatkan amalan baik. Dan saya
juga memberikan beberapa sebab yang menjadi penghalang untuk kita meningkatkan
amalan baik kita. Saya juga menerangkan, jika kita ingin mencapai standard amalan
baik yang dikehendaki, maka rintangan-rintangan untuk berbuat amalan yang baik yang
dihadapi itu, harus dijauhi, kerana untuk menjauhi rintangan itu ia adalah suatu
tugas yang amat berat. Daripada topik inilah, saya akan sampaikan pada hari ini
kepada anda semua.
Kita hendaklah
sentiasa ingat, bahawa misi dan diutusnya Hazrat Maseeh Mau’ud alaihissalam
bukan setakat untuk memperbaiki amalan sahaja. Beliau dengan jelas
mengemukakan, seorang hamba-Nya, haruslah menjalinkan hubungan dengan Allah
Taala dan untuk meningkatkan amalan baik adalah suatu perkara yang penting.
Perkara-perkara seperti inilah, tujuan beliau diutus ke dunia. Selain itu, hak
terhadap hamba-hamba-Nya pun harus dilaksanakan dan semua amalan itu dapat
mengelilingi diri hamba-hamba-Nya. Selain melaksanakan amalan yang baik,
hamba-hamba-Nya perlu melaksanakan hak terhadap Allah Taala. Dalam salah satu
kesempatan, Hazrat Maseeh Mau’ud alaihissalam bersabda: ”Ingatlah, sesuatu amalan tidak akan disebut sebagai amalan, jika hanya
diucapkan di bibir sahaja.” [Malfuzat Jilid 1, Halaman 48, Edisi 2003,
Cetakan Rabwah]
Selanjutnya beliau
bersabda: ”Beratkan timbangan dalam
keimananmu. Amalan adalah timbangan sebuah iman. Jika amalan seseorang insan tidak
benar maka tiada apa yang diperoleh daripada iman yang seperti itu.” [Malfuzat
Jilid 1 Halaman 249, Edisi 2003, Cetakan Rabwah]
Oleh itu, jika kita
inginkan misi Hazrat Maseeh Mau’ud alaihissalam berguna untuk manusia dan dapat
menyempurnakan tujuan kedatangan beliau, maka setiap di antara kita akan dapat
menjauhkan rintangan tersebut, kerana dengan meningkatnya amalan baik maka kita
dapat memalingkan orang-orang yang berada di luar Jemaat condong menuju ke arah
kita dan dengan natijah tersebut, kita dapat membantu untuk menyempurnakan misi
Hazrat Maseeh Mau’ud alaihissalam Oleh itu, kita harus memikirkan bagaimana
untuk mendapatkannya? Kerana kemenangan kita, senjata yang paling besar adalah
dengan meningkatkan amalan baik kita. Yang dimaksudkan dengan kemenangan yang
besar adalah membawa seseorang itu menuju ke arah diri kita. Harus diingat,
bahawa bukan untuk kemenangan duniawi, tetapi untuk membawa orang-orang duniawi
berada di bawah tapak kaki Rasulullah sallallahu alaihi wasallam. Tetapi jika diri
kita dengan orang-orang ghair tidak ada bezanya, maka apa perlunya orang-orang
duniawi itu mendengar seruan kita. Oleh itu, kita hendaklah menguatkan amalan
kita, di samping memberikan kekuatan terhadap amalan kita, kita juga harus
berdiri teguh di atas kekuatan amalan tersebut. Daripada menakut-nakutkan orang
lain, sebaiknya kita membawa mereka kepada kebaikan daripada keseronakan
duniawi. Jika kita perhatikan dunia pada hari ini banyak rintangan duniawi yang
berada di hadapan kita. Oleh itu kita harus keluar daripada rintangan syaitan,
supaya kita dapat melaksanakan hak terhadap Allah Taala dan kita menjadi
golongan yang terbanyak di dunia ini. Tetapi untuk melalui jalan tersebut
banyak rintangan yang harus kita lalui. Kerana itu kita harus ciptakan kekuatan
dalaman dalam diri kita supaya rintangan itu dapat dijauhkan. Untuk kita
bersaing dengan orang-orang dunia terdapat beberapa peraturan yang harus kita
patuhi. Iaitu kita harus banyak berkorban menahan nafsu kita dan harus menciptakan
persekitaran dengan amalan baik. Selagi kita tidak berhasil melakukannya maka
kita tidak akan mendapat kejayaan. Seperti yang pernah saya sampaikan di dalam
khutbah yang lalu bahawa pada masa kini dunia semakin mengecil, ia seolah-olah
seperti sebuah bandar, malah boleh dikatakan seperti satu bandar. Walaupun
ribuan batu jauhnya tetapi melalui media
elektronik keburukan-keburukan dapat dijangkau ke setiap rumah. Jika
diperhatikan secara keseluruhan melalui kepantasan media elektronik, kelihatannya lebih banyak keburukan dibandingkan
dengan kebaikan. Seperti yang telah saya sampaikan sebelum ini, bahawa nisbah
kebaikan dan keburukan sudah berubah. Iaitu suatu perkara yang menurut ajaran
Islam jika seseorang itu melakukan perbuatan tersebut, maka perbuatan itu suatu
perbuatan yang buruk tetapi bagi orang-orang duniawi atau boleh kita umpamakan
masyarakat yang tidak beragama, menurut mereka perbuatan itu bukan suatu perbuatan
yang buruk. Sedangkan menurut kita perbuatan itu suatu perbuatan yang di larang
oleh ajaran Islam. Bagi orang-orang duniawi, menurut mereka ia suatu perkara
yang biasa sahaja, malah dianggap suatu perkara yang baik.
