TERJEMAHAN
KHUTBAH
JUMAAT
HAZRAT
MIRZA MASROOR AHMAD
KHALIFATUL
MASEEH AL-KHAMISatba
09 MAC
2012 / 09 AMAN 1391HS
15
Rabi’us Tsani 1433HQ
Masjid Baitul Futuh, Morden, London
>>>>>>>>>>>>>>>
<<<<<<<<<<<<<<<
Setelah membaca
Tasyahud, Ta’awudz dan Surah Al-Fatihah, Huzur meneruskan Khutbah seperti
berikut:-
Para Anbiyya yang
datang ke dunia tujuan mereka adalah untuk mendekatkan hamba-hamba-Nya kepada
Allah Ta’ala, menjadikan mereka hamba-hamba yang suka beribadah, begitu juga
menjadikan mereka berjalan mengikut landasan yang diajarkan oleh-Nya. Di antara
para Anbiyya yang datang membawa ajaran yang kamil dan sempurna adalah
junjungan kita Nabi Muhammad saw. Baginda mengajarkan ajaran yang diturunkan
dari langit untuk disebarkan kepada dunia.
Amanat
yang baginda bawa untuk disebarkan kepada dunia tidak ada tandingannya. Baginda
menyampaikan amanat ini bukan sahaja kepada orang-orang Badwi malah kepada
hamba sahaya, raja-raja dan rais-rais (ketua-ketua) tanpa ada perasaan takut
dalam menyampaikan amanat yang hakiki itu. Tugas agung ini juga diamanatkan
kepada para sahabat. Lalu 1400 tahun kemudian menurut janji Allah Ta’ala, Dia
akan mengutus Ghulam Sadiq (hamba sejati) daripada Nabi Muhammad saw iaitu
Hazrat Maseeh Mau’ud a.s. Beliau adalah orang yang akan mengambil tugas agung
ini untuk memanggil sekalian insan kepada Allah Ta’ala.
Beliau
a.s. memberitahu kepada dunia bagaimana caranya untuk berhubung dengan Allah Ta’ala,
bagaimana untuk menuju kepada-Nya. Beliau memberitahukan untuk mencari dan
berkeinginan untuk sampai kepada-Nya, maka pada masa ini hanya Islam sahaja
yang akan dapat membawa manusia kepada Allah Ta’ala. Beliau a.s juga mengajak
orang-orang yang tidak beragama menuju kepada-Nya. Ada serangkap Nazam yang
beliau sabdakan iaitu “Hai Manusia,
inilah cahaya Tuhan yang akan engkau perolehi”. [Aina Kamalat Islam, Rohani
Khazain Jilid 5 halaman 225]
Kemudian
dalam salah satu tulisannya, beliau a.s
bersabda, jika mahu mengkaji dan menyelusuri secara mendalam, selain Islam
agama-agama lain yang terdapat di dunia pasti ada terdapat kesalahan di
dalamnya. Ini adalah kerana pada peringkat awal lagi agama-agama tersebut
membawa ajaran yang dusta. [Agama-agama yang ada pada masa ini mempunyai ajaran
yang salah kerana pada peringkat awalnya agama-agama itu membawa ajaran yang
dusta] kerana setelah kedatangan Islam, Tuhan telah meninggalkan agama tersebut.
Ianya seperti sebuah kebun yang tidak lagi mempunyai tukang kebun yang bertugas
mengairi dan membersihkannya. Oleh sebab itu agama-agama tersebut secara
beransur-ansur telah menjadi rosak. Seluruh tanaman yang tumbuh menjadi kering
lalu dipenuhi dengan rumput-rumput yang berduri. Dan agama rohani yang
sepatutnya menjadi akar yang kuat telah lenyap dan hanya meninggalkan
tulisan-tulisan kering. {Islam, Pidato Sialkot, Rohani Khazain Jilid 20 halaman
203}
Selanjutnya
beliau a.s menghuraikan bahawa Islam adalah syariat yang terakhir, kerana itu
Allah Ta’ala tidak menjadikan ajarannya kering gersang seperti agama-agama
lain, kerana setiap abad di pelbagai tempat dan masa, Allah Ta’ala sentiasa
mengutus penjaganya supaya kebun itu sentiasa menghijau. Dan pada masa ini,
Allah Ta’ala telah mengutus aku untuk menjaga kebun-kebun tersebut. Dan aku
adalah Mujaddid Millenium terakhir. Oleh itu, untuk melihat kebun itu kelihatan
indah dan menghasilkan buah-buahan, maka setiap orang-orang Muslim mempunyai
kewajipan untuk bergabung dengan Asyik Sadiq (pencinta sejati) daripada Nabi
Muhammad saw, kerana melalui beliau sahaja yang akan dapat memperhubungkan yang
hidup dengan Allah Ta’ala.
Beliau
a.s bukan mengajarkan kecantikan ajaran Islam di benua India sahaja tetapi
telah sampai ke negara-negara lain. Bukan setakat itu sahaja, beliau a.s juga
telah meniupkan roh ke dalam hati para sahabat untuk bai’at di tangan beliau
a.s dan memerintahkan para sahabat untuk menyampaikan amanat itu kepada dunia,
supaya dapat menarik mereka menuju kepada Allah Ta’ala dan dapat menjalinkan
ikatan dengan-Nya. Dan jalinan ini hanya dapat dilakukan apabila memiliki
hubungan hakiki dengan Ghulam Sadiq (hamba sejati) daripada Nabi Muhammad saw.
Orang-orang yang bai’at di tangan Hazrat Maseeh Mau’ud a.s terdiri daripada
orang-orang miskin, buruh, tuan tanah, petani, buta huruf, orang gaji, peniaga,
golongan terpelajar dan menurut kemampuan masing-masing.
Setelah
menjalinkan persahabatan dan memperoleh faedah tentang hakiki Islam, lalu mereka
berusaha untuk menyampaikan amanat tersebut kepada dunia. Begitu juga para
sahabat menyampaikan amanat ini di kawasan masing-masing. Setelah menyampaikan
amanat tersebut, para penganut agama lain mulai menerima ajaran Islam. Dan
mereka masuk ke dalam agama ini disebabkan kurnia daripada Allah Ta’ala.
Orang-orang inilah yang menyampaikan ajaran Islam dengan begitu cepat, bukan
sahaja di India malah mereka telah menyampaikan amanat tersebut keluar dari
benua India. Pada hari ini saya akan menceritakan kisah-kisah pertablighan yang
dilakukan oleh mereka.
