Sunday, March 11, 2018

Khulasah Khutbah Jumaat 09-03-2018


Khulasah Khutbah Jumaat
HAZRAT MIRZA MASROOR AHMAD
Hazrat Khalifatul Maseeh al-Khamisatba
09-03-2018 (Masjid Baitul Futuh London)

<<<<<<<<<<>>>>>>>>>> 

Setelah membaca Tasyahud, Ta’awudz dan Surah Al-Fatihah, Antara lain Huzur berkata:-

Hazrat Maseeh Mau’udas menceritakan tentang pengorbanan para sahabat Rasulullahsaw, kedudukan mereka dan nikmat-nikmat yang telah diberikan oleh Allah Ta’ala. Hazrat Abu Bakar telah menyerahkan segala hartanya pada jalan Allah Ta’ala. Namun, Allah Ta’ala telah menjadikannya sebagai penguasa Arab, Islam kembali dihidupkan dalam siri yang baru dan telah menguasai Arab yang murtad.

Semangat yang ditunjukkan oleh para sahabat Rasulullahsaw tidak diperolehi misalnya dalam kehidupan para nabi-nabi sebelumnya.

Selagi manusia menuju kepada Tuhan tanpa meninggalkan keinginan-keinginan duniawi, mereka tidak akan mendapat hasil apa-apa malah sebaliknya merugikan diri sendiri. Namun, jika mereka bersedia meninggalkan segala keinginan-keinginan dan tujuan duniawi mereka, maka Allah Ta’ala akan memberikan kurnia atas mereka, tetapi dengan syarat mereka bersedia untuk menerima kematian dan sanggup menghadapi kesusahan pada jalan Allah.

Dunia adalah fana, namun orang yang mendapat kebahagiaan di dunia adalah mereka yang berada pada jalan Allah Ta’ala. Mereka yang sanggup meninggalkan segala-galanya untuk Allah, mereka itulah yang akan mendapat kemuliaan di dunia yang tidak diperolehi oleh orang-orang duniawi walaupun mereka berusaha keras ke arah itu.

Berkat Quwwat Qudsiah Rasulullahsaw, kecintaan para sahabat ke arah dunia telah dipalingkan ke arah Allah Ta’ala. Pengorbanan dan kesetiaan para sahabat Rasulullahsaw juga tidak dapat dilihat misalnya dalam kehidupan nabi-nabi sebelumnya.

Hazrat Abad, seorang sahabi Ansar telah syahid pada usia 35 tahun. Ibadat dan tilawat Al-Quran beliau diriwayatkan oleh Hazrat Aishahra. Ketika beliau beribadat suatu malam sehingga kedengaran oleh Rasulullahsaw suara beliau menilawatkan Al-Quran, maka Rasulullahsaw telah mendoakan “semoga Allah mengasihi Hazrat Abad”. Beliau pernah bermimpi melihat langit terbelah dua dan beliau masuk ke dalamnya, dari mimpi itu beliau yakin bahawa beliau akan mendapat nikmat kesyahidan. Beliau syahid dalam perang Yamamah, di mana beliau dengan penuh keberanian dalam peperangan itu sehingga wajahnya tidak dikenal pasti kesan daripada pedang. Namun, disebabkan ada tanda pada badannya akhirnya jasad beliau dapat dipastikan.

Satu kafilah daripada Bani Amar meminta agar menghantar wakil untuk bertabligh kepada orang-orang mereka. Namun, Rasulullahsaw risau akan keselamatan mereka, tetapi ketua kafilah berani bertanggungjawab untuk memastikan keselamatan mereka. Hazrat Aram telah dilantik sebagai ketua rombongan. Apabila mendekati kawasan mereka, Hazrat Aram dapat mengetahui ada sesuatu yang tidak kena. Dan memang itu yang berlaku di mana Hazrat Aram dan para sahabat yang lain telah disyahidkan. Seramai 70 orang telah syahid pada waktu itu dan kejadian itu telah diberitahu oleh Malaikat Jibril kepada Rasulullahsaw. Kerana begitu sedih sekali, selama 30 hari berturut-turut Rasulullahsaw mendoakan kehancuran kaum Bani Amar yang telah berlaku zalim dan kesyahidan 70 orang itu dikatakan kesyahidan yang agung.