Hazrat Muslih Mau’ud
radhiallaahu anhu memberi misal di negara barat, mereka mempunyai kebiasan
dengan adat tari-menari, tetapi di zaman Hazrat Muslih Mau’ud radhiallaahu anhu
tari-menari ketika itu belum lagi umum, kalau ada pun acara tari-menari itu
diadakan di suatu tempat yang khas, yang orang-orang harus pergi ke tempat
tersebut. Tetapi pada masa kini tari-menari boleh dilihat di televisyen atau di
internet. Dan sebahagian di rumah-rumah, untuk berhibur, mereka menari-nari
dengan penuh kegilaan. Dan sebahagian rumah-rumah mengadakan pesta tari-menari
terutama ketika pada hari perkhawinan untuk hiburan dan bersuka-ria. Mereka
telah melakukan perbuatan yang tidak senonoh. Seharusnya rumah-rumah orang
Ahmadi suci daripada perkara-perkara seperti itu. Perkara ini harus diberikan
perhatian yang khusus. Pada hal, apa yang saya sampaikan ini adalah rujukan
daripada Hazrat Muslih Mau’ud radhiallaahu anhu. Beliau bersabda; tari-menari
memang sudah menjadi kebiasan dan bahagian dalam kehidupan mereka di negara
barat tetapi orang-orang menganggap ia suatu yang buruk dan secara perlahan-lahan
tradisi itu mulai menghilang. Sebelumnya, jika orang-orang menari, mereka menari sambil memegang tangan
antara satu dengan yang lain, kemudian jika kita melihat pada hari ini mereka
menari sambil mendekatkan muka mereka dan kemudian beransur-ansur jarak antara
mereka semakin berkurangan. [Diambil dari Khutbah Mahmood, Jilid 17, halaman
432, Khutbah 3 Febuari 1936, Cetakan Rabwah]
Seperti yang telah
saya katakan sebelum ini bahawa tarian yang tidak senonoh itu sudah tidak ada
batas lagi. Mereka menari-nari dengan pakaian yang tidak sopan. Kenapa tersebar
dengan meluasnya di televisyen? Ia adalah untuk memberitahu kepada dunia bahawa
keburukan telah berjaya berdiri kukuh. Ketika ini, di Pakistan yang merupakan sebuah
negara Muslim, di televisyen mereka, rancangan hiburan yang disiarkan atas nama
kebebasaan, mereka menyiarkan program-program yang tidak senonoh, dengan
pakaian yang tidak sopan. Meskipun keburukan telah berdiri kukuh, mereka telah
menguasai minda masyarakat di dunia dengan keburukan-keburukan tersebut. Dan
untuk menghadapi keburukan yang akan datang, perlu mempunyai suatu program dan
memerlukan pengorbanan. Jika perkara ini tidak dilaksanakan maka kita tidak
akan berjaya untuk mencapai maksud yang diingini.