Hazrat
Imamuddin Sahib r.a menerangkan suatu kali Maulvi Fatah Din Sahib telah menulis
surat untuk berdebat dengan Maulvi Abdus Subhan Maniawala di Dharamkot. Kami
bersama Maulvi Abdullah Sahib Kashmiri telah tiba di Dharamkot, di situ
orang-orang sudah mulai berkumpul. Maulvi Subahan Mania apabila melihat
orang-orang Jemaat, dia pergi berjumpa dengan seorang ketua di Bhagowala yang
bernama Baseen Singh. Orang-orang Jemaat pun ikut pergi ke Bhagowala. [Begitu
semangatnya untuk bertabligh, mereka tiba di situ].
Pada
akhirnya Baseen Singh Sahib bersetuju dan mempengerusikan perbahasan itu berkenaan
dengan soal hidup dan matinya Nabi Isa. Tetapi pihak lawan terduduk diam.
[Yakni, mereka mempertikaikan dan mulai membantah] lalu dia berkata, saya akan
berbahas jika tuan dapat buktikan nama Mirza Sahib ada di dalam Al-Quran. [Dia
meletakkan syarat bahawa harus ada nama yang dimaksudkan] iaitu nama Mirza
Ghulam Ahmad anak kepada Mirza Ghulam Murtaza. [Jika terdapat nama itu dalam
Al-Quran barulah saya akan percaya, jika tidak perbahasan tidak akan
dijalankan] Maulvi Abdullah Sahib berkata, saya akan perlihatkan dalam Al-Quran,
lalu Maulvi ghair ini menuntut jawapan dari Maulvi Abdullah Sahib lalu beliau
berkata, jika para Anbiyya terdahulu ada menyebutkan nama serta nama bapa
mereka maka perlihatkan pada saya. Tetapi jika tuan tidak dapat buktikan,
kenapa persolan ini ditimbulkan kepada kami? Mendengar persoalan ini, pihak
lawan tidak dapat menjawabnya.
Akhirnya
mereka merasa malu lalu terduduk diam. Ketua Baseen Singh lalu berkata, Maulvi
ghair ini tidak tahu apa-apa. [Lalu terkeluar dari mulutnya kata-kata makian
dalam bahasa Punjabi] Pada akhirnya, Tuhan memberikan kemenangan pada Jemaat.
Peristiwa perbahasan ini kami ceritakan kepada Hazrat Sahib [Hazrat Maseeh Mau’ud
a.s.] lalu beliau a.s menjawab kenapa tuan tidak menyatakan bahawa Tuhan ada
meletakkan nama saya dalam Al-Quran iaitu
Ismu Ahmad. [Diambil dari Riwayat Sahabat, Tanpa Penerbit Jil 5 hal 57
Riwayat Hazrat Imamuddin Sahib]
Hazrat
Pir Iftikhar Ahmad Sahib menceritakan tentang bapanya Majad Pir Ahmad Jan Sahib
bahawa beliau telah menerima pendakwaan Hazrat Maseeh Mau’ud a.s. [Kejadian ini
berlaku sebelum bai’at beliau menerima Hazrat Maseeh Mau’ud a.s sebagai
Mujaddid pada zaman ini] Kawan-kawan beliau samada yang mengenalinya maupun
yang tidak mengenalinya mulai tergesa-gesa menerbitkan risalah yang panjang
lebar yang menceritakan keadaan masa kini. [Ketika mereka menulis risalah itu,
katanya] artikel itu telah diterbitkan dalam Al-Fazl. Bapa saya menceritakan,
selain bertabligh melalui penerbitan risalah, beliau juga meminta
murid-muridnya mengambil bahagian dalam pengorbanan harta, hingga akhir hidup
beliau, beliau lalui kehidupannya dengan berkhidmat pada Jemaat. Seberapa yang
termampu beliau akan berikan candah dan menerbitkan risalah-risalah. [Daftar
Riwayat Sahabat Tanpa Penerbit Jil 7 hal 1, Riwayat Hazrat Pir Muhammad
Iftikhar Ahmad Sahib] Inilah tujuan Hazrat Maseeh Mau’ud a.s diutus pada zaman
ini.
Dengan
kurnia Allah Ta’ala selain buku-buku dan risalah, Jemaat juga mempunyai siaran
M.T.A yang menyiarkan program agama dalam pelbagai bahasa. Pada permulannya
M.T.A cuma memiliki satu satelit sahaja dan siarannya hanya untuk beberapa jam
sahaja. Tetapi pada hari ini M.T.A sudah memiliki 10 satelit yang telah
menyiarkan programnya ke seluruh dunia.
Ketika
ini di India masih memakai Disc yang besar tetapi sedang diusahakan Insya Allah
Disc yang berukuran 1-2 kaki sahaja boleh mendapat siaran M.T.A. Hazrat Master
Nazir Hussain Sahib bapa kepada Hakim Muhammad Husain Sahib [Marham Isa]
berkata, ketika remaja saya bersemangat untuk bertabligh, lalu saya tinggal
bersama bapa saya sehingga September 1903 di Lahore. Pada masa itu seorang
Ahmadi yang bernama Abu Sayyid Arab datang berjumpa bapa saya. Ketika beliau
melihat saya yang suka bertabligh, maka beliau mengajarkan dalil-dalil yang
mudah tentang kewafatan Nabi Isa a.s dan kedatangan Maseeh Mau’ud a.s.
Setelah
mendengar dalil tersebut saya pergi berjumpa dengan imam masjid di Bati Darwaza
dan dalil yang sama saya kemukakan kepadanya. Dan imam itu berkata, saya mahu
lihat jika anda sedang berjalan dengan Mirza Sahib, dan ketika beliau mahu
masuk ke rumahnya cuba perhatikan, adakah debu melekat di wajahnya? Jika anda
dapat buktikan barulah saya akan memberikan jawapan dan akan memberitahu
hakikat yang sebenar. Dikeranakan saya telah beberapa kali sebelum ini pernah
berjalan dengan Hazrat Maseeh Mau’ud a.s. Mendengar kata-kata imam itu lalu
saya bergegas pergi ke Qadian dan saya berkesempatan berjalan dengan Hazrat
Maseeh Mau’ud a.s pada waktu pagi.
Ketika
berjalan dengan Huzur, beliau a.s. berjalan sangat cepat dan kadang-kadang saya
terpaksa berlari-lari dari belakang mengikuti Huzur. Kebetulan pada waktu itu
udara berhembus yang membuatkan debu-debu berterbangan dan debu-debu itu
mengena muka orang-orang yang berada di situ. Dan ketika Huzur menuju pulang
dari bersiar-siar lalu Huzur menunggu orang-orang di depan rumah beliau a.s.