Hazrat Maseeh Mau’udas bersabda berkenaan dengan kecintaan yang hakiki akan menjadikan seseorang itu sanggup menghadapi segala kesulitan dan kesakitan yang dilalui. Cuba lihat para sahabat Rasulullahsaw ketika kehidupan di Mekah. Ada sahabat yang ditangkap dan dizalimi, bukan hanya kaum lelaki, kaum wanita juga dizalimi dan menghadapi penentangan yang begitu keras. Ada seorang sahabi yang ditangkap, ketika tangannya dipotong dia berkata; aku berwuduk. Kemudian ketika kepalanya diserang, dia berkata; aku sujud. Akhirnya meninggal dunia. Waktu itu dia berdoa kepada Allah agar memberi khabar ini kepada Rasulullahsaw. Jibril memberitahu kejadian itu kepada Rasulullahsaw di Madinah waktu itu. Inilah lambang kecintaan yang hakiki, mereka sanggup menderita.

Inilah tanda seorang mukmin iaitu mereka bersedia dan sanggup dibunuh. Demikian juga apabila seseorang diberikan pilihan samada memilih menjadi Nasrani ataupun dibunuh. Jadi, kalau orang itu memilih sanggup dibunuh, maka mereka adalah mukmin hakiki, namun jika sebaliknya maka mereka itu adalah orang yang ingkar. Kalau tidak merasai kelazatan, bagaimana para sahabat nabi itu sanggup melaluinya? Mereka sanggup menghadapi segala kesulitan yang ada. Mereka adalah golongan yang berbuat kebaikan, mereka dizalimi dan menghadapi kezaliman itu dengan penuh ketakwaan.

Bukan seperti hari ini kita melihat, ada golongan yang melakukan kezaliman, bila terbunuh mereka mengatakan bahawa mereka telah mencapai tingkat kesyahidan, padahal mereka adalah pembuat kezaliman. Para sahabat dahulu berusaha menghapuskan kezaliman dan bukannya menyebarkan perbuatan zalim.

Hazrat Abdullah bin Amar, seorang sahabi Ansar. Ketika hendak pergi ke medan perang Uhud, dia berpesan kepada anaknya, selepas saya meninggal, jaga saudara perempuan kamu dan bayar hutang kepada seorang Yahudi setelah kebun kurma mengeluarkan hasil. Inilah lambing kecintaan dan takwa kepada Allah, kesucian dan menunaikan hak. Dia gembira kerana akan mendapat darjat syahid. Tidak ada perasaan takut bahawa dia ada anak perempuan yang harus dijaga. Dia menasihati anak lelakinya dan juga bayar hutangnya. Begitulah tawakkal kepada Allah.

Berkenaan dengan semangat pengorbanan dan kesyahidan Hazrat Amar, dia berjalan kepincangan kerana sakit kaki. Sebab itu dalam perang Badar, anaknya tidak mengizinkannya. Tetapi ketika perang Uhud, dia berkata anaknya, “dalam apa keadaan sekalipun saya mesti ikut serta”. Ketika berjumpa Rasulullahsaw, beliau menzahirkan supaya ikut serta dalam peperangan dan berkeinginan syahid di medan perang. Akhirnya Rasulullahsaw memberikan izin. Beliau banyak berdoa agar syahid di medan perang. Dan itu yang terjadi, dalam perang Uhud beliau telah disyahidkan.

Inilah sahabi yang penuh dengan keyakinan, mereka sentiasa bersedia untuk mempersembahkan jiwa mereka pada jalan Allah.

Hazrat Abu Talha seorang sahabi Ansar, dalam perang Badar beliau telah memperlihatkan kehebatannya dalam menggunakan panah. Dalam perang Uhud, beliau menjadi perisai kepada Rasulullahsaw. Tanpa ada perasaan takut, beliau melakukan khidmatnya dalam perang dengan penuh semangat keberanian. Semuanya dilakukan semata-mata untuk meraih keredhaan Allah Ta’ala.

Para sahabat telah mempersembahkan diri mereka laksana ternakan yang siap untuk dikorbankan. Para sahabat telah menyerlahkan sifat-sifat para nabi dari segi kebenaran dan kesetiaan. Bukan hanya pengetahuan tetapi memperlihatkan dari segi amalan mereka.