Oleh itu, hal ini
harus menjadi bahan renungan dan kita harus bekerja keras. Untuk memperbaiki
hal ini, kita harus menjauhi rintangan ini. Dengan menggunakan cara tersebut
dapat menjauhkan rintangan yang terdapat dalam diri kita. Dengan melakukan cara
seperti itu kita dapat melawan keburukan. Bagi mendapatkannya, Hazrat Muslih Mau’ud
radhiallaahu anhu dengan cara yang sangat indah menerangkannya. Iaitu, jika
seseorang itu melakukannya maka ia akan memperoleh kejayaan. Perkara yang
dimaksudkan ialah, ia mempunyai tiga cara. Pertama, harus memiliki satu iradah
yang kuat, kedua, kebenaran dan ilmu pengetahuan yang sempurna dan ketiga,
memiliki kekuatan amalan. Tetapi ada dua yang menjadi dasar bagi suatu kekuatan
itu. Iaitu, iradah yang kuat dan kekuatan amalan. Daripada tiga perkara yang
disebutkan di atas, yang sangat berpengaruh ialah kebenaran dan ilmu pengetahuan
dan kekuatan amalan. [Diambil dari Khutbah Mahmood Jilid 17, Halaman 440,
Khutbah 10 Jilai 1936, Cetakan Rabwah]
Apapun, yang paling
utama, yang harus diingat bahawa kekuatan iradah dan kekuatan amalan, dua
perkara ini yang mampu meningkatkan amalan kita. Oleh itu, kita harus
memperkukuhkan kekuatan iradah kita dan kita harus menjauhkan diri kita dari
perkara yang boleh merosakkan kekuatan amalan kita. Jika keinginan kita berdiri
dengan teguh iaitu, terhindar dari keburukan maka barulah amalan kita memiliki
kekuatan. Apabila kekuatan dalaman terdapat dalam diri kita, maka segala
kelemahan dapat dijauhi. Kerana tanpa kekuatan itu, kita tidak dapat melakukan
apa-apa pembaikan.
Apabila ditinjau
akan perkara ini, kita boleh melihat bagaimana kekuatan iradah memainkan
peranan. Jika hubungannya dengan iradah, selalunya kerosakan sangat sedikit
berlaku, kerana anggota Jemaat atau individu menginginkan ketakwaan dan
kesucian, yang dapat menyebarkan perintah-perintah dalam ajaran Islam, yang
dapat menarik kecintaan Allah Taala dan kedekatan kepada-Nya. Hazrat Muslih Mau’ud
radhiallaahu anhu bersabda, perkara ini membuktikan, walaupun kita memiliki
kekuatan iradah tetapi natijahnya tidak demikian, maka ada dua perkara yang
menjadi penyebabnya, samada kekuatan iradah yang seharusnya terdapat dalam diri
tetapi kekuatan itu tidak dimiliki, seperti mana kekuatan akidah, kerana untuk
memperbaiki akidah dapat dilakukan dengan mudah tetapi untuk meningkatkan
amalan, kerana tidak ada kekuatan iradah maka untuk meningkatkan amalan tidak
membawa apa-apa hasil. Dan dalam hal ini, kita terpaksa mengakui bahawa
peribadatan kita pasti ada kekurangannya. Pendakwaan kita beribadah kepada
Allah Taala terdapat kekurangan kerana itu kekuatan amalan turut terjejas dan ini
memberi kesan kepada kekuatan iradah kita. Yakni, kekuatan amalan kita menjadi terjejas
dan memberikan kesan juga ke atas kekuatan iradah kita atau memerlukan bantuan
dan pertolongan Allah Taala. Perkara yang seperti inilah yang selalu berlaku
dalam diri kita. Selagi kekuatan amalan kita tidak disembuhkan, selagi itu
tidak akan membawa apa-apa faedah. Misalnya, seorang pelajar yang dengan tekun
mengingat pelajarannya tetapi dia tidak mampu mengingatinya. Selagi dia tidak
memperbaiki ingatannya sebanyak mana pun dia berusaha untuk mengingat
pelajarannya, dia tidak akan mampu untuk mengingati pelajarannya itu. [Diambil
dari Khutbah Mahmood Jilid 17, Halaman 435-436, Khutbah 10 Febuari 1936,
Cetakan Rabwah]
Oleh itu, untuk
memperbaiki ingatan perlu mengetahui puncanya, supaya mendapat panduan yang
betul atau mengubah kaedah bagaimana untuk mengingati pelajarannya. Di Pakistan
telah menjadi tradisi, pelajar-pelajar di sana suka menghafal setiap benda
samada mereka memahaminya ataupun tidak. Dan mereka sangat mahir dengan cara
seperti itu, hinggakan setiap patah perkataan dalam buku, mereka dapat
menghafalnya. Tetapi apabila mereka datang dan belajar ke negara-negara barat,
cara di sini sangat berlainan, yang mana setiap yang dipelajari harus di fahami
dengan cara yang baik. Kerana itu kadang-kadang, ketika mereka belajar di
Pakistan mereka mendapat markah yang rendah tetapi apabila mereka datang ke
sini, mereka memperoleh markah yang tinggi, mereka cepat mengikuti cara
pelajaran di sini. Dan ada pula ketika di Pakistan mereka memperoleh markah
yang tinggi tetapi ketika belajar di sini, mereka memperoleh markah yang
rendah. Di Rabwah, sekolah-sekolah Jemaat, disebabkan sistem pelajarannya
berbeza dengan lembaga peperiksaan pemerintah, maka banyak pelajar-pelajar kita
menulis surat menyatakan bahawa mereka tidak dapat mencapai markah yang
dikehendaki oleh lembaga peperiksaan pemerintah yang umum, yang diamalkan di
Pakistan. Maka kami tidak dapat menjawab soalan-soalan dalam peperiksaan
tersebut kerana lembaga peperiksaannya sangat berbeza. Hal seperti ini bukan
disebabkan seseorang itu pintar ataupun tidak, walaupun otak seseorang itu
pintar tetapi kalau tidak mengingat dengan cara yang betul, tidak akan membawa
apa-apa faedah. Ini bukan disebabkan kelemahan dalam otak seseorang itu tetapi
ada sebab-sebab yang lain. Tetapi jika seseorang itu memang sudah lemah otaknya,
maka akan sulit bagi dirinya untuk mengikuti pelajaran, maka ia harus mengubah
cara untuk mengingat pelajarannya. Di sini bagi pelajar-pelajar yang lemah
dalam pelajaran, mereka mempunyai sekolah yang khas. Mereka diberikan perhatian
sepenuhnya dan kadang-kadang mereka yang lemah dalam pelajarannya, mereka
mendapat keputusan yang cemerlang.