Mereka berdiri membuat bulatan dan saya ikut berdiri bersama mereka. Dan saya
memperhatikan wajah orang-orang yang berada di situ dan wajah Hazrat Maseeh Mau’ud
a.s dengan penuh teliti. Ketika saya melihat wajah Hazrat Masih Maud a.s saya
merasa amat hairan kerana kelihatan wajah beliau a.s sedikit pun tidak berdebu
tetapi wajah orang lain penuh dengan debu. Peristiwa itu saya ceritakan kepada
Hazrat Khalifatul Maseeh Awal r.a, dan beliau berkata itulah tanda beliau a.s
sebagai Maseeh Mau’ud a.s.
Kemudian
saya balik ke Lahore berjumpa kembali dengan imam masjid itu dan menceritakan
semua kejadian bersama dengan Hazrat Maseeh Mau’ud a.s. Kemudian setelah kejadian itu saya berjumpa denagn
Hazrat Khalifatul Maseeh Awal r.a. Saya memberitahu kepadanya inilah tanda
orang yang dijanjikan. Mendengar cerita itu, imam itu segera menjawab; saya
tidak mempercayainya. Anda telah mengada-adakan cerita yang diajar oleh Hakim
Nuruddin. Walau bagaimanapun orang ini telah mahrum daripada bukti tersebut.
Dan kami melihat di depan mata kami sendiri peristiwa itu. [Daftar Riwayat
Sahabat Tanpa Penerbit Jil 7 hal 62 Riwayat Hazrat Master Nazir Hussain Sahib]
Kemudian,
Hazrat Sher Muhammad Sahib berkata bahawa satu kali saya bermimpi ada sebuah
perigi yang dipenuhi oleh susu, saya dan kawan-kawan minum susu tersebut
berbaldi-baldi sehingga perigi itu menjadi kering. Lalu saya pergi berjumpa
dengan Maulvi Fatahuddin Sahib dan menceritakan mimpi saya itu. Beliau berkata,
sebaiknya tuan pergi berjumpa dengan Maulvi Abdul Karim Sahib atau Maulvi
Nuruddin Sahib. Lalu saya datang ke Qadian berjumpa dengan Maulvi Abdul Karim
Sahib dan menceritakan mimpi saya kepada beliau. Beliau berkata “Susu” ertinya adalah ilmu. Saya berkata
bahawa saya buta huruf tidak pandai membaca. Beliau berkata ilmu yang
dimaksudkan di sini bahawa Tuhan yang akan mengajarkannya. Dan maksud “Berbaldi-baldi susu yang diminum”
ertinya ialah kawan-kawan tuan akan mendapat kurnia daripada pendakwaan Hazrat
Maseeh Mau’ud a.s. Dan maksud “perigi
menjadi kering” bahawa orang-orang yang menghalang pertablighan tuan dan
menghalang pendakwaan Hazrat Maseeh Mau’ud a.s suatu hari nanti mereka akan mati
di hadapanmu.
Demikianlah,
setelah itu ketiga-tiga maksud mimpi tersebut menjadi sempurna. Sungguhpun ada
penentangan dari Khan Fatah, berkat pertolongan Allah Ta’ala dan doa-doa dari
orang-orang Ahmadi, berkampung-kampung orang telah masuk ke dalam Jemaat.
[Daftar Riwayat Sahabat, Tanpa Terbitan Jil 7 hal 83 Riwayat Shah Muhammad
Sahib]
Kemudian
Hazrat Qazi Nuhammad Yusof Sahib dari Mardan menceritakan bahawa beliau telah
mendapat kesempatan mengadakan pelayaran dari India ke Bombay, Karachi, Quetta,
Mustunak, Afganistan, Jalalabad dan Kabul. Bahagian Punjab pula beliau pergi ke
Murree, Qadian, Gurdaspur, Amritsar, Rawalpindi, Sialkot, Lahore dan Wazirabad.
Beliau juga pergi di perbatasan dan Agency, begitu juga ke Swat, Jammu Kashmir,
Rozabal Hazrat Yus Asaf kuburan Nabi Isa yang terletak di Mohallah Khanyar.
Apabila
saya telah baiat maka di saat itu juga seluruh sekolah Islam, pelajar-pelajar
mereka di Peshawar mengenali Jemaat dengan nama Qadiani, Qadian atau Mirza
Qadian. [Yakni, sejurus saya baiat seluruh sekolah menjadi masyhur dengan
gelaran tersebut] Jika saya pergi bermain bola di Shani Bagh mereka akan
mengumpat dan nama Jemaat menjadi sangat masyhur, orang-orang akan bersoal
jawab dan mengadakan perbahasan. Sama ada di sekolah atau di mana sahaja ada
kesempatan, mereka akan mengumpat mengenai Jemaat dan perkara ini sudah umum.
Setelah saya tamat bekerja di sekolah lalu saya keluar dari daerah itu, saya
menuju ke Peshawar dan ke perbatasan, kerana saya selalu ke daerah-daerah
bersama Honourable Chief Commissioner diperbatasan, dan secara kebetulan berjumpa
dengan Agency di situ.
Semua
pelajar-pelajar daerah di perbatasan belajar di Islamik Kolej dan Mission
Kolej, saya berjumpa dengan ketua di situ...[Di situ pun saya bertabligh]
Mereka yang tinggal diperbatasan dan yang mempunyai fitrat yang baik telah
menerima Ahmadiyyah melalui risalah, tulisan atau daripada perbicaraan saya
dengan mereka. Orang-orang yang masuk Jemaat melalui saya ada kira-kira 250
orang. Ada di antara mereka yang telah wafat dan ada yang masih hidup [Tetapi
ada yang memberitahu sebahagian di antara mereka ada yang masuk Jemaat di masa
Hazrat Khalifah Maseeh Tsani r.a.] Amanat telah pun di sampaikan dan masih ada
sebahagian Jemaat di sana. [Diambil dari Daftar Riwayat Sahabat Tanpa Penerbit
Jil 7 hal 197-198 Riwayat Hazrat Qazi Muhammad Yusof Sahib]
Hazrat
Ahmad Deen Sahib r.a. anak kepada Manna Sahib berkata, pada satu kali dalam
khutbah Jumaat saya mendengar dari mulut Hazrat Maseeh Mau’ud a.s, beliau bersabda;
Jemaatku yang tidak memiliki ilmu pun boleh mengalahkan orang-orang ghair.
