Monday, January 31, 2011

Lembaran Tarbiyat 02_2011



NASIHAT UNTUK ANGGOTA JEMAAT

Hazrat Masih Mau’ud a.s berkata:-
“Saya sentiasa berdoa, tetapi kamu juga harus sama berdoa, menunaikan solat dan bertaubat. Apabila keadaan ini muncul, maka Allah Ta’ala akan memelihara kamu. ...... Allah Ta’ala akan cenderung kepada orang yang beriman dan akan memelihara mereka. MAN KAANA LILLAAHI KAANAL LAAHU LAHUU. Ramai orang mengikrarkan di mulut kalimah Laa Ilaaha Illallah, mendakwakan dirinya sebagai orang Islam dan beriman, tetapi mereka itu tidak menanggung sebarang kesusahan untuk Allah. Jika berlaku kesulitan, kesusahan atau menjalani perbicaraan, maka dengan segera mereka akan melupakan Tuhan dan mengingkari-Nya. Untuk orang seperti itu, Tuhan tidak akan mempedulikan mereka. Tetapi bagi orang yang mempunyai keimaman yang istimewa dan sentiasa bersama Allah walau dalam apa keadaan sekalipun, juga sentiasa bersedia menanggung kesusahan, maka Tuhan akan mengangkat kesusahan mereka.

Hati seorang insan menjadi cermin bagi dirinya, di dalamnya dia boleh melihat segalanya. Jadi, cara sebenar untuk menjauhkan kesedihan ialah dengan mengharapkan keampunan sepenuh hati atas dosa-dosa dan memperlihatkan hubungan yang setia dan ikhlas. Dan bai’at yang telah kamu ambil hendaklah diutamakan dari segala perkara kerana kamu akan ditanya nanti. Sekiranya kamu mempunyai keikhlasan yang sempurna, Allah tidak akan mensia-siakan kamu. Orang seperti itu akan diselamatkan oleh Allah bersama seluruh ahli keluarganya. Inilah hakikatnya dan jangan pernah lupa. Hanya melafazkan di mulut bahawa akan melakukan banyak perkara belum tentu ada berkat. Berkat yang sepatutnya ialah di dalam hati, dan itulah akar segala berkat. Dengan lidah, jutaan mengatakan mereka orang Islam. Jika dalam hati seseorang kuat hubungannya dengan Tuhan dan memperlihatkan kesetiaan, maka Tuhan juga datang kepadanya dengan penuh setia.

Jika saya mendoakan seseorang, dan hubungan mereka dengan Tuhan tidak bersih, tidak membuat hubungan dengan cara yang sebenar, maka bagaimana doa saya boleh memberi faedah? Tetapi jika hati mereka bersih dan tidak ada kotoran di dalamnya, maka doa saya untuknya menjadi cahaya di atas cahaya.

Kelihatan pada diri seorang tuan tanah, mereka sanggup meninggalkan Tuhan semata-mata untuk mendapatkan beberapa sen. Mereka tidak tahu bahawa Tuhan inginkan keadilan dan perikemanusiaan dan Dia mahu orang berpaling dari perlakuan jahat dan buruk serta yang memalukan. Orang yang dapat berbuat seperti itu, maka malaikat Tuhan akan bersama mereka. Tetapi, jika di dalam hati tidak ada ketakwaan dan ada bahagian syaitan di dalamnya, maka Tuhan tidak suka ada sekutu sehingga semua bahagian menjadi bahagian syaitan. Jadi, mereka yang hendak terselamat perlu menjadikan dirinya bahagian Tuhan, MAN KAANA LILLAAHI KAANAL LAAHU LAHUU. Tuhan tidak pernah meninggalkan orang-orang yang sodiq. Walaupun seluruh dunia menjadi musuhnya dan hendak menyerangnya, maka semua itu tidak akan dapat mengapa-apakannya. Tuhan Maha Kuat dan Berkuasa, dan insan dengan kekuatan imannya datang bernaung di bawah perlindungan-Nya, serta melihat keajaiban Kudrat dan Kekuatan Tuhan, dia juga tidak akan dapat dihinakan. Ingatlah bahawa Tuhan lebih hebat dari segala apa yang hebat, malah unggul dalam setiap perkara. Jadi, dirikanlah solat dengan hati yang tulus, giatkan diri dalam berdoa dan ajarkan ini kepada setiap ahli keluarga kamu. Jika datang kepada Tuhan dengan sempurna, maka tidak akan menanggung kerugian. Akar kerugian yang sebenar ialah dosa.” (Malfoozaat Jilid 3, halaman 63)

No comments:

Post a Comment