Oleh itu, menjadi suatu
kerisauan, apabila melihat keadaan diri kita dalam memperbaiki amalan yang baik.
Kita harus melihat, kenapa iradah untuk melakukan kebaikan masih belum berkesan.
Kita harus berusaha untuk menghindari rintangan yang menghalangi jalan
tersebut. Kemudian hendaklah perhatikan, standard ibadah kita? Sebanyak mana
usaha dalam amalan, niat baik dan keikhlasan kita. Oleh itu, terdapat dua macam
yang menjadi rintangan untuk meningkatkan amalan baik kita. Pertama, lemah
dalam kekuatan iradah dan kedua, lemah dalam kekuatan amalan. Tetapi seperti
yang telah dikemukakan sebelum ini, satu lagi kelemahan iaitu, kelemahan dalam
ilmu pengetahuan. Inilah yang membawa kesan dalam diri seseorang itu.
Jika diperhatikan
kehidupan dalam amalan kita, iradah ilmu pengetahuan pun memainkan peranan
dalam kehidupan. Contohnya, seseorang itu tidak mengetahui bahawa ada 1000
tentera yang akan datang ke rumahnya untuk menyerang, sedangkan dalam
fikirannya ia menyangka tentera yang akan datang menyerang itu cuma satu atau
dua orang sahaja. Tetapi jika orang itu pada awal lagi, ia mengetahui yang akan
datang menyerang itu seramai 1000 orang, pasti orang itu akan membuat persiapan
yang berbeza. Oleh itu, disebabkan kurangnya ilmu pengetahuan, ia dapat
menjejaskan diri seseorang itu. Dan ilmu pengetahuan meningkatkan kekuatan
iradah seseorang. Begitu juga jika seseorang itu ingin mengangkat sesuatu benda
dan pada awalnya dia menganggap bahawa benda yang ingin diangkatnya itu suatu
benda yang ringan, sedangkan benda yang akan diangkatnya itu suatu benda yang
sangat berat, maka dia tidak mampu mengangkatnya. Tetapi jika pada awalnya, dia
mengetahui bahawa benda itu sangat berat maka dia pasti akan mengubah cara,
bagaimana untuk mengangkat benda tersebut. Malah dia akan menggunakan ilmu
pengetahuannya dan menggunakan cara yang betul, dengan itu pasti dia akan
berjaya. Oleh itu, Allah Taala telah wujudkan sifat murni. Apabila sifat murni
dan kekuatan digunakan dengan cara yang betul, maka setiap pekerjaan mudah
dilakukan atau memperoleh hasil yang baik. Dan semua itu hasil daripada ilmu
pengetahuan. Jika sifat murni tidak digunakan dengan cara yang betul maka
masalah yang umum pun boleh mengakibatkan kerugian. Oleh itu, dalam hal ini
sifat murni dalam amalan hendaklah dipatuhi dan perlu menjauhi segala kelemahan
dalam memperoleh sesuatu amalan itu. Untuk itu kita perlu meluaskan ilmu
pengetahuan supaya dapat menggunakan kekuatan dengan cara yang betul dan
mengatasi segala kelemahan.