Mereka tidak akan mampu berdebat dengan orang-orang Jemaatku. Saya melihat
sendiri pengalaman ini. Saya memang tidak memiliki ilmu dan buta huruf tetapi
saya dapat membuat ulama-ulama ghair terdiam dan kalah. Saya berkata; anda
semua pendusta sedangkan saya tidak berilmu dan buta huruf. [Daftar Riwayat
Sahabat tanpa Terbitan Jil 7 hal 26 Riwayat Ahmad Deen Sahib]
Yakni,
para Maulvi ingkar daripada beriman kerana saya buta huruf. Hazrat Dr. Muhammad
Bakhs Sahib anak Mian Kale Khan Sahib berkata, pada tahun 1903 melalui surat
dari Chawani Chattuk daerah Simla telah baiat. Huzur telah mengunjungi daerah
ini pada tahun 1902. Waktu itu Huzur memakai inai di janggut beliau dan kain
menutupi kepala beliau a.s di bahagian bilik hanya ditutupi oleh cadar. Huzur
pergi berdekatan dengan masjid Mubarak yang mempunyai halaman dan beliau a.s
duduk di atas charpai [Katil tradisional orang India] ketika itu ada empat dan
lima orang yang bersalaman dengan beliau a.s dan setiap di antara mereka
menceritakan keadaan mereka.
Huzur
bertanya dengan saya; tuan dari mana? Saya memberitahu bahawa saya dari daerah
Chirawali, Kapurthala. Saya bekerja di kilang senjata. Di tempat itu saya
seorang sahaja Ahmadi dan untuk bertabligh dengan askar-askar agak susah. [Saya
bersemangat dalam bertabligh tetapi di tempat saya agak susah untuk bertabligh]
Pegawai di situ tidak membenarkan saya bertabligh] Tuan tidak akan keseorangan,
teruskan bertabligh jangan risau. Huzur lalu berkata, apakah tuan tinggal di
rumah askar? Saya berkata; kami akan bertukar tinggal di rumah askar setiap
tiga tahun sekali. Huzur berkata, di mana sahaja tuan pergi usahakan berjumpa
dengan orang-orang Jemaat. [Daftar Riwayat Sahabat Tanpa Terbitan Jil 7 hal 126
Riwayat Hazrat Dr Muhammad Bakhs Sahib] Ini adalah petunjuk yang paling penting
dari Huzur bahawa setiap orang Ahmadi harus berhubung di mana sahaja kita
berada.
Hazrat
Mammu Khan Sahib anak kepada Kale Khan Sahib berkata, pada tahun 1902 saya
bermimpi bahawa bulan pecah dari langit dan jatuh dalam dompet saya. Mimpi itu
saya ceritakan kepada Sayyid Muhammad Shah Sahib seorang yang mukhlis. Beliau
menyatakan bahawa tuan akan mendapat kehormatan atau akan bai’at dengan seorang
yang suci. Ketika itu usia saya 24 tahun. Saya dan Sayyid Muhammad Shah Sahib
pergi ke sekolah Machiwara, di situ ada dua orang pekerja, pekerja itu
bertabligh dengan saya.
Pada
ketika itu nubuatan tentang Pandit Lekhram telah menjadi buah mulut. Saya
memohon kepada Sayyid Muhammad Shah jika nubuatan tentang Pandit Lekhram
betul-betul sempurna, maka saya akan baiat, dan nubuatan itu memang sempurna,
maka saya terus baiat. Pada waktu itu Maulvi Abdul Karim masih hidup. Saya
mengambil bai’at melalui surat dengan Sayyid Muhammad Shah Sahib dan surat itu
disampaikan kepada Huzur. [Yakni, ketika surat itu disampaikan kepada Hazrat
Masih Maud a.s. maka Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib sendiri yang menjawab
surat saya itu] Setelah itu surat tersebut telah sampai atas nama saya, bahawa
bai’at saya telah diterima dan Huzur mendoakan untuk saya. Saya bai’at melalui
surat pada tahun 1904 dan pada 1906 saya ke Qadian dan bai’at di tangan Huzur. [Catatan
dari Daftar Riwayat Sahabat, Tanpa Penerbit Jil 7 hal 149 Riwayat Hazrat Mammu
Khan Sahib]
Hazrat
Mian Abdul Rasheed Sahib menerangkan ada seorang ghair Ahmadi yang bekerja di
stesen keretapi dan dia telah terpengaruh dengan ajaran Arya. Ibu bapanya amat
risau tentang keadaan anaknya itu, maka ibu bapanya membawa anaknya itu
berjumpa dengan Maulvi ghair di masjid Begum Shahi. Ketika orang itu
mengemukkan bantahan di hadapan Maulvi, tentang ajaran Arya maka Maulvi itu
sangat marah dan cuba memukulnya. [Dia mengkritik ajaran Arya, tetapi Maulvi
itu tidak dapat menjawabnya lalu hendak memukul orang itu] Lalu orang itu lari
meninggalkan Maulvi tersebut. Ketika itu ada orang mengikutinya dari belakang,
melihat kejadian itu seorang Ahmadi iaitu Ahmad Deen Sahib yang bekerja sebagai
Jerumatan [menjahit kain yang koyak] pun ikut bersama dan saya mengikutinya
sampai ke rumah.
Setelah
mengetahui kisahnya, orang itu datang kepada saya [orang itu datang kepada Mian
Abdul Rasheed Sahib] dan menceritakan semua kejadian tersebut. Saya berkata
kepadanya; kita harus berjumpa dengan Maulvi ghair itu dan memberitahu perkara
sebenar. [Beliau merasa sedih, bagaimana seorang Muslim boleh masuk ajaran
Arya. Perkara ini menyebabkan orang Ahmadi merasa amat sedih, Maulvi kerjanya
hanya pandai memukul] Saya bersama-samanya pergi ke rumah orang yang telah
masuk agama Arya itu.
Ketika
pertama kali saya berbicara dengan orang itu, dia cuba mengelak tidak mahu
bercakap dengan saya. Dan dia berterus terang bahawa dia telah memeluk agama
Arya. Dia memberitahu bahawa anda tidak dapat mempengaruhi saya kerana saya
telah masuk agama Arya. Dan orang itu menyatakan bahawa dia tidak memakan
daging sepertimana amalan orang-orang Arya tidak memakan daging. Saya terus
mengikuti orang itu di dalam upacara majlis dan peribadatan mereka. Setelah
beberapa lama kemudian dia sudah mulai rapat dengan saya. Apabila orang itu
keluar bersiar-siar, saya pun ikut bersama-samanya, kadang-kadang saya sanggup
menunggu menemaninya.