Cuba lihat Hawari Nabi Isaas. Ada yang sanggup menjual Nabi Isa dengan harga 30 Rupee. Al-Quran menerangkan kepada kita bahawa pengikut nabi Isaas ragu akan kebenarannya.

Kelompok para sahabat sangat luar biasa, penuh dengan keyakinan, dengan keyakinan itu mereka sanggup memberikan harta mereka, dan disebabkan keyakinan itu juga mereka sanggup menyerahkan jiwa mereka. Sentiasa mencari jalan bagaimana menzahirkan kecintaan mereka kepada Rasulullahsaw.

Hazrat Abdullah bin Amar meminta anaknya Hazrat Jabir membawa makanan kepada Rasulullahsaw. Setelah balik, Hazrat Abdullah bertanya, apa kata Rasulullahsaw. Hazrat Jabir berkata bahawa Rasulullahsaw bertanya: Jabir, adakah kamu bawa daging?. Maka Hazrat Abdullah telah menyembelih kambing dan memasaknya lalu menghantarkannya kepada Rasulullahsaw.

Para sahabat pada awalnya juga menghadapi kesulitan dalam melakukan tabligh. Ada anak yang masuk Islam, keluarga yang lain tidak. Keluarga terdekat mengganggu.

Anak Hazrat Amar memeluk Islam terlebih dahulu daripadanya. Anaknya sukar melakukan tabligh sebab tidak mahu mendengarnya. Ayahnya seorang musyrik, dan disebabkan tidak ada jalan lain, maka anaknya mengangkat patung di rumahnya dan dibuang dalam sampah. Keesokan harinya ayahnya mencari dan membawanya kembali ke rumah. Malam itu anaknya melakukan lagi perbuatan tersebut. Ayahnya begitu marah, kalau tahu siapa yang berbuat begitu kepada patung itu maka dia akan dihukum. Suatu hari, Hazrat Amar membersihkan dan menghias patung itu dan meletakkan pedang di sisi patung tersebut. Dan berkata: saya tidak tahu siapa yang berbuat kepada kamu, sekarang ini ada pedang, kamu sendiri yang jaga diri kamu”. Besoknya, patung itu hilang lagi dan mendapati ia terikat pada bangkai seekor anjing. Hazrat Amar berpikir, dengan pedang di sisi pun tidak boleh menjaga diri, bagaimana kamu menjaga saya. Dan kalau kamu tuhan yang benar, tidak mungkin kamu boleh terikat pada bangkai seekor anjing. Akhirnya Hazrat Amar memeluk Islam.

Berkenaan dengan hubungan Hazrat Ubay dengan Allah Ta’ala, ada tercatat dalam Bukhari. Satu kali Rasulullahsaw berkata kepadanya; Perintah Allah kepadaku supaya memperdengarkan Al-Quran kepadamu. Hazrat Ubay kehairanan; Benarkah Allah Ta’ala menyebut namaku untuk diperdengarkan Al-Quran. Rasulullahsaw menjawab; Ya, namamu disebut. Lantas Hazrat Ubay menangis kegembiraan.

Hazrat Maseeh Mau’udas berkata bahawa peningkatan itu adalah bertahap, sebab itu para sahabat juga meningkat secara bertahap. Akhirnya para sahabat telah mencapai apa yang dunia tidak capai, dan melihat apa yang dunia tidak dapat melihatnya.

Hazrat Maseeh Mau’udas berkata bahawa apabila kita merenungkan zaman para sahabat mereka itu begitu lurus dan bersih. Hati mereka bersinar disebabkan cahaya kalam Ilahi dan benar-benar bersih dari segala kotoran jiwa. Mereka bukan hanya berpaling dari pemujaan berhala, mereka telah melihat Tuhan, begitu hanyut dalam keredhaan Ilahi. Rasulullahsaw umpama satu badan dan para sahabat umpama anggota badan itu.

Semoga kita semua dapat mengetahui kedudukan para sahabat dan dapat mencontohi keikhlasan dan kesetiaan mereka.

<<<<<<<<<<>>>>>>>>>> 

Disediakan oleh:

Salahuddin bin Syed Ali
Jamia Ahmadiyya International Ghana
10-03-2018

No comments:

Post a Comment