Hazrat Muslih Mau’ud
radhiallaahu anhu bersabda, bahawa Allah Taala memberikan keseimbangan kekuatan
pada setiap manusia, yang dengan kekuatan itu ia mampu mengimbangi di antara
kedua benda tersebut. Seseorang itu dapat membuat keputusannya sendiri dalam
melakukan suatu pekerjaan. Diri orang itu sendiri yang mengetahui sebanyak mana
kekuatan yang diperlukan, kerana seluruh kekuatan bukan di tangan manusia, tetapi
walaupun kekuatan itu bukan di tangan manusia otak manusia tetap terpelihara. Kerana
itu, suatu pekerjaan yang pertama kali dikerjakan, misalnya seseorang itu tidak
mampu mengangkat sesuatu benda tetapi otaknya menyatakan bahawa dia mampu
mengangkat benda tersebut, sebenarnya kekuatan itu dikawal oleh ilmu
pengetahuan seseorang. Samada ilmu pengetahuan dalaman maupun luaran. Ilmu
pengetahuan dalaman adalah melalui pemerhatian dan pengalaman manakala ilmu
pengetahuan luaran adalah melalui suara-suara dari luar yang membingitkan
telinga. Misalnya, jika ada serangan yang datang dari luar, serangan dari luar
itu membuatkan seseorang itu mengambil tindakan berhati-hati atau berwaspada.
Tetapi contoh tentang mengangkat sesuatu benda, hal itu di kawal oleh kekuatan
yang mengimbangi diri seseorang itu. Iaitu, sebelumnya orang itu tidak mampu
mengangkat sesuatu benda kerana orang itu berfikiran bahawa benda itu tidak
berat. Misalnya, benda itu beratnya sebanyak 10 kilogram tetapi dalam
fikirannya, dia menyangka benda itu beratnya cuma 5 kilogram. Tetapi jika dalam
fikirannya, benda yang akan diangkat itu beratnya sebanyak 10 kilogram maka
tentu dia mampu mengangkatnya. Jika hal ini diperhatikan dengan sebaik-baiknya,
apabila seorang insan itu memberikan cahaya ke atas amalannya, maka seseorang
itu akan mengetahui berapa banyak kekuatan yang diperlukan dalam usahanya itu.
Kadang-kadang, disebabkan tidak menggunakan ilmu pengetahuan dengan cara yang
betul seorang insan tidak mampu untuk meningkatkan amalannya. [Di ambil dari
Khutbah Mahmood Jilid 17, Halaman 437-438, Cetakan Rabwah]
Dengan keseimbangan
kekuatan manusia, ia akan berhati-hati dan disebabkan tidak memiliki ilmu
pengetahuan seseorang itu menjadi lalai. Keseimbangan kekuatan akan terwujud
apabila setiap sesuatu itu memiliki ilmu pengetahuan. Apabila seseorang itu
memiliki ilmu pengetahuan ia akan berhati-hati bagaimana cara menggunakan
sesuatu benda itu. Jika tidak mempunyai ilmu pengetahuan seseorang insan itu
tidak akan dapat melaksanakan sesuatu pekerjaan. Dan disebabkan tidak
menggunakan ilmu pengetahuan dengan cara yang betul seseorang itu akan
melakukan dosa. Contohnya, seorang anak, yang dipelihara oleh seseorang yang
terlibat dalam dosa dan setiap hari anak itu mendengar perbualan orang yang
memeliharanya itu berkata bahawa tanpa menipu kita tidak boleh hidup di dunia
ini, maka dalam otak anak itu telah terakam kata-kata yang menyatakan bahawa
tanpa menipu pada zaman ini kita tidak akan berjaya. Saya ingin memberitahu di
sini bahawa orang-orang Jemaat yang mendapat suaka politik, dalam pemikiran
mereka umumnya mereka menyatakan, walaupun mereka memberikan keterangan dengan
panjang lebar atau keterangan yang ringkas, pihak yang menguruskan suaka
politik kami, selalunya tidak meluluskan pemohonan kes kami. Sedangkan saya
telah beberapa kali nyatakan bahawa jika memberikan keterangan yang ringkas dan
berkata dengan jujur, maka kes mereka itu segera diluluskan oleh pihak yang
menguruskan kes tersebut. Banyak contoh-contoh yang saya perolehi, ramai yang
memberitahu kepada saya bahawa mereka memberikan keterangan yang ringkas dan
jujur maka dalam beberapa hari sahaja permohonan mereka diluluskan. Ingin saya
beritahu di sini bahawa orang-orang ini, mereka kurang bersabar. Jika
diperhatikan mereka yang hidup dalam suaka politik mereka sentiasa dalam
ketakutan dan banyak kerisauan yang dihadapi. Anak-anak mereka tidak dapat
pergi ke sekolah, menyebabkan mereka merasa bosan begitu juga banyak
masalah-masalah yang lain. Disebabkan masalah yang dihadapi oleh mereka itulah
maka kes mereka diluluskan oleh pihak yang menguruskan mereka. Oleh itu,
sentiasalah berkata dengan jujur dan hendaklah bertakwa kepada Allah Taala.