Beberapa
hari kemudian adalah cuti umum [Perayaan Easter] Saya berkata kepadanya, mari
ikut saya pergi ke Qadian. Dia berkata, dia belum bersedia untuk ke sana lalu
dia berkata, saya tidak mahu pergi berjumpa dengan Maulvi-maulvi. Saya
berkali-kali memujuknya dan menerangkan kedudukan sebenar. Saya memberitahu
kepadanya, jika anda ke Qadian anda tidak akan disusahkan dan anda tidak akan
diperlakukan dengan cara yang tidak hormat. Jika anda mahu mengkritik anda
boleh lakukan dan saya yang bertanggungjawab selama anda di sana. Pada akhirnya
dia bersetuju untuk pergi. [Kami pun tiba di Qadian]
Ketika
sampai di sana kami berjumpa dengan Hazrat Maulvi Sahib. [Yakni, Hazrat Maulvi
Nuruddin Sahib Khalifatul Maseeh Awal] beliau dengan sopan melayani orang itu
lalu berkata kepadanya, anda boleh membantah apa sahaja, saya akan menjawabnya.
Lalu saya memberitahu kepada Hazrat Khalifatul Maseeh Awal bahawa orang ini
tidak makan daging sepertimana orang-orang Hindu tidak memakan daging. Lalu
Hazrat Maulvi Nuruddin membawa kuah Dhal dan beberapa keping roti untuk
diberikan kepada tetamu tersebut. Melihat layanan yang baik itu, orang itu
mulai tersentuh hatinya. [Bahawa makanan pun mereka sediakan] Ketika saya pergi
untuk solat Zohor, saya membawa orang itu bersama saya.
Selepas
solat, Huzur duduk di masjid Mubarak, pada waktu itu Hazrat Maseeh Maud a.s
kebetulan membicarakan tentang ajaran Arya, mengenai bantahan dari orang-orang
Arya dan Huzur menjawab bantahan mereka. Orang itu merasa tersentuh mendengar
jawapan yang diberikan oleh Huzur. Dan kritikan-kritikan selama ini mulai
hilang dan dia mulai tertarik dengan ajaran Islam. Selepas solat Asar saya
membawanya mendengar daras Al-Quran yang disampaikan oleh Hazrat Maulvi
Nuruddin. [Di masa Hazrat Maseeh Mau’ud a.s. beliau a.s. selalu mengadakan daras
Al Quran, dia berkata, saya membawanya ke sana] yang diadakan di masjid Aqsa.
Selepas itu, kami berdua berjumpa dengan Hazrat Maulvi Nuruddin dan saya
berkata kepada Hazrat Maulvi Nuruddin, Huzur! berikan penerangan kepada orang
ini. Maulvi Sahib berkata; apa yang dia
mahu bantah silakan. Lalu orang itu minta menerangkan tentang daging dan Maulvi
Nuruddin dengan cara yang indah menerangkan kepadanya dan jawapan yang
diberikan dapat memuaskan hatinya. Selepas solat Maghrib kami hadir berjumpa
dengan Huzur di masjid Mubarak. Huzur duduk sambil berbual-bual. Orang-orang
selalunya akan bersoal jawab dengan Maulvi Abdul Karim. Tetapi orang yang
bersama dengan saya, dia hanya mendengar perbincangan tersebut dan langsung
tidak membantah.
Pada
hari selanjutnya, pada waktu solat Zohor dia berwudhu dan mengerjakan solat,
ketika itu dia berkesempatan mendengar daras daripada Hazrat Maulvi Nuruddin
Sahib. Dan pada hari ketiga orang Arya itu baiat di tangan Huzur dan dia masuk
ke dalam Islam. [Seterusnya diterangkan] Sekarang dia telah terikat kasih
sayang terhadap Islam dan akan menerangkan dalam majlis orang-orang Arya
tentang kecantikan Islam dan akan menjawab kritikan-kritikan dari pihak
Arya.[Di ambil dari Daftar Riwayat Sahabat, Tanpa Penerbit Daftar no 11 hal 30-32
Riwayat Hazrat Mian Abdul Rasheed Sahib]
Inilah
kesedihan yang dirasai oleh orang Jemaat, sungguhpun dia seorang sahaja yang
menjadi Muslim, kita tidak akan mensia-siakan dia.
Kemudian
Hazrat Mian Abdul Aziz Sahib Al Ma’ruf Mughal Sahib berkata, ada seorang Maulvi
Pathan dari Nile Ghumbad [Menceritakan hal Maulvi-maulvi Pathan] yang kira-kira
pertengahan umur, saya telah bertabligh dengannya dan dia mengakui dengan
berkata; memang Hazrat Maseeh Mau’ud a.s adalah benar, tetapi kamu tidak
mempunyai faedah bertabligh dengan saya kerana telah menjadi kebiasaan kaum
kami jika sekali sahaja mengingkarinya biarpun Tuhan sendiri datang memberitahu
kepada kami maka kami tidak akan beriman. Setelah itu, apa yang terjadi kepada
Maulvi itu dia membunuh diri dan akhirnya mati. [Di ambil dari Daftar Riwayat
Sahabat Tanpa Penerbit Jil 9 hal 28 Riwayat Mian Abdul Aziz Sahib]
Begitu
juga ada kisah yang kedua masih berkenaan dengan Maulvi. Secara kebetulan dia
juga seorang Pathan, dia mencintai seseorang sehingga disebabkan perkara itu
dia telah mengambil racun lalu dia membunuh diri. Dia mempunyai kedai di Lohare
Mandi. Apabila kami lalu di depan kedainya dia akan menunggu kami dan
menyatakan, lihatlah orang kafir sedang lalu. Suatu kali saya berkata
kepadanya, anda cubalah selidiki dahulu baru buktikan. Setiap kali kami lalu di
situ dia akan berkata bahawa kami adalah orang kafir. Dia berkata; jika Tuhan
datang kepada saya dan suruh beriman , saya tidak akan beriman. Inilah jawapan
yang diberikannya. [Di ambil dari Daftar Riwayat Sahabat Tanpa Penerbit Jil 9
hal 28 Riwayat Mian Abdul Aziz Sahib]
Hazrat
Munsyi Qazi Mahbub Alam Sahib meriwayatkan bahawa saya mulai bertabligh kepada
Mian Musa Sahib dan mengirimkan dia ke Qadian. Tetapi malangnya dia pulang
kembali dari Qadian tanpa bai’at. Sejak daripada itu, saya kadang-kadang
memperdengarkan berita-berita di dalam akhbar Badr kepadanya. Kemudian pada
suatu kali saya perdengarkan sebuah hadis di mana seorang Badwi yang datang
kepada Nabi Muhammad s.a.w dan bertanya kepada baginda, apakah tuan seorang
rasul Allah? Lalu Nabi Muhammad s.a.w berkata, demi Tuhan, saya adalah rasul
Allah. Mendengar ucapan baginda, orang Badwi itu langsung bai’at dan
kabilah-kabilahnya pun turut bai’at. Peristiwa ini saya perdengarkan kepada
Mian Muhammad Musa Sahib lalu hatinya tersentuh, ketika itu juga dia mengambil
sekeping kad [Yakni, pada zaman dahulu kad digunakan sebagai ganti menggunakan
surat] dia menulis atas nama Hazrat Sahib dengan menyatakan demi Tuhan apakah
tuan seorang Al Masih? Ketika kad itu sampai kepada Hazrat Sahib lalu Huzur
memberikan surat itu kepada Maulvi Abdul Karim Sahib dan memerintahkan beliau
menulisnya. Beliau a.s bersabda, tulislah demi atas nama Tuhan bahawa saya
seorang Al Masih yang telah dijanjikan oleh Nabi Muhammad saw kepada umatnya.
