Sunday, March 18, 2012

Nasihat Untuk Anak-anak Waqf-e-Nou


Nasihat Huzur Kepada Anak-anak Waqfe Nou Lelaki di Jerman - 8 Oktober 2011

Huzur berkata:-

Anak-anak yang tidak pergi ke Jamiah Ahmadiyah, selepas tamat belajar, mereka hendaklah menulis surat “kami telah selesai belajar, apa perintah untuk kami selanjutnya?”. Maka jemaat akan membuat keputusan tentang apa yang akan kamu lakukan seterusnya, atau akan mengatakan “kamu bekerja dahulu untuk beberapa tahun atau lanjutkan pelajaran, apabila jemaat memerlukan kamu, maka jemaat akan panggil”. Sebab itu, kamu hendaklah selalu ingat bahawa kamu itu tidak bebas. Maksud waqaf ialah selepas kamu belajar, maka kamu akan mempersembahkan diri untuk berkhidmat dalam jemaat. Selanjutnya jemaat yang menentukan sama ada kamu bertugas di Jerman, di Amerika Selatan, di Eropah, atau di Afrika. Mereka yang menjadi Jurutera harus pergi ke Amerika Selatan, membina masjid-masjid. Pergi ke pulau-pulau yang kurang Ahmadi, di sana buka sekolah, bina hospital. Doktor-doktor juga boleh dihantar ke sana.

Huzur berkata:-

Kamu hendaklah disiplin dalam menunaikan solat, disiplin dalam membaca Al-Qur’an, tilawat hendaklah dilakukan setiap hari.

Huzur berkata:-

Beri perhatian sepenuhnya terhadap pelajaran supaya mendapat kerja yang baik.

Huzur berkata:-

Kamu hendaklah ada perbezaan dengan orang lain semasa berjalan di bandar-bandar. Jangan menjadi seperti mereka yang berjalan terus tanpa bertegur sapa. Mungkin di sini bukan perkara buruk, tetapi dalam masyarakat Islam, ia suatu yang tidak disukai.

Huzur berkata:-

Kamu harus ada ruh pengorbanan dalam diri. Jangan pernah berfikir untuk menuntut hak kamu, tetapi kamu hendaklah selalu berfikir untuk memberikan hak orang lain. Jika ruh seperti ini ada dalam diri kamu, maka kamu adalah Waqfe Nou yang Berjaya.

Huzur berkata:-

Kamu tidak seharusnya setakat menambahkan bilangan jumlah Waqfe Nou, tetapi harus mendapai tingkat yang sebenar di dalamnya.

Huzur berkata:-

Jika minat dalam Biologi dan mendapat markah yang bagus, ambil jurusan perubatan. Mereka yang minat dengan Fizik, Kimia atau Sains, mereka hendaklah melanjutkan pelajaran sehingga Ph.D dan masuk dalam lapangan penyelidikan.

Huzur berkata:-

Jemaat tidak ada rancangan untuk menjadikan seseorang sebagai Diplomatic Service.

Huzur berkata:-

Tanamkan ketakutan kepada Tuhan dalam hati, bulatkan dalam hati bahawa ‘saya hendak menjadi orang yang merendah diri’. Sikap itu boleh tercapai atas usaha sendiri.

Huzur berkata:-

Jika melakukan suatu kerja dan mengharapkan orang memujinya, itu akan menimbulkan sikap sombong. Sebab itu doakan untuk itu dan dirikan solat dengan teratur. Hindari kebiasaan meminta pujian dan meninggi diri. Kemudian, usahakan untuk menjadi orang yang merendah diri kerana hal itu boleh tercapai dengan usaha yang keras.

Soalan: Bagaimana melahirkan perasaan cinta kepada Allah Ta’ala? Huzur berkata:-

Mohon pertolongan Allah Ta’ala dalam solat kamu, banyakkan membaca doa yang pernah diajarkan oleh Rasulullah sallallaahu alaihi wasallam; ALLAAHUMMA INNII AS’ALUKA HUBBAKA WA HUBBA MAIYUHIBBUKA WAL ‘AMALAL LAZII YUBALLIGHUNII HUBBAKA, ALLAAHUMMAJ ‘ALHUBBAKA AHABBA ILAIYA MIN NAFSII WA AHLII WA MINAL MAA’IL BAARID.

Huzur berkata:-

Jika ada rasa takut kepada Allah, maka kecintaan pun akan muncul. Allah Ta’ala berfirman; jika kamu maju kepada-Ku satu langkah, maka Aku akan maju dua langkah kepada kamu. Jika ada yang berjalan menuju kepada-Ku, maka Aku akan berlari menuju kepadanya.

Huzur berkata:-

Jika kecenderungan kepada dunia bertambah, sibuk dengan drama TV dan internet, maka solat akan dilalaikan, kemudian kecintaan kepada Tuhan akan berkurangan. Untuk mencapai kecintaan itu hendaklah sanggup mengorbankan keinginan-keinginan peribadi.

Huzur berkata:-

Untuk belajar bahasa Arab, di Mesir atau Syria yang bagus. Tetapi lihat keadaan semasa terlebih dahulu sebelum bertolak.

>>>>>>>>>>>>>>> <<<<<<<<<<<<<<<

Dipetik dan diterjemahkan oleh

Salahuddin Syed Ali
Sumber: Al-Fazal International 06 Januari 2012 – 12 Januari 2012

No comments:

Post a Comment