Jika anda menceritakan perkara yang dusta di hadapan anak-anak, antara anda
dengan pihak hakim yang menguruskan terhadap permohonan anda untuk mendapatkan
suaka politik, maka pasti anak-anak akan beranggapan bahawa berkata dusta bukan
suatu dosa. Selanjutnya ia menyatakan jika tidak berdusta dihadapan hakim pasti
kes kita tidak akan diluluskan atau kita tidak akan mendapat faedahnya. Dengan
membuat demikian maka timbul dalam pemikiran anak itu bahawa pada masa kini,
masih adakah orang yang baik yang mahu berkata benar? Maka semua percakapan
yang dusta itu terakam dalam pemikiran anak-anak dan menurut pengetahuan
anak-anak itu berkata dusta bukan perbuatan yang buruk dan natijahnya apa yang
akan timbul? Yang pastinya, apabila anak-anak itu setelah dewasa, apabila ada
kesempatan, anak-anak itu akan berkata dusta. Keseimbangan kekuatan otak segera
membuat keputusan, kerana kehidupannya dalam keadaan bahaya maka perlu untuk
berkata dusta, kerana dia beranggapan hal itu tidak membawa apa-apa kesan terhadap
dirinya. Begitu juga tentang ghibat. Sekiranya anak-anak melihat
disekelilinginya orang-orang suka berghibat maka apabila anak-anak itu dewasa,
jika dia menghadapi masalah seperti itu dan dia beranggapan jika aku berghibat
maka aku akan mendapat faedahnya, kekuatan otaknya menyatakan bahawa
disekelilinginya orang-orang suka berghibat, maka kalau berghibat tidak akan
membawa apa-apa kesan. Orang yang seperti ini beranggapan memang ia suatu dosa
tetapi bukannya dosa yang besar. Pada khutbah yang lalu saya ada menerangkan
akan perkara ini. Untuk meningkatkan amalan yang baik terdapat banyak rintangan
kerana seseorang itu beranggapan bahawa sebahagian dosa ada yang besar dan
sebahagian lagi adalah dosa kecil, kerana itu mereka sanggup melakukan perbuatan
tersebut. Dan jika seseorang itu telah melakukan suatu perbuatan dosa maka
sulit bagi diri orang itu untuk meninggalkannya. Sebenarnya otak manusia
memiliki kekuatan tetapi disebabkan maklumat melalui persekitarannya yang
diperolehi tidak betul maka perbuatan dosa yang dia lakukan, dia tidak dapat
mengusainya. Seperti satu bebanan yang ingin diangkatnya, seperti yang telah
diberikan contoh sebelum ini, jika suatu benda yang ingin diangkat, bebanannya
sangat berat maka sudah tentu orang itu tidak mampu untuk mengangkatnya, tetapi
jika dalam otaknya memberitahu bahawa dia mampu mengangkat benda itu maka dia
dengan mudahnya dapat mengangkat benda tersebut. Begitu juga cara untuk
menghapuskan dosa-dosa. Seseorang insan memiliki kekuatan untuk menghapuskan
dosa tetapi apabila suatu perbuatan dosa berada di hadapannya, lalu dia
berkata, ini suatu dosa yang kecil, apalah kesannya jika berlaku terhadap
diriku? Selagi otak tidak diberikan maklumat yang betul, sedangkan dengan menghindari satu dosa akan mendapat banyak
faedahnya, jadi untuk menghapuskan perbuatan dosa, dalam diri seseorang, ia
tidak mempunyai kekuatan. Deria rasanya mati atau boleh dikatakan kekuatan
iradahnya telah terhapus, maka perbuatan dosa pun berlaku. Oleh itu, untuk
meningkatkan amalan yang baik memerlukan tiga kekuatan.
Seseorang itu perlu
memiliki kekuatan iradah, memerlukan ilmu pengetahuan dan harus menciptakan
kekuatan amalan dalam dirinya. Dan harus ingat, kerana dengan adanya ilmu
pengetahuan maka kekuatan iradah pun turut meningkat atau seseorang itu sudah
bersedia untuk melakukan amalan baik tersebut. Huraiannya ialah, untuk
meningkatkan amalan baik ada tiga perkara yang diperlukan oleh kita. Pertama,
kekuatan iradah iaitu seseorang itu mampu melakukan tugas-tugas yang besar.
Dengan ilmu pengetahuan kekuatan iradah pun turut memiliki tanggungjawab, iaitu
seseorang itu dapat membezakan perbuatan mana yang salah dan mana yang betul.
Dan perbuatan yang betul selalunya mendapat pertolongan dan ia harus
menyempurnakan amalan tersebut. Jangan membiarkan kesempatan untuk meninggalkan
perbuatan yang sia-sia. Kekuatan amalan yang ketiga, iaitu organ yang mengikuti
iradah kita, bukannya iradah yang buruk tetapi iradah yang baik dan perintah
daripada iradah yang baik itu jangan sekali-kali diingkari.