Dan
dalam kad itu Maulvi Abdul Karim Sahib juga menulis beberapa ayat untuknya, isi
surat itu bahawa beliau telah berikrar atas nama Tuhan bahawa beliau adalah Al
Masih, sekarang apakah anda beriman atau azab Tuhan akan datang. Ketika kad ini
sampai maka Mian Muhammad Musa Sahib dan keluarganya menyatakan bai’at dalam
suratnya. Begitu juga dia berkata, sekarang saya tidak keseorangan lagi malah
Allah Ta’ala pun telah bersama dengan saya. [Daftar Riwayat Sahabat, Tanpa
Penerbit Jil 9 hal 136-137 Riwayat Munsyi Qazi Mahbub Alam Sahib]
Kemudian
Munsyi Qazi Mahbub Alam Sahib menerangkan bahawa di Lahore ada seorang peguam,
namanya Karim Bakhs Uruf Bakra [Tidak tahu kenapa dia meletakkan nama seperti
itu] Dia dengan tidak rasa malu telah mencaci maki Hazrat Maseeh Maud a.s [Dia
menggunakan perkataan kotor dengan mencaci maki] Dia berkata siapa yang
menyatakan bahawa Al Masih sudah datang? Saya ketika itu lalu berkata, saya
akan buktikan bahawa Al Masih sudah datang. [Yakni, Hazrat Isa a.s. telah
wafat] Dia dengan tiba-tiba menampar muka saya dengan kuat lalu saya hilang
pertimbangan dan terus rebah. Apabila saya pergi dari situ dan pada keesokkan
malamnya saya melihat dalam rukya bahawa Karim Bakhs Uruf Bakra sedang duduk di
atas charpai (katil) yang sudah patah dan di bawah charpai itu ada sebuah
lubang yang besar dan dia jatuh ke dalam lubang tersebut. Keadaan dia ketika
itu amat menyedihkan.
Pada
paginya saya bangun dan memberitahu akan rukya saya kepadanya lalu saya berkata
kepadanya bahawa; anda akan mendapat kehinaan. Beberapa waktu kemudian anak
perempuannya yang sudah janda tanpa hubungan yang sah telah mengandung, dia
merasa amat malu menanggungnya lalu menyuruh anaknya itu melakukan pengguguran
[Abortion] dan anak dalam kandungan pun mati. Ketika polis mengetahuinya,
siasatan pun telah dijalankan. Dia telah banyak membelanjakan wang untuk urusan
tersebut. Kehormatannya telah musnah, kerana malu dia tidak pernah keluar dari
rumahnya. Pada suatu kali saya memanggil dan berjumpa dengannya dan berkata
bahawa anda telah mencaci maki Hazrat Maseeh Mau’ud a.s dengan perkataan yang
kotor, sekarang anda menerima balasannya, lalu dia langsung tidak menjawab
apa-apa. [Di ambil dari Riwayat Sahabat, Tanpa Penerbit Jil 9 hal 206-207
Riwayat Munsyi Qazi Mahbub Alam Sahib]
Inilah
yang berlaku pada masa ini, jika kita berkata yang benar dengan para Maulvi di
Pakistan. Dengan segera, seperti yang saya sentuh sebelum ini bahawa jika kita
bergantung kepada undang-undang, tindakan undang-undang akan berlaku. Mereka
tanpa rasa malu mengaitkan kehormatan Nabi Muhammad saw dan dibawanya ke
mahkamah. Inilah situasi yang berlaku pada hari ini.
Hazrat
Munsyi Qazi Mahbub Alam Sahib menerangkan; pernikahan saya yang beberkat telah
didoakan oleh Hazrat Sahib. Saya telah bertabligh dengan ibu mentua saya. Dan
dia amat tersentuh dengan apa yang saya sampaikan [Ibu mentuanya bukan Ahmadi,
ketika ditabligh kepadanya membuatkan hatinya tersentuh tetapi dia tidak baiat]
Pada suatu kali dia telah memberikan barang kemasnya kepada saya dan meminta
saya sampaikan barang kemas itu kepada Hazrat Maseeh Mau’ud a.s, dan
beritahukan dengan beliau a.s bahawa ganjarannya akan saya terima kiamat nanti.
Lalu saya pun membawa barang kemas itu ke Qadian dan saya memberikan kepada Hazrat
Maseeh Mau’ud a.s sambil berkata barang kemas ini adalah daripada ibu mentuanya
dan dia berpesan bahawa dia akan menerima ganjaran pada hari kiamat nanti. Dan
Huzur menerima barang kemas tersebut dan dari lidah mubarak beliau a.s berkata,
Insya Allah dia akan menerima ganjaran itu nanti.
Beberapa
waktu kemudian ibu mentuanya wafat dan saya tidak menyembahyangkan jenazah
beliau kerana beliau tidak bai’at. Dan apabila saya berjumpa dengan Hazrat
Maseeh Maud a.s. dan memberitahu kepada beliau a.s. bahawa ibu mentunya telah
wafat tetapi saya tidak menyembahyangkan jenazahnya. [Kejadian ini berlaku pada
tahun 1906] Huzur bersabda, tuan harus sembahyangkan jenazahnya kerana melihat
daripada amalannya, membuktikan bahawa dia seorang Ahmadi. [ Daftar Riwayat
Sahabat, Tanpa Penerbit Jil 9 hal 265-266 Riwayat Munsyi Qazi Mahbub Alam
Sahib]
Kemungkinan
dia tidak baiat kerana disebabkan oleh pengaruh lingkungan atau dia tidak
memiliki pengetahuan. Tetapi amalannya membuktikan bahawa dia seorang Ahmadi.
Kedatangan Hazrat Maseeh Mau’ud a.s adalah untuk menyebarkan ajaran Islam,
begitu juga tujuannya adalah untuk dapat berhubung dengan Allah Ta’ala. Dan ibu
mentuanya itu telah memberikan segala-galanya. Dia telah memberikan suatu
barang yang barang tersebut yang dia amat cintai. Barang seperti itu memang
disayangi oleh setiap wanita dan barang kemas seperti itu pada masa dahulu amat
berharga, pada masa inipun tetap berharga tetapi wanita itu tetap memberikannya
kerana dia takut pada hari kiamat. Hatinya telah mendapat keredhaan daripada
Allah Ta’ala dan dia menyempurnakan keinginannya.