Semua perkara yang
disebutkan tadi adalah supaya dosa dapat dikeluarkan dari dalam diri kita, ini yang
menjadi asasnya, iaitu melalui amalan yang baik. Kita harus memberikan kuasa
kepada kekuatan iradah, supaya perintah kekuatan iradah itu tetap berdiri kukuh
dan jangan sampai tipu-muslihat mengatasi diri kita. Jangan memberikan
kesempatan terhadapa dosa kecil ataupun besar mengatasi diri kita. Dengan ilmu
pengetahuan yang benar dapat memelihara diri kita daripada perbuatan yang
sia-sia. Seperti yang telah diberikan contoh di atas, iaitu deria rasa boleh
mati jika dosa kecil dan besar meliputi diri seorang insan dan kesempatan untuk
meningkatkan amalan baik akan terlepas. Dan kadang-kadang boleh juga berlaku,
disebabkan tidak memiliki ilmu pengetahuan maka kekuatan iradah tidak dapat
membuat keputusan, iaitu apa yang harus dilakukan. Begitu juga apabila kekuatan
amalan memperoleh keteguhan maka serendah manapun kekuatan iradah tersebut ia
dapat menerimanya.
Hazrat Muslih Mau’ud
radhiallaahu anhu bersabda: Di sini harus diingat bahawa ada dua kelemahan
dalam kekuatan amalan, iaitu hakiki dan bukan hakiki. Yang bukan hakiki, ia
memiliki kekuatan tetapi disebabkan sudah terbiasa dengan adat atau kebiasaan
yang lama menyebabkan ia menjadi berkarat. Dan hakiki pula ialah disebabkan
sudah lama tidak digunakan maka ia seperti benda yang sudah mati dan memerlukan
pertolongan daripada luar. Yang bukan hakiki, misalnya, seseorang itu mempunyai
kekuatan untuk mengangkat sesuatu benda tetapi kerana bukan kebiasaannya
mengangkat bebanan seperti itu, maka orang itu merasa terperanjat dan
ketakutan. Tetapi jika orang itu diberikan sedikit dorongan, pasti dia mampu
mengangkat bebanan tersebut dan orang itu pasti berjaya melakukannya. Dan misal
bagi hakiki pula disebabkan seseorang itu telah lama tidak mengerjakan sesuatu
pekerjaan maka ia tidak memiliki kekuatan, sedangkan berat bebanan itu cuma 10
atau 20 kilogram sahaja. Maka orang yang seperti ini memerlukan pertolongan.
Begitu juga untuk meningkatkan kekuatan iradah dan kekuatan amalan harus ada
caranya. Oleh itu, jika kekuatan tidak dimiliki maka perlu mendapatkan sumber
daripada luar supaya pekerjaan itu menjadi sempurna. Begitu juga untuk
meningkatkan amalan dan setiap orang itu memerlukan pelbagai rawatan. Untuk satu
penyakit ubatnya bukan untuk semua orang. Sebahagian memerlukan kekuatan
iradah, sebahagian yang lain memerlukan kekuatan amalan dan sebahagian yang
lain disebabkan bebanan terlalu banyak, yang ia tidak mampu mengangkatnya, maka
seseorang itu memerlukan pertolongan dari luar. [Diambil dari Khutbah Mahmood
Jilid 17, Halaman 441, Khutbah 10 Julai 1936, Cetakan Rabwah]
Pada masa kini kita
harus memperlihatkan jati diri, Jemaat harus mempamerkan jati dirinya dan
badan-badan dalam organisasi pun harus memperlihatkan jati diri. Oleh itu, kita
harus memberikan tawajjuh untuk meningkatkan amalan baik, harus ciptakan
suasana seperti itu, perlu memperkukuhkan kekuatan iradah kita, begitu juga
kekuatan amalan supaya kita dapat menyempurnakan tujuan kedatangan Hazrat Masih
Mau’ud alaihissalam ke dunia.
Dan setiap sifat
murni, seperti mana Allah Taala memberikan kekuatan kepada kita, segala karat
yang melekatkan dalam diri kita hendaklah dihapuskan. Insya Allah huraian
selanjutnya akan disampaikan pada masa akan datang. Akhir sekali, saya akan sampaikan
sabda Hazrat Maseeh Mau’ud alaihissalam di hadapan anda semua. Beliau bersabda:
Jika menginginkan pembaikan daripada Allah Taala, haruslah mengorbankan
kekuatan dalam diri kita, inilah caranya sebuah keimanan itu. [Malfuzat Jilid
1, Halaman 92, Edisi 2003, Cetakan Rabwah]
Oleh itu, jika
menginginkan pembaikan, haruslah melalui kekuatan iradah dan berdoa. Berikan
pengorbanan atas kekuatan itu. Apabila kekuatan iradah dan kekuatan amalan
memiliki kedudukan tertinggi, itulah yang disebutkan sebuah keimanan. Dan setiap
pekerjaan yang ia lakukan adalah dengan keredhaan Allah Taala. Keredhaan
daripada-Nya harus diberikan tawajjuh sepenuhnya. Kemudian beliau bersabda
lagi, anda hanya perlihatkan teladan dalam amalan dan amalan itu begitu
bersinarnya sehingga orang lain dapat menerimanya. [Malfuzat Jilid 1, Halaman
116, Edisi 2003, Cetakan Rabwah]
Kerana selagi
amalan itu tidak bersinar maka tiada sesiapa yang akan menerimanya. Selagi
dalaman kamu keadaannya tidak bersih dan tidak bersinar maka tiada sesiapa yang
akan membelinya. Selagi diri anda tidak mencapai akhlak tertinggi maka anda
tidak akan sampai ke puncaknya. Oleh itu, untuk memperbaiki amalan perlu
bekerja keras dan perlu berkesinambungan supaya setiap orang Ahmadi yang
mengakui dirinya Ahmadi dapat menyempurnakan maksud tersebut. Hazrat Maseeh Mau’ud
alaihissalam menginginkan setiap di antara kita menjadi Muslim yang hakiki.
Semoga Allah Taala menganugerahkan taufik kepada kita semua.
Setelah solat nanti
saya akan mengadakan solat jenazah ghaib. Seorang yang bernama Mukkaram Master
Masyrik Ali Sahib M.A. dari Kolkata, India. Pada 3 Januari 2014 dalam usia 80
tahun, beliau telah meninggal dunia. Inna
lillahi wa inna ilaihi rajiun. Pada tahun lalu lagi beliau telah sakit,
beliau juga telah dibawa ke Jepun untuk mendapatkan rawatan, di sana beliau
mulai sembuh dari penyakitnya. Dan pada ketika ini, beliau tinggal bersama anak
perempuannya di Qadian. Pada tahun 1965 beliau telah baiat masuk ke dalam
Jemaat ini, sejak daripada itu hingga akhir hidup beliau, beliau sibuk dengan
Dawat Illallah. Selama 48 tahun beliau berkhidmat dengan Jemaat ini. Selama
itu, beliau telah memegang jawatan sebagai Seketeri Tabligh, Qaid Khuddamul
Ahmadiyyah, Nazim Ansarullah bahagian Banggal, Naib Amir dan Amir di Kolkata.
Kemudian dalam tempoh yang lama beliau mendapat taufik menjadi Amir di daerah
Banggal dan Assam. Begitu juga beliau menjadi ketua untuk pertablighan di Nepal
dan ahli dalam Anjuman Waqfe Jadid di Qadian. Beliau juga menerbitkan risalah
‘Al Busra’ dalam bahasa Banggali dan beliau sendiri yang mengirimkan kepada
anggota Jemaat. Mukkaram Nazir Sahib A’la Qadian, Inaam Khauri Sahib berkata,
saya pernah bersama-sama beliau pergi ke Banggal dan Assam, walaupun dalam
keadaan yang merbahaya beliau masih menyampaikan pidato ketika acara Jalsa
Salana. Sebanyak 3 kali saya bersama beliau keluar dan tanpa merasa takut,
hanya Allah Taala yang melindungi kami ketika itu. Kenderaan dan peralatan yang
lain dirosakkan oleh para penentang tetapi kami dipelihara oleh Allah Taala.
Beliau tanpa rasa takut, di setiap tempat yang merbahaya beliau lalui. Setiap
perjalanan beliau mendapat pertolongan daripada Allah Taala yang menjadi tanda
bagi dirinya. Berdirinya Jemaat di Banggal dan Assam adalah semasa di zaman
beliau. Beliau seorang yang baik hati, bertakwa dan mempunyai sifat seperti
Darwish. Beliau seorang Musi, jenazah beliau dikebumikan di Bahisyti Maqbarah.
Beliau meninggalkan 3 anak perempuan dan 2 lelaki. Seorang anak lelaki beliau
iaitu Hasmatullah Sahib yang selalu membaca nazam ketika Jalsa Salana, pastinya
anggota Jemaat mengenalinya. Beliau juga membaca nazam di M.T.A. Semoga Allah
Taala meninggikan darjat Almarhum dan semoga Allah memberikan taufik kepada
anak-anaknya berjalan di atas langkah kebaikan.
----------------------------<<<>>>----------------------------
Penterjemah
Abdul Latief Ahmad
Kota Kinabalu, Sabah
18 April 2014
No comments:
Post a Comment