Tetapi
di sini ingin dijelaskan, janganlah menyangka jika ada seseorang menganggap
Ahmadiyyah ini benar tetapi tidak baiat lalu dia dianggap sebagai orang Ahmadi.
Situasi seperti ibu mentua Munsyi Qazi, dia telah mengorbanankan harta yang dia
cintai untuk penyebaran Islam, dia persembahkan hartanya kepada Hazrat Maseeh
Mau’ud a.s di mana Munsyi Qazi sanggup datang ke Qadian untuk memberikan barang
kemas tersebut. Bukan hanya dalam hati menganggap Jemaat ini benar, ini tidak
mencukupi kerana di dalam satu kesempatan Hazrat Maseeh Mau’ud a.s ada
bersabda, jika seseorang itu menganggap Jemaat ini benar maka dia hendaklah
menzahirkan keimanannya. Jika keadaan tidak memaksa maka dia harus bergabung
dengan Jemaat ini lalu dia harus baiat. Jangan hanya bercakap bahawa kami
menganggap Jemaat ini benar tetapi tidak baiat, ini belum mencukupi. [Di ambil
dari Malfoozaat Jil 5 hal 526 Cetakan Rabwah] Setiap keputusan di buat mengikut
keadaan.
Hazrat
Maulana Ghulam Rasul Sahib Rajiki menerangkan bahawa saya telah pun baiat dan
telah membaca buku-buku Hazrat Maseeh Mau’ud a.s. Dan dengan itu mulai timbul semangat
untuk bertabligh. Pada waktu itu cara saya bertabligh adalah seperti berikut.
Jika saya melihat ada empat atau lima orang yang sedang berkumpul maka saya
akan memberikan salam dengan mengucapkan Assalamu Alaikum lalu mereka berkata,
apa yang sudah berlaku? Maka saya menjawab bahawa Hazrat Imam Mahdi telah
datang. Mendengar kata-kata itu mereka mentertawakannya. Lalu saya berkata,
kaji dan selidikilah dahulu. Walau bagaimanapun, setidak-tidaknya saya telah
membuka jalan untuk memulainya dahulu dan kesempatan untuk bertabligh telah
terbuka [Daftar Riwayat Sahabat tanpa terbitan Jil 10 hal 36 Riwayat Hazrat
Maulana Ghulam Rasul Sahib Rajaki]
Kesempatan
diperoleh setelah keluar bertabligh. Pada masa ini di seluruh tempat, Jemaat
membahagi-bahagikan risalah yang dengan cara ini orang-orang akan bersoal jawab
tentang Jemaat. Dengan cara ini peluang hendaklah diambil untuk bertabligh.
Bukan setakat memberikan risalah-risalah dan memberitahu bahawa Jemaat
Ahmadiyyah membawa amanat keamanan lalu menyatakan bahawa tugas telah dipenuhi.
Tetapi kita hendaklah mengadakan hubungan dengan mereka dan sedapat mungkin
dipertimbangankan hubungan baik
tersebut. Seperti apa yang berlaku di United Kingdom pada masa ini
Jemaat sedang mendirikan masjid-masjid.
Dengan
kurnia Allah Ta’ala tiga buah masjid telah pun di rasmikan. Dan tiga lagi
masjid InsyaAllah akan didirikan dalam tempoh satu bulan daripada sekarang.
Sekarang Jemaat di United Kingdom telah pun memberikan tawajjuh (perhatian) terhadap
perkara ini. Maka itu, hendaknya jalan tabligh akan terbuka luas. Hendaklah
menjalinkan hubungan yang baik dan ciptakan sebanyak-banyaknya persekitaran
yang mempunyai ramai orang Jemaat. Kerana orang-orang di sini sangat menentang
jika orang-orang Islam mendirikan masjid, jadi harus diberikan tawajjuh
(perhatian) terhadap hal ini. Wartawan pun ikut bersama ketika masjid-masjid kita
dirasmikan. Dengan kurnia Allah Taala sebelumnya kita tidak ada hubungan dengan
mereka tetapi mereka sekarang telah mendapat maklumat yang betul tentang Jemaat
dan maklumat yang mereka ambil, kita hendaklah mengambil faedah itu sepenuhnya.
Kemudian
Hazrat Maulana Ghulam Rasul Sahib Rajaki menerangkan bahawa Mian Ghulam
Muhammad Sahib dari satu kaum Araien dari daerah Sayyidullah Pur wilayah Pahlia
yang terletak di Gujrat. Dengan kurnia Allah Ta’ala mereka masuk Jemaat melalui
saya. Begitu baiknya mereka hinggakan Imam masjid di Sayyidullah Pur yang
bernama Maulvi Ghuas Muhammad Sahib seorang Ahli Hadis, beliau pun dengan
kurnia Allah Ta’ala telah menerima Ahmadiyyah melalui saya. [Daftar Riwayat
Sahabat tanpa terbitan Jil 10 hal 63-64 Riwayat Hazrat Maulana Ghulam Rasul
sahib Rajaki]
Ada
juga Maulvi-maulvi yang berfitrat baik yang memahami tentang agama. Pada masa
ini juga ada yang seperti itu. Terdapat juga di Pakistan dan di negara-negara
lain. Mereka amat keras kalau membicarakan masalah agama dan disebabkan
mendengar dari mulut orang-orang sahaja, maka timbul perlawanan terhadap Hazrat
Maseeh Mau’ud a.s, tetapi apabila mereka memiliki pengetahuan yang hakiki,
membaca dan memahami, maka mereka akan bai’at masuk ke dalam Jemaat. [Daftar
Riwayat Sahabat, Tanpa Penerbit Jil 10 hal 219 Riwayat Maulvi Muhammad Abdullah
Sahib]
Riwayat-riwayat
yang telah disampaikan rasanya cukup setakat ini, Insya Allah akan disampaikan
di masa akan datang. Semoga Allah Ta’ala meninggikan darjat para sahabat yang
telah menyampaikan amanat Imam Zaman dan mereka telah menyampaikan tabligh,
begitu juga pekerjaan ini masih terus berjalan. Pada hari ini, keturunan mereka
sedang menikmati buah manis daripada kerja keras, kebaikan dan ketakwaan
mereka. Oleh itu, hendaklah mendoakan orang-orang suci ini kerana daripada
keturunan mereka inilah para sahabat menerima Ahmadiyyah pada zaman Hazrat
Maseeh Mau’ud a.s.
Ada
satu berita yang menyedihkan, seorang saudara kita di Nawab Shah telah disyahidkan.
INNAA LILLAAHI WA INNAA ILAIHI ROOJI’UUN.
Mukarram Maqsud Ahmad Sahib anak kepada Mukarram Muhammad Idris Sahib yang
sebelum ini tinggal di Karaundi. Tetapi 26-27 tahun kemudian beliau telah
tinggal di Darul Rahmat sebelah Timur, Rabwah. Keluarga Maqsud Sahib mempunyai
hubungan dengan kampung yang berdekatan dengan Qadian, iaitu Bhatia Gut.
Dalam
keluarga beliau yang menerima Ahmadiyyah ialah datuk beliau yang bernama Maulvi
Abdul Haq Nur Sahib. Datuk beliau bai’at pada tahun 1934. Datuk beliau juga
berpengalaman dalam bidang tanah, disebabkan pengalaman beliau itu, Hazrat
Khalifatul Maseeh Tsani r.a telah mengirim beliau untuk membuka tanah di Sind.
Beliau telah dilantik untuk menjaga tanah di Nasir Abad, Mahmood Abad dan
beberapa daerah lain. Kemudian pada tahun 1942, Jemaat telah dikeluarkan dari
situ dan tanahnya telah diambil lalu beliau telah berpindah ke Khairpur. Pada
21 Disember 1966 datuk beliau Mukarram Abdul Haq Nur Sahib telah disyahidkan.
Pada ketika itu umur Maqsud Sahib baru 12 tahun. Beliau telah menjadi saksi
mata ke atas kesyahidan datuknya. Untuk para syuhada yang sudah lama
disyahidkan pada bulan Jun 1999, Hazrat Khalifatul Maseeh IV telah menyenarai
dan menyebut nama-nama para syuhada termasuk datuk beliau juga disebutkan
namanya. Beliau tinggal di Karaundi hingga 1983, selepas itu dari Karaundi
beliau telah berpindah ke Rabwah.
Semenjak
pindah ke Rabwah, beliau telah bekerja di Homeopathy Cure Company yang dimiliki
oleh Raja Nazir Sahib. Beliau ditugaskan oleh Homeopathy Cure Company untuk
pergi sebagai jurujual ke Sind setiap bulan dengan mengambil pesanan dan
permintaan ubat-ubat di sana. Pada bulan lalu 27 Febuari beliau telah pergi ke
Sind dan pada 7 Mac 2012 kira-kira jam 11 pagi beliau tiba di Nawab Shah. Dan
pada jam 3.30 petang beliau telah pergi
ke Bazar lalu dua orang yang tidak dikenali menaiki motosikal telah menembak
beliau lalu beliau disyahidkan. INNAA
LILLAAHI WA INNAA ILAIHI ROOJI’UUN. Polis telah membawanya ke Hospital dan
membuat pemeriksaan [Post-Mortem] Seperti yang kita ketahui dalam masa 10 hari
dua orang Jemaat telah disyahidkan di
Nawab Shah.
Almarhum
seorang Musi. Isteri beliau memberitahu dua atau tiga bulan yang lalu beliau
telah mendapat ancaman. Beliau telah pergi membekalkan ubat-ubatan disebuah
kedai yang kepunyaan seorang Doktor Hindu. Doktor Hindu inipun telah mendapat
ancaman. Jika orang Mirzai datang ke kedai anda, maka anda dan orang Mirzai pun
akan kami bunuh. Lalu isteri beliau menceritakan lagi, beliau mempunyai akhlak
yang tinggi, dawam dalam solat, solat nafal dan solat berjamaah, begitu juga
dalam pengorbanan harta. Candah isterinya juga beliau yang membayarnya. Sebelum
beliau pergi ke Sind beliau telah melunaskan candahnya. Beliau amat bersemangat
dalam bertabligh, ini adalah warisan daripada datuknya. Ketika berpergian
walaupun beliau pergi tidak lama, beliau akan membawa risalah-risalah Jemaat
untuk diberikan kepada orang ramai.
Beliau
seorang insan yang suka kepada kebersihan, suka mengambil bahagian dalam
khidmat khalq, memberi ubat-ubatan kepada orang yang memerlukan, memiliki
hubungan yang mendalam dengan Khilafat. Begitu juga beliau amat mencintai Al
Quran. Isteri beliau menceritakan, saya ada berkata kepadanya, apakah kita
termasuk dalam golongan syuhada? Lalu beliau berkata, kenapa tidak? Jika Allah
Ta’ala yang sudah menentukan maka kita juga termasuk dalam golongan syuhada.
Beliau meninggalkan isteri yang bernama Amatul Rasheed Shauqat Sahibah dan tiga
anak lelaki dan dua anak perempuan. Anak lelaki beliau sekarang berada di
Manchester dan belum berkhawin. Salah satu anak perempuan beliau sudah
berkhawin dan menetap di Amerika. Dan seorang lagi tinggal di Rabwah bekerja
sebagai guru.
Semoga
Allah Ta’ala meninggikan darjat beliau dan semoga memberikan kesabaran kepada
keluarganya dan para musuh secepatnya dapat ditangkap. Jenazah kedua pula yang
akan disembahyangkan selepas solat ialah Hajirah Begum Sahibah isteri kepada
Mukkaram Mustari Muhammad Haseen Sahib, seorang Darwish di Qadian. Beliau wafat
pada 4 atau 5 Mac pada pertengahan malam dengan usia 79 tahun. Innalillahi
wainnailaihi rajiun. Beliau adalah anak kepada Mukkaram Munsyi Abdul Rahim
Sahib dari Amrohiya yang telah berhijrah ke Qadian pada tahun1950. Beliau
berkhawin pada tahun 1951 dan beliau dengan penuh kesabaran tinggal bersama
suaminya di Qadian sebagai Darwish. Beliau mempunyai 10 orang anak dan sebagai
suri-rumah beliau memelihara 10 anak-anak beliau denagn baik. Kesemua anak-anak
beliau telah berkhawin dan mempunyai keluarga masing-masing. Beliau seorang
Musiah dan jenazah beliau dikebumikan di Bahishti Maqbarah. Semoga Allah Ta’ala
memberikan kemulian makrifat kepada Marhumah. Semoga ditinggikan darjatnya,
dianugerahkan maqam tertinggi di syurga dan memberikan kesabaran kepada
keluarganya.
>>>>>>>>>>>>>>>
<<<<<<<<<<<<<<<
Diterjemahkan oleh
Abdul
Latief Ahmad
Kota Kinabalu, Sabah.
10.05.2012
No comments:
Post